החולשה של המותג נייקי בעולם ממשיכה להעיב על דוחות ריטיילורס - הזרוע המרכזת את פעילות אופנת הספורט של קבוצת פוקס שעיקרה חנויות נייקי בארץ ובחו"ל ורשת פוט לוקר. הרווח התפעולי של החברה ברבעון השני של שנת 2024 הסתכם ב-7.8% מהמכירות לעומת 12.2% מהמכירות ברבעון המקביל - ירידה של 18%.
החברה מסבירה כי הירידה נבעה מירידה ברווח התפעולי של נייקי עקב ירידה של 14.2% במכירות נייקי בחנויות זהות וירידה של 21.7% ברווח התפעולי של פעילות נייקי. הנזק: הרווח הנקי של ריטיילורס התרסק כמעט במחצית והסתכם ברבעון השני ב-24.7 מיליון שקל לעומת 47.4 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
2 צפייה בגלריה
חנות נייק נייקי ב דיזינגוף סנטר תל אביב
חנות נייק נייקי ב דיזינגוף סנטר תל אביב
חנות נייקי בדיזנגוף סנטר תל אביב. המותג בבעיה וגורם להפסדים
(צילום: עמית שעל)
בדוח נכתב כי "בשל הודעתה של נייקי העולמית למשקיעים כי היא צופה ירידה בשיעור חד ספרתי בהכנסותיה בשנת 2024 בגלל שינוי בהתנהגות צרכנים בסביבה מאקרו כלכלית משתנה - יצוין כי ניכרת השפעה גם על פעילות נייקי בישראל".
המכירות של נייקי בארץ ובחו"ל עלו ב-33% והסתכמו ב-427 מיליון שקל, אך הגידול מיוחס להרחבת שטחי המסחר בחו"ל. פוקס, שיש לה זיכיון מנייקי העולמית לפעול גם בחו"ל, נכנסה ברבעון לטריטוריות חדשות כמו אוסטרליה וניו זילנד. פתיחת החנויות החדשות הביאה לגידול במכירות אך המהלך אינו מעיד עדיין על גידול ברווחיות בשל היחלשות המותג, גם בישראל. כתוצאה מכך, נאלצה ריטיילורס כפי שדיווחה "להגדיל את שיעור ההנחה הממוצעת" שפגעה ברווחיות המותג.
החדשות הטובות מגיעות מפוט לוקר, רשת אופנת הספורט, שרשמה שיפור בתוצאות והרווח התפעולי שלה הסתכם בכ- 14.4 מיליון שקל לעומת 8.1 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בסך הכל ריטיילורס מדווחת על גידול של כ-28% בהכנסות החברה, שהסתכמו בכ-616 מיליון שקל.
לדברי תומר צ'פניק, מנכ"ל ריטיילורס, "החברה ממשיכה ליישם את האסטרטגיה ארוכת הטווח שלה, ולבסס את מעמדה המוביל בהפעלת חנויות נייקי. הגידול במכירות ריטיילורס נובע בעיקר מהגידול בשטחי המסחר של המותגים השונים בטריטוריות שנות ומגידול במכירות בחנויות זהות בפוט לוקר שקוזז בחלקו מירידה במכירות בחנויות זהות של נייקי". לריטיילורס הייתה פעילות נוספת של רשת חנויות הספורט תחת המותג הפרטי דרים, שלא צלחה, והחברה מדווחת כי נותרו שתי חנויות שיסגרו עד סוף השנה.

טרמינל X סוגרת את הפעילות ביוון

בתוך כך, טרמינל X, אתר האופנה הישראלי לרכישות אונליין מקבוצת פוקס, מציג שיפור ברווחיות ובהכנסות לרבעון שני של 2024 ונהנה מהעובדה שהציבור הישראלי מאז אוקטובר מעדיף לרכוש יותר באתרים ישראלים דוגמת טרמינל, המספקים את הסחורה ללקוח מהיום למחר, מאשר מאתרים זרים שהמשלוח מהם סבל מעיכובים בצל המלחמה.
2 צפייה בגלריה
אתר טרמינל X: מכנסי טייץ בגזרה גבוהה של נייקי, ככל הנראה באורך המתאים אבל ספורטיביים ולא בהכרח מתאימים ליומיום, מחיר: 129.90 שקל
אתר טרמינל X: מכנסי טייץ בגזרה גבוהה של נייקי, ככל הנראה באורך המתאים אבל ספורטיביים ולא בהכרח מתאימים ליומיום, מחיר: 129.90 שקל
אתר טרמינל X. הצלחה בישראל - פחות ביוון
(צילום מסך: מתוך אתר טרמינל X)
למרות ההצלחה בישראל, החברה דיווחה כי האתר ביוון שהוקם לפני למעלה משנה ונועד לשחזר בחו"ל את ההצלחה בישראל - ייסגר מחוסר כדאיות כלכלית, לאחר שפעל כשנה בלבד.
לדברי ניר הורוביץ מנכ"ל טרמינל X, "מרגע שהחלטנו להתמקד ברווח ולא בצמיחה הפעילות ביוון לא תאמה את השינוי באסטרטגיה, לא השקענו את הסכומים שהתכוונו ביוון ולכן הנזק אינו מהותי. אנחנו כן מחפשים פעילויות בחו"ל ולקראת סוף השנה נודיע על צעדים נוספים".
טרמינל סיימה את הרבעון השני עם רווח נקי בסך 8 מיליון שקל בהשוואה ל-3 מיליון שקל ברבעון מקביל. הרווח התפעולי הגיע ל-8% מסך כל המכירות לעומת 4.4% מהמכירות ברבעון מקביל. המכירות הסתכמו בכ-116.6 מיליון שקל בהשוואה לכ-102.7 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד, גידול של כ-13.6% אשר נבע בעיקר מגידול בממוצע לעסקה ומגידול במספר העסקאות.
הורוביץ: "זהו הרבעון החמישי ברצף שאנחנו משפרים את התוצאות תוך דגש על התייעלות בסעיף ההוצאות, בין השאר על ידי מעבר למרכז לוגיסטי אחד בירוחם".
עוד עולה מהדוח כי חל גידול בקנייה הממוצעת ובמספר העסקאות: ברבעון שני בוצעו 404 אלף עסקאות לעומת 367 אלף ברבעון מקביל אשתקד, שזהו גידול של 10%. סכום עסקה ממוצע עמד על 404 שקל לעומת 388 שקל - עלייה של 4%. מספר הלקוחות נשאר יציב ועומד על 590 אלף.