אין מקום באמריקה שיצא היישר מפרק של הסדרה "העידן המוזהב" מאשר ההמפטונס במזרח לונג איילנד בניו יורק, שם יש בתים מהיקרים בעולם, והם מאכלסים את הקצה העליון של המאיון העליון. זה גם המקום שתמונה ממנו יכולה להיות שווה הרבה לייקים ועוקבים ותשומת לב, בעידן בו ניקור עיניים הפך לערך עליון. אנשים מוכנים לעשות הרבה כדי להשיג את הרגע הזה. למשל, להעמיד פנים שהם מאוד מאוד עשירים.
זה מה שעשו בני הזוג ברנדון וקנדיס מילר. הוא היה איש נדל״ן ניו יורקי מצליח למדי, אבל לא יוצא דופן בעיר שמלאה באנשים כמותו. לפני שנים, קנו מילר ואביו שני מגרשים בהמפטונס, בנו בתים מפוארים על שניהם, מכרו אחד ומילר שמר את השני לעצמו ולמשפחתו. המשכנתא הייתה בשמיים, אבל כסף לא היה הבעיה. הבעיה הייתה שהזוג מילר רצה יותר ויותר, בוודאי בהמפטונס, שם השאלה החשובה היחידה היא למי יש יותר גדול. בית, כמובן.
כשחגגו ב-2019 את יום הנישואין העשירי שלהם – נושא המסיבה היה "חלום ליל קיץ" - זה היה בנוכחות עשרות חברים אולטרה עשירים בחצר האחורית ובריכת השחייה הגדולה הייתה מלאה בוורדים. התמונות שהציפו את פיד האינסטגרם של קנדיס מילר היו כמובן מעוררות קנאה. עשרות אלפי אנשים עשו לייקים.
חמש שנים אחרי, חשף ניו יורק טיימס כי החיים המושלמים של משפחת מילר היו מגדל קלפים של מצגי שווא, והכל התרסק והסתיים באופן טרגי. ברנדון מילר התאבד הקיץ במכונית הפורשה שלו, שהייתה כנראה כל מה שנשאר לו. אשתו נותרה עם חובות עצומים שלא ידעה עליהם, תביעות של נושים ובית שהתברר שלא באמת היה שלהם. אפילו הסירה המפוארת הלכה. בהלוויה של מילר השתתפו מעט אנשים. חשבון האינסטגרם של קנדיס מילר, בו התגאתה בהיכרות עם איוונקה טראמפ ובאימוני כושר פרטיים במחיר 250 דולר לשעה, כבר לא פעיל.
המקרה של משפחת מילר הוא דוגמא קיצונית במיוחד לתופעה שנקראת Fake Rich – "עושר מזויף". ולמרות שהיא לא חדשה בארה״ב, היא הפכה בשנים האחרונות ממקרים נדירים פה ושם, לבעיה של ממש. הסיפור המפורסם ביותר הוא כנראה זה של אנה סורוקין, צעירה רוסיה שהצליחה לשכנע את האליטות של ניו יורק כי היא יורשת גרמניה עשירה, ובמשך ארבע שנים משכה מבנקים כספים שלא היו לה והתגוררה בבתי מלון מפוארים בלי לשלם. זה היה סיפור כל כך מדהים, שהוא הפך לסדרה "להמציא את אנה" בנטפליקס.
אבל רוב המקרים המתגברים בארה״ב בעיקר בשנתיים האחרונות אפילו לא מתעסקים בעושר גרנדיוזי כמו זה של משפחת מילר, או בהונאות כמו זו של סורוקין. התופעה הזו משתלטת בעיקר על דור המילניום, שגדל באמריקה בה להוריו היה הרבה יותר קל, ועכשיו מוציא הרבה יותר כסף ממה שיש לו. הם בדרך כלל אינם אנשים חסרי כסף. להיפך, הם חיים טוב אבל מתעקשים להעמיד פנים שהם אולטרה עשירים. אם בכל פעם שאתם רואים פוסט בו אנשים מסתובבים בחופשות יוקרה באיים פרטיים בקאריביים אתם שואלים את עצמכם "איך הם יכולים להרשות לעצמם את זה?", התשובה, ברוב המקרים היא שהם לא יכולים, גם אם הם מרוויחים היטב.
מפחדים להחמיץ חוויות של פעם בחיים
סקר שנערך מוקדם יותר השנה על ידי וולס פארגו מצא ששליש (34%) מבני דור המילניום המבוססים משקרים או מגזימים לגבי ההכנסה, החסכונות או ההוצאות שלהם, כדי לשמור על מראית עין. לפי הסקר, 59 אחוזים מהנשאלים אמרו שהם מרגישים שחשוב "להיראות מצליחים כלכלית" בצורה בה הם מתלבשים, המכונית בה הם נוהגים והבית בו הם גרים. זאת בהשוואה ל-35 אחוזים מדור האיקס או 14 אחוזים מהבומרים.
"בני דור המילניום מרגישים שכל דבר בחייהם עולה הרבה יותר כסף״, אמרה אמילי ארווין, מנהלת ייעוץ ותכנון בוולס פארגו. "זה גם לא נדיר שהם עדיין מחזירים הלוואות סטודנטים. במקביל, הם מופגזים בתמונות ההצלחה של עמיתיהם - או מה שנראה כמו הצלחה. המדיה החברתית היא תזכורת יומית ל'יש' ו'אין', או לכאורה "יש" ו'אין'".
אמריקני ממוצע מבלה שעתיים ו-54 דקות ביום במדיה החברתית, מה שמתורגם לכמעט 44 ימים בשנה. בזמן הזה הוא נחשף שוב ושוב לחיים המושלמים של אחרים - אמיתיים או לא - והוא רוצה גם. מחקר שנערך על ידי חברות מעקב האשראי קרדיט קארמה, מצא כי 48% מבני דור המילניום נקלעו לחובות רק כדי לקנות מוצרים שיעזרו להם לעמוד בקצב וסגנון החיים של חבריהם. יותר מ-44% מהנשאלים הביעו פחד להחמיץ חוויות של פעם בחיים, בעוד ש-36% התוודו שהם חוששים להרגיש אאוטסיידרים אם הם לא מבזבזים כמו החברים שלהם.
תופעת העושר המזויף בדור המילניום התפוצצה במהלך הקורונה. הכאוס, הבידוד ותחושת סוף העולם, גרמו לאנשים שמרגישים כי השנים הכי טובות שלהם נבזזו, להיכנס עמוק לחור הארנב של ׳חיים רק פעם אחת ולעזאזל הכל׳. הם קנו באשראי מכל הבא למחשב, משעוני רולקס ועד מכוניות מרוץ, ולא חשבו על כך שיום אחד גם יצטרכו לשלם על כל זה. יותר מ-34 מיליון אזרחי ארה"ב מוציאים מעבר ליכולתם, ורובם אנשים שיש להם מספיק כדי לחיות לא רע, אבל הם רוצים יותר ולא מבינים את ההשלכות.
מצד שני, כמו כל העמדת פנים, גם להיות עשיר מזויף זו הרבה עבודה, ויש תעשייה שלמה שעוסקת בזה. בשנה שעברה עלה בטוויטר ציוץ, שמאז נמחק, והראה קבוצת משפיעני אינסטגרם ששכרו סטודיו בלוס אנג‘לס וערכו בו סדרת צילומים, ממנה אפשר היה להבין כי הם יושבים בתוך מטוס פרטי מפואר. שעת צילום עלתה 64 דולר. הלייקים באינסטגרם החזירו את ההשקעה הרבה יותר מהר.
במקרה שאדם בסביבתכם נמצא במשבר ועלול להיות אובדני, אל תהססו - דברו איתו, עודדו אותו לפנות לעזרה מקצועית והדגישו את חשיבות פנייה זו. נסו לסייע לו לפנות לאנשי מקצוע בקהילה או לגורמי תמיכה ארציים: ער"ן בטלפון - 1201 או באתר האינטרנט של סה"ר http://www.sahar.org.il, או headspace.org.il
פורסם לראשונה: 08:33, 06.09.24