בענף מבטיחים שבסוף הוא יגיע גם אלינו. קטע מתוך הסרט מהיר ועצבני 9
(באדיבות Tulip Entertainment)

בתי הקולנוע ואולמות התרבות בישראל הם בין הענפים היחידים במשק שנותרו סגורים מאז פרוץ הגל הראשון של מגיפת הקורונה בחודש מרץ ועד היום. גם כשדובר על צפי לפתיחה מחודשת בתחילת יוני, ואחרי שביצעו התאמות של כל האולמות בהתאם לדרישות המתווה התו הסגול, בתי הקולנוע, אשר תלויים בראש וראשונה בתעשיית הסרטים בהוליווד, נשארו סגורים. "כל עוד התעשייה העולמית אינה מספקת סרטים חדשים, הרי שגם אם בתי הקולנוע בארץ יפתחו, לא יהיה להם מה להקרין", מציין אבי אדרי, מנכ"ל מתחמי סינמה סיטי.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
5 צפייה בגלריה
סינמה סיטי החדש בבאר שבע - הספיק לעבוד חודש בלבד ונסגר מאז פרוץ הקורונה בחודש מרץ
סינמה סיטי החדש בבאר שבע - הספיק לעבוד חודש בלבד ונסגר מאז פרוץ הקורונה בחודש מרץ
סינמה סיטי החדש בבאר שבע - הספיק לעבוד חודש בלבד ונסגר מאז פרוץ הקורונה בחודש מרץ
(צילום: עידן אסלן)
ניסיונות של תעשיית הקולנוע בעולם לפתוח את בתי הקולנוע לא צלחו ברובם. רק השבוע התבשרנו כי חברת סינוורלד, רשת בתי הקולנוע השנייה בגודלה בעולם, אשר בבעלות הישראלי מוקי גרידינר, סגרה את בתי הקולנוע שלה בבריטניה, ארה"ב, קנדה ואירלנד. קרוב ל-50 אלף עובדים שוב מובטלים, כאשר נכון לעכשיו אין צפי לפתיחה מחודשת.
במקרים שסרטים כן יצאו לאקרנים, אנשי התעשייה הבינו שכנראה הוציאו אותם מוקדם מדי. הסרט טנט (TENET), שאפילו לא הוקרן בארץ וכבר נחשב ל"ישן" במונחי התעשייה, הצליח לעלות במספר בתי קולנוע בעולם, אבל לא צלח. כך גם הסרט מולן, שיצא חלקית והפצתו נעצרה במהרה.
5 צפייה בגלריה
מתוך הסרט TENET
מתוך הסרט TENET
כבר נחשב "ישן". מתוך הסרט TENET
(צילום: באדיבות Tulip Entertainment)
סרטים רבים נוספים נדחו בשנה ואף יותר, ביניהם הסרט החדש של ג'יימס בונד, שהיה צריך לצאת במאי ונדחה נכון לעכשיו לפברואר 2021, הסרט טופ גאן (Top Gun: Maverick) והסרט בוב ספוג, שהיה צריך לצאת לאקרנים ביולי ונדחה למועד לא ידוע. כעת, הגל השני מתחיל לפקוד את אירופה ואת ארצות הברית, והוא רק מרחיק את היעד עוד יותר.

"ענף הקולנוע זה לא קיוסק שאפשר לפתוח ולסגור"

ובחזרה לישראל. גורמים בענף מסכמים את המצב בשתי מילים: "עסק ביש". "כל האולפנים הגדולים בלוס אנגל'ס ובניו יורק עצרו את ההפצה של הסרטים שלהם. הוליווד משותקת לפי שעה. צריך להבין שעלות הפקת סרט קולנוע היא בסדר גודל של 200 מיליון שקלים. אז ברור שהמפיקים הגדולים לא יכניסו ראש בריא למיטה חולה. הם מעדיפים לדחות את הפצת הסרט לימים בטוחים יותר שאפשר יהיה לחזור לבתי הקולנוע והקהל יגיע בהמוניו, מבלי לחשוש מקורונה", מספר אדרי.
"ענף הקולנוע זה לא קיוסק שאפשר לפתוח ולסגור בהתאם לאקורדיון ההחלטות של קבינט הקורונה. המשמעות של פתיחת בתי הקולנוע היא להחזיר את כל העובדים לעבודה רציפה, להקרין סרטים ולפתוח את המזנון בכל בית קולנוע. אז ברור שעשינו את כל מה שנדרש בהתאמת האולמות שלנו וכל המסביב לתו הסגול על פי הדרישות המחמירות, אבל עד שלא תתאפשר פתיחה מבוקרת של אולמות הקולנוע בצורה כזו שנוכל להיות בטוחים, למשל עם ערכות בדיקה מהירה בכניסה, איך נוכל לפתוח?", הוא מוסיף.
שירותי הסטרימינג, כמו נטפליקס למשל, מאיימים על הפתיחה מחדש? "לא. אני ועמיתי לענף לא חוששים מנטפליקס, זו לא הבעיה. אני בטוח שביום שיחזרו הסרטים החדשים להפצה ובתי הקולנוע יפתחו אנשים יקפצו על הזדמנות לצאת מהבית. אין יום שאני לא מקבל עשרות טלפונים מלקוחות ששואלים שוב ושוב ולא מתייאשים - מתי תפתחו כבר את הקולנוע? אחרי הכל, זו חווית צפייה אחרת", טוען אדרי.
5 צפייה בגלריה
אבי אדרי, מנכ"ל מתחמי סינמה סיטי
אבי אדרי, מנכ"ל מתחמי סינמה סיטי
אבי אדרי, מנכ"ל מתחמי סינמה סיטי
(צילום: רועי בר)
בשנה האחרונה, רשת בתי הקולנוע סינמה סיטי היו אמורים לפתוח שני מתחמים נוספים. המתחם בבאר שבע, שהוקם בהשקעה של חצי מיליארד שקל, פעל במשך חודש עד שפרצה הקורונה. המתחם השני, שהוקם בחדרה בעלות של 60 מיליון שקל, טרם נפתח.
"בניגוד לישראל, במדינות רבות בעולם ניתנים מענקים ממשלתיים לבתי הקולנוע, מתוך הבנה שיש צורך לסייע לעולם התרבות. בארה"ב, התאחדות בתי הקולנוע פנתה לקונגרס בדרישה לסיוע משמעותי לאחר שכבר קיבלה סיוע ראשוני בתחילת המשבר, בטענה שבלעדיו 40% מבתי הקולנוע בסכנת סגירה", הוא מספר.
5 צפייה בגלריה
סינמה סיטי חדרה. הפתיחה מתעכבת בשל הקורונה
סינמה סיטי חדרה. הפתיחה מתעכבת בשל הקורונה
סינמה סיטי חדרה. הפתיחה מתעכבת בשל הקורונה
(צילום דוד חיון)
גורם בכיר נוסף בענף מסכים עם אדרי. "נטפליקס מנסה להתחרות באולפנים הגדולים באמצעות יצירה של תכנים מקוריים, אבל זה עדיין לא ברמה של סרטים של הוליווד. זה אחרי הכל חומר טלוויזיוני ברובו. גם הקורונה לא תשנה את זה. זה נכון שבינתיים, תעשיית הקולנוע המושבתת משמשת מקפצה שיווקית שמייצרת הכנסות ואף מכפילה אותן לשירותי ה-VOD".
ומה לגבי הקרנות סרטים בדרייב אין? אדרי טוען כי "גם מודל דרייב אין לא יציל את המצב. 20 מכוניות, מנוע עובד, מזגנים, חלונות סגורים - זו לא אותה חוויה. ושוב, אם אין סרטים, מה נקרין גם על מסכי הדרייב אין? זה לא יעבוד.
"התקווה שלנו היא שמתישהו הענף יפתח, תוך תמיכה של המדינה שחייבת להתחיל להזרים סיוע. המדינה חייבת להכניס את היד לכיס. רק כדי לתחזק את הבתי הקולונוע צריך להשקיע כספים רבים. שמירה על תחזוקת המקרנים הרגישים, הניקיון והטיפול במושבים באולמות שנפגעים מלחות. צריך לזכור שבתי הקולנוע סגורים כבר שמונה חדשים ומי יודע עוד כמה זמן הם יישארו סגורים".
5 צפייה בגלריה
סינמה סיטי חדרה. הפתיחה מתעכבת בשל הקורונה
סינמה סיטי חדרה. הפתיחה מתעכבת בשל הקורונה
התחזוקה גם עולה. סינמה סיטי חדרה
(צילום דוד חיון)
בהתייחס למענקים שנתנה המדינה לעסקים שנפגעו מהמשבר, אדרי מציין כי מכיוון שמדובר בעסק שמחזור המכירות שלו גבוה מהרף שהציבה המדינה למענקים, הם לא זכאים לסיוע ממשרד האוצר. "זה אבסורד. אבל עם כל הקושי, אנחנו נשארים אופטימיים. במאי אמרתי שנפתח ביוני, וזה לא קרה. למעשה, כל התחזיות שלי לגבי מתי נפתח התבדו, היום אני כבר לא עוסק בתחזיות".
מנכ"ל סינמה סיטי: "נשכחנו לגמרי בין השורות. אני מקווה שנגלה רצון של האוצר לשתף פעולה עם המתווה שגיבשנו"
אדרי מספרי שהתאחדות הקולנוע מנסה לתאם פגישה עם שר האוצר, ישראל כץ, בנושא סיוע לענף. "אנחנו נשכחנו לגמרי בין השורות. אני מקווה שנגלה רצון של האוצר לשתף פעולה עם המתווה שגיבשנו. יש גבול להפסדים שאנחנו סופגים. יש גבול לחשבון הבנק וגבול לתמיכה של בעלי הנדל"ן שבאו לקראתנו. לא וויתרו לנו אפילו על אגרת שילוט באולמות סגורים, זו בדיחה עצובה".
אדרי, שחברתו מייצגת גם את חברת יונייטד קינג, אשר עוסקת בהפקת סרטים ישראלים, מציין כי גם הפקות ישראליות תקועות. "כל עוד החברה לא מכניסה כסף, גם לא יהיו כספים להשקיע בהפקדת סרטים ישראלים חדשים. זה הכל בסופו של דבר מעגל שמזין את עצמו".

אז איך בכל זאת ענף הקולנוע עדיין לא קרס?

מומחים בענף מסבירים כי "יש כבר לא מעט סרטים שנמכרו לטלוויזיה על מנת לא לאבד לגמרי את ההשקעה בהם. עד שיהיה אפשר להקרין אותם בקולנוע, זה כבר יהיה מאוחר מדי. אי אפשר לסיים להפיק סרט בינואר 2020 ולהקרין אותו בקיץ 2021".
יצא עוד השנה? מתוך הסרט וונדר וומן 1984
(באדיבות Tulip Entertainment)

גורם בכיר בענף מסביר כי עיקר ההוצאות של החברות הן על כוח האדם הרב שנדרש על מנת להפעיל את בתי הקולנוע. "העובדים כרגע בחל"ת וקניונים רבים לא גובים שכירות בגלל סעיף כוח עליון. מרבית ההכנסות של הענף לצד פרסומות, הן הקיוסקים, ולא רווחים מכרטיסים לסרטים. כך שבשורה התחתונה, אין הוצאות משמעותיות בהיבט הזה וזה מה ששומר על הענף מקריסה".
אז יש אור בקצה המנהרה? בחברה שאחראית על הבאת מגוון סרטים למסך הישראלי, מציינים שצריך להיות אופטימיים ומדובר רק בעניין של זמן. הסרט החדש של וונדר וומן למשל, בו כידוע מכבבת גל גדות הישראלית, עשוי לצאת לאקרנים כבר לקראת דצמבר 2020. בהמשך שנת 2021 מצפים גם להגעתו של הסרט סול (Soul) מבית דיסני, כמו גם מהיר ועצבני 9, טרולים מסביב לעולם וסקובי דו.