עשרות משפחות עם אזרחות אמריקנית, אשר חלקן מחזיקות גם באזרחות ישראלית ונפגעו בטבח ה-7.10, הגישו לבית המשפט הפדרלי המחוזי בוושינגטון תביעה על סך חצי מיליארד דולר נגד סוריה, אשר מימנה, חימשה, סייעה ותמכה בעשרות מיליוני דולרים בארגון הטרור חמאס, שביצע את הטבח ב-7.10. התביעה הוגשה בגין נזקי גוף ונפש שנגרמו באופן ישיר ועקיף לתובעים ו/או בני משפחותיהם במסיבת הנובה, בשדרות, ביישובי העוטף ועוד.
בכתב התביעה נטען כי סוריה תמכה באופן ישיר בחמאס באספקת ציוד צבאי ולוגיסטי ואפשרה לחמאס להשתמש בשטח סורי כהכנות למתקפת הטרור. כמו כן, התביעה מציינת כי סוריה פעלה בניגוד לחוקי ארה"ב ומבקשת להטיל אחריות על סוריה, בהיותה נותנת החסות המדינתית של מתקפת הטרור. זאת בהתאם לחוק האמריקני הקובע כי מדינה שהוגדרה על ידי הממשל האמריקני כנותנת חסות לטרור, אינה חסינה מפני הליכים משפטיים נגדה, בתוך ארה"ב.
1 צפייה בגלריה
ההרס בקיבוץ חולית לאחר ה-7 באוקטובר
ההרס בקיבוץ חולית לאחר ה-7 באוקטובר
ההרס בקיבוץ חולית לאחר ה-7 באוקטובר
(צילום: שיר אזולאי)
כאמור, עורכי הדין מבקשים בשם התובעים פיצויים בסך 500 מיליון דולר בגין נזקים בגוף ובנפש שנגרמו להם ולבני משפחותיהם כתוצאה ממעשי הטבח והטרור של חמאס ואף רצח של יקיריהם שבוצע בתמיכתה של סוריה: "סוריה קשרה קשר עם חמאס וסיפקה תמיכה חומרית ומשאבים לביצוע פעולות של הרג ללא משפט, לקיחת בני ערובה ועינוי כולל מתקפת הטרור, אישרה ואישררה את פעולות נושאי המשרה הבכירים, עובדיה וסוכנים המתוארים בתביעה זו וביצעו פעולות אחרות שהקלו, אפשרו וגרמו למתקפת הטרור והפגיעה בתובעים במסמך זה. מתן תמיכה חומרית זו לחמאס לא יכולה הייתה להתבצע ללא אישור מפורש של ממשלת סוריה, פקידים וסוכנים סוריים".
התובעים ובני משפחותיהם מיוצגים ע"י משרד עו"ד ד"ר גדעון פישר ושות', שמרכז בחודשים האחרונים מאות עדויות של משפחות הנפגעים. התביעה נגד סוריה הוגשה לביהמ"ש הפדרלי בוושינגטון, בשיתוף עם עו"ד דן קלישר מפירמת עוה"ד האמריקנית פוסטר גרהאם מילשטיין וקלישר ועו"ד אשר פרלין, המתמחים בתביעות בארה"ב הקשורות בפעולות טרור ובמאבק בתומכיו. תביעה זו היא חלק מסדרת תביעות, בסך מיליארדי שקלים, שהוגשה גם נגד איראן, אונר"א.
במהלך החודשים האחרונים רוכזו במטה התביעות של 7 באוקטובר, בהובלת משרד עו"ד ד"ר גדעון פישר ושות', בשיתוף עם ארגון נפגעי פעולות האיבה ובסיוע עו"ד אורטל רייסמן יועמ"ש מטה ההסברה האזרחי, עדויות והוכחות רבות המוגשות ע"י עוה"ד לבית המשפט, וזאת לצד חוות דעת של מומחים מתחומי הביטחון, הרפואה, המודיעין והמשפט, המצביעות על מעורבותן הישירה והעקיפה של מדינות ציר הרשע בתכנון, מימון, אימון ותמיכה בביצוע של פעולות הטרור, שבוצעו על ידי החמאס ואחרים ב-7.10.
עוה"ד ד"ר גדעון פישר: "לאחר שהגשנו תביעות נגד מדינת איראן בשם קורבנות ונפגעי 7 באוקטובר, הוספנו כעת תביעות חדשות, נגד מדינת סוריה, לאור מידע שמאשש את מעורבותם ואחריותם לנזקים. משרדנו, בשילוב מומחים בינ״ל, נערך בימים הקרובים להגשת תביעות נפרדות, בשמם של למעלה מ-300 נפגעים בגוף ובנפש ומדי יום מצטרפים תובעים חדשים, שמייפים את כוחנו מול גורמי הטרור, הן בחו"ל והן בארץ".
עו"ד אורטל רייסמן, היועצת המשפטית של מטה ההסברה האזרחי: "מברכת על שיתוף הפעולה עם מטה התביעות 7 באוקטובר ומזמינה אזרחים נוספים שקיבלו הכרה כנפגעי פעולות איבה להצטרף לתביעה שתוגש בארץ כנגד החמאס והגופים שמימנו אותו".
סא"ל (מיל') עו"ד מוריס הירש, מומחה להתמודדות משפטית עם טרור ולשעבר ראש התביעה הצבאית באיו"ש: "כחלק מציר הרשע, סוריה משמשת כעוד חוליה בטבעת האש שיצרה איראן מסביב למדינת ישראל. סוריה מסייעת לכל ארגוני הטרור הפלסטינים ואף מאפשרת לאיראן לנצל את שטחה לצורך העברת אמל"ח למחבלים בלבנון. תביעות אזרחיות נגד סוריה הן חלק חשוב ביותר במלחמה נגד הטרור".