מתנה ליבואנים, בתקווה שתתגלגל לצרכנים: משרד הכלכלה והתעשייה פרסם הבוקר (ד') את תוצאות המכרז לייבוא בשר טרי במכסות פטורות ממכס. הזוכים במכרז הם נטו מלינדה, שופרסל ואדום גרופ. החברות התחייבו למכור בשר טחון טרי מיובא המכיל עד 14% שומן במחירים קבועים מראש לצרכן, בפיקוח המדינה. על הרשתות להציב בקצבייה שלט שמודיע לצרכנים על קיומו של בשר זה.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
נטו מלינדה כרגיל זכתה במכסה הגדולה ביותר 7,000 טונות. החברה התחייבה למכור לצרכנים בשר טחון טרי ב-29 שקל לק"ג. היא תמכור אותו ברשתות שיווק שונות.
2 צפייה בגלריה
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
בשר טחון בשופרסל דיל יהוד
בשר טחון בסופרמרקט
(צילום: המועצה לצרכנות)
שופרסל זכתה השנה ב-4,500 טונות, אחרי שבשנה שעברה לא השתתפה במכרז, אך מכרה בשר מיובא בסניפיה, באמצעות יבואנים. החברה, שכעת תייבא ישירות, התחייבה למכור בשר טחון טרי ב-30 שקל לק"ג - מחיר לצרכן.
חברת אדום גרופ זכתה ב-2,500 טון והתחייבה למכור לצרכנים בשר טחון טרי ב-31 שקל לק"ג.
יש לציין כי מחיר בשר טחון שלא במסגרת המכרז נע בין 49 שקל ל-79 שקל.

גם רמי לוי עשוי לקבל מכסה

הוועדה הודיעה שתשקול להעניק גם לרמי לוי מכסה של עד 3,000 טון לאחר שיסתיים הליך השימוע שנערך לחברה. גם רמי לוי התחייב למכור לצרכנים בשר טחון מיובא ב-31 שקל לק"ג, כשהשנה מכרה הרשת בשר טחון במסגרת המכרז ב-29 שקל לק"ג.
המשרד מבקש לחלט לרמי לוי 2.6 מיליון שקל מתוך 5.2 מיליון שקל ערבות שהחברה הפקידה, בטענה שהפרה את הוראות ההליך התחרותי לייבוא בשר ביחס למכירת בשר טחון בשנה שעברה, שכן מכרה את המוצר במחיר הגבוה ב-67% מהמחיר לו התחייבה הרשת: 29 שקל לק"ג. כמו כן לא הוצג שילוט כנדרש.

לא כל הרשתות עמדו בהתחייבויות שלהן

מבדיקה שערכנו ב-ynet במאי 2020 עלה כי לא כל הרשתות מציגות לצרכנים את הבשר הטרי הטחון המיובא (לרוב מפולין), שמחירו למעשה מפוקח על ידי המדינה. בחלק מסניפי הרשתות, הבשר היה חסר במשך שבועות ולא הציבו שלט שמציג את המחיר המופחת. לעומת זאת, כן הוצב שלט שמציע למכירה בשר טחון יקר יותר. מדובר ברשתות רמי לוי, שופרסל, יינות ביתן, ויקטורי ומחסני השוק. בחלק מהסניפים הבשר המוזל הוצג למכירה כולל שלט.
2 צפייה בגלריה
יוחננוף יגאל אלון. יש שלט ויש בשר
יוחננוף יגאל אלון. יש שלט ויש בשר
שלט שמציג את המחיר המופחת, כנדרש, בסניף יוחננוף
(צילום: מירב קריסטל)
לפי משרד הכלכלה, "הבשר שבמכסות צפוי להגיע לישראל בחודשים הקרובים ועם הגעתו, מחויבים הזוכים במכסות הבשר לוודא כי הבשר הטחון במחירים הללו יהיה זמין על המדפים בכל עת וכי לא תהיה אפליה באופן התצוגה או באופן השיווק של הבשר הטחון במחירים הזוכים מול מוצרי בשר טחון מתחרים.
"משרד הכלכלה יגביר את האכיפה בשנת 2021 על מנת לוודא כי היבואנים ורשתות השיווק עומדים בהתחייבויותיהם למכור את הבשר במחיר הנמוך לצרכן והציבור מוזמן לעדכן את משרד הכלכלה והתעשייה בכל הפרה של המחירים מרגע תחילת שיווק הבשר במכסות.
"מלבד רשתות השיווק, צפוי הבשר להימכר גם באטליזים פרטיים, בהם משווק בשר במכסות פטורות ממכס ביבוא. גם בנקודות מכירה אלו, נדרש יהיה להציג בשר טחון טרי במחיר ההתחייבות לצרכן".