חוק ההסדרים הקרוב עשוי לכלול שינוי משמעותי בסוגיה חשובה של תחום ההתחדשות העירונית. כך נחשף היום (ד') בוועידת "עיר הנדל"ן" של מרכז הבנייה הישראלי שמתקיים באילת. על פי אנשי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, החובה לחתימה של מהנדס העיר, החיונית לקידום פרויקט, והכרזה על מתחם תבוטל - מה שעשוי לאפשר קידום של פרויקטים תקועים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עו"ד ישי איצקוביץ', שותף מנהל במחלקת הנדל"ן וההתחדשות העירונית במשרד אגמון ושות', רוזנברג, הכהן ושות' שהנחה את הפאנל בנושא התחדשות עירונית, אמר כי "משבר הדיור הולך ומתעצם וחלום רכישת הדירה מתרחק. התחדשות עירונית יכולה להיות הפתרון אבל אי הוודאות בעייתית".
2 צפייה בגלריה
שכונת רמת שלמה ירושלים
שכונת רמת שלמה ירושלים
"משבר הדיור הולך ומתעצם". אתר בנייה
(צילום: AFP)
סיגי בארי, מתכננת הותמ"ל (הוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור) שעוסקת בין היתר גם במתחמים גדולים של פינוי בינוי, אמרה כי "ודאות זה שם המשחק. מגיע לכל השחקנים ודאות אבל לצערי אנחנו עוד לא שם. יש עוד הרבה עבודה, גם במישור התכנוני. צריך לאפשר קידום מהיר ואישור מהיר של תוכניות והייתי שמחה שהממשלה תעניק לנו כלים נוספים לטיפול בתחום, כי הכלים הקיימים לא מספקים".
עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, ציינה כי "אין ספק שאי הוודאות היא חסם משמעותי ואנחנו ברשות מנסים לעשות כמה שיותר כדי להגביר את הוודאות. שיתוף הפעולה עם הרשויות המקומיות הוא קריטי ויש התקדמות בתחום זה, רוב ראשי הערים מקדמים ואיפה שלא אנחנו גם מגיעים למצב שאנחנו חותמים על התוכניות".
מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים, חברה שפעילה בתחום ההתחדשות העירונית, אמר כי "העובדה שכולנו יושבים כאן ומדברים על הצורך בוודאות זו כבר התקדמות משמעותית בשיח. עשינו דרך ארוכה וזה תחום שחייבים לטפל בו. זה האינטרס גם שלנו כיזמים אבל גם של הרשות המקומית וגם של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. אני אופטימי שהדברים בכיוון הנכון".
סמי מצלאוי, יו"ר ובעלי חברת מצלאוי, התייחס לפערים העתידיים בין הדיירים הוותיקים בפרויקטים של פינוי בינוי לדיירים החדשים וסיפר כי לראשונה בתחום יציע למקבלי דירות התמורה בפרויקטים שבונה החברה ריהוט מלא כחלק מהמפרט הטכני. "אנחנו עושים זאת מתוך רצון לסייע לאוכלוסיה הוותיקה ולאלה שנזקקים", הסביר. הוא התכוון בדבריו לכך שבדרך כלל הדיירים הוותיקים בבניינים אלה אינם מורגלים לאופי היוקרתי של הפרויקטים החדשים, לעומת הדיירים שרוכשים דירות במחירי שוק חופשי.
בכירים מענף הנדל"ן התייחסו גם לעליית הריבית ולמימון שהתייקר. איילת רוסק, מנכ"לית ומבעלי חברת מכלול העוסקת במימון וליווי פרויקטים למגורים, התריעה בפני יזמי נדל"ן - "היזהרו מהרפתקאות מימון מסוכנות". לדבריה, "יש המון כסף בשוק הנדל"ן כיום - מהמערכת הבנקאית, מגופי מימון חוץ בנקאיים - השוק מאוד משוכלל. יחד עם זאת, אנו רואים לאחרונה שמתוך ניסיונות להיכנס לשוק, גופים כאלה ואחרים מציעים הצעות מימון לא אחראיות ואולי גם מסוכנות, ואני קוראת ליזמי הנדל"ן להיזהר מלהיכנס להרפתקאות מימון מסוכנות שעלולות לסכן את החברה שלהם. לצערי בתקופה האחרונה אני רואה יותר ויותר גופי מימון שנותנים הצעות לא ריאליות שלא מתייחסות כלל לפרופיל הסיכון של הלקוח - ויש יזמים חסרי ניסיון שמקבלים את ההצעות ויוצאים להרפתקאות מסוכנות".

"אם זה היה לוקח חצי מהזמן היינו בונים כפול"

"הלוואי שהיינו יכולים לפתור את הבעיה שיש עם מתן היתרי הבנייה בכסף. יש פה אירועים יותר עמוקים מזה. בנתוני המאקרו יש גידול של 40% בהיתרי הבנייה, מבחינה משקית זה מאוד משמעותי. עם זאת יש המון בעיות, ההתארכות בהוצאת ואישור היתרי הבנייה מטרידה אותנו. משך זמן היתרי הבנייה של ישראל לעומת מדינות ה-OECD הוא גבוה משמעותי", אמר מתן יגל, רכז רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) ותכנון באגף התקציבים במשרד האוצר.
יגל התייחס בדבריו לטענות על משך הזמן הארוך להוצאת היתרי בנייה ובירוקרטיה, שהופכת את הליכי הרישוי לממושכים. בהמשך הוסיף כי המצב הנוכחי רק מחמיר עם עליית הריבית במשק: "הנתונים יותר עגומים ובעולם של עליית ריבית זה מטריד, אם יזם היום נתקע שנים ארוכות ואז עלויות המימון שלו עולות זה לרוב מתגלגל על הפרט".
עוד נושא אליו התייחס יגל היה השכר הנמוך של בודקי תוכניות ואנשי מקצוע ברשות המקומית, שאחראים בין היתר על אישור תוכניות ומתן היתרי בניה: "אנחנו מבינים שיש בעיה והשכר לא מספיק. לאחרונה סוכם מתווה של מענקים לעובדים האלה עד 18 אלף שקל. בעיני זה רק פלסטר. צפויים להיות הסכמי שכר, הסכמי מסגרת עם ההסתדרות ועיריות בתקופה הקרובה. ברור שנצביע על הדבר הזה כדבר משמעותי בענף הבנייה. מבחינתנו יש מקום לתוספות שכר בגוף הזה".
2 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
"אנחנו מבינים שיש בעיה והשכר לא מספיק". פועלי בנייה
(צילום: shutterstock)
מאיר שמחה, סמנכ"ל תכנון והנדסה בחברת אזורים, הסביר כיצד המצב בשטח גורר עיכובים בבנייה: "היתרי הבנייה היא הנקודה החלשה ביותר בהליך ייצור הדיור. אם זה היה לוקח חצי מהזמן היינו בונים כפול. הנקודה החלשה היא כח האדם ברשויות המקומיות. הרמה והכמות בעייתית. כח אדם איכותי עבר להייטק ולמשרדי אדריכלים בעוד לרשויות יש קושי להעלות שכר".
יואל אבן, מהנדס העיר ירושלים, התייחס אף הוא לסוגיה: "יש לי 500 עובדים ואין תגמול. הגופים המקצועיים לא מטפלים בנושא הזה. יש רשויות שמשאירות מהנדס עיר בודד בלי עובדים. צריך איגוד שיילחם על זה".

"שוק הדיור לא נמצא באף הסכם קואליציוני"

גם סוגיית מחירי הדירות הגבוהים עלתה במהלך מושבי הכנס. מיכה קליין, מנכ"ל אפריקה ישראל, אמר: "בסופו של דבר יהיה לאנשים קשה לרכוש דירות. רוב הקרקעות באזור המרכז הם לא של רמ"י, אלא פרטיות ואין להם שום תמריץ להיפרד מהם. הממשלה היוצאת עשתה הרבה אבל לא סיימה את העבודה שלה. אני חושב שהאמירה שראשי רשויות הם הבעיה היא שגויה והבעיה היא הממשלה. צריך ממשלה ואני מקווה שהממשלה הקרובה תפתור את הבעיה הזאת, אבל אני לא אופטימי".
ראול סרוגו, נשיא התאחדות בוני הארץ, התייחס לעליית הריבית, ואמר: "הנגיד אומר שהוא לא רוצה לפגוע בחלשים, אבל הוא פוגע בהם. המטרה שלו היא לייקר את המשכנתאות לאלו שכבר קנו והוא רוצה שיהיה להם פחות כסף פנוי. אנשים לא יתחייבו למשכנתאות ובעצם יעלו על הגדר וזה לא פותר את בעיית הדיור, אלא מוביל לעליית מחירי השכירות ומשפיע על האינפלציה".
סרוגו העריך כי קצב עליית המחירים יתמתן בחודשים הקרובים, אך לא דיבר על ירידת מחיר. "אם הממשלה לא תגיב כאן ועכשיו, ברגע שהנגיד יוריד את הריבית, אנחנו נראה חזרה את הביקוש וקפיצה במחירי הדירות. הממשלה הזאת חייבת להתכנס מהר ולהתחיל לעבוד על שוק הדיור". עוד אמר כי "אני מאוד מאוכזב מראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, שהצהיר מעל כל במה אפשרית שהוא יטפל במשבר הדיור, ותראו מה קורה כרגע - שוק הדיור לא נמצא באף הסכם קואליציוני. מה שנראה כרגע, הוא שכל אחד מושך לכיוון אחר ואיפה האנשים שנלחמו עבורם? שכחו אותם".
גם יזמים נוספים יצאו נגד המציאות בשטח. דן פרנס, מנכ"ל קרסו נדל"ן, אמר: "אני לא מסכים עם שיטת ההגרלות ואני חושב שמדינת ישראל צריכה תוכנית של 70 שנה קדימה ומשם להתחיל לגזור לאחור את התוכניות הקצרות יותר כי נדל"ן זה עסק ארוך. 10 שנים זאת לא אסטרטגיה, צריך לחשוב רחוק".
שי אבוחצירא, מנכ"ל סלע בינוי, ציין: "אי ודאות היא לא טובה לאף אחד מהצדדים ולא משרתת שום מטרה. אם לא נותנים ליזם לשווק את הדירות, זה מגביר את המחסור וההיצע קטן".
ערן רולס, יו"ר מרכז הבנייה הישראלי, אמר בנושא כי "מחסלים פה את מעמד הביניים בישראל ועוד מעט לא יהיה מי שיקנה פה דירות. מדינת ישראל לוקחת 65% מס על דירה בצורה ערמומית בעיני ויש פה דור שלם שאין לו שום סיכוי לקנות דירה. החלום רק הולך ומתרחק".