שורה של יזמי נדל"ן, הפועלים בתחום הדיור להשכרה, דורשים לשנות את מדיניות המיסוי כלפי משקיעים שירצו לרכוש דירות בפרויקטים להשכרה ארוכת טווח. על פי טענת היזמים, התחום נמצא במצוקה, ומהלך שהמדינה קידמה ואישרה כדי לעודד אותו כולל חסם שיש לטפל בו. באותו הזמן, במשרדי הממשלה דווקא חלוקים בדעתם בנושא.
נזכיר כי תחום הדיור להשכרה המוסדי, השכרה ארוכת טווח, נפגע קשות מעליות הריבית במשק, וחלק נכבד ממכרזי הקרקע של המדינה, כמו גם המתווה הכלכלי לפעילות בתחום זה, נפגע. כדי לעודד את היזמים והקבלנים להמשיך לפעול ולהגדיל את היצע הדירות להשכרה, הוחלט לשנות את המצב הקיים במכרזים - ולאפשר גם למשקיעים פרטיים לרכוש דירה בפרויקט להשכרה. זאת, לעומת המצב הקודם שבו רק חברה הייתה יכולה ליזום, לבנות ולהפעיל את מלוא הפרויקט.
1 צפייה בגלריה
פרויקט להשכרה ארוכת טווח
פרויקט להשכרה ארוכת טווח
פרויקט להשכרה ארוכת טווח
(צילום: רמי חכם)
מהלך זה כולל שני תנאים מרכזיים. הראשון שבהם קובע כי משקיע יוכל לרכוש את הדירה, אבל יהיה כפוף, כמו היזם, לתקופת ההשכרה ולייעוד הדירה כדירה להשכרה בלבד. בנוסף, פרויקט יוכל למכור למשקיעים פרטיים רק עד 40% מכלל הדירות להשכרה. הרציונל מאחורי המהלך הוא לאפשר סיוע במימון הפרויקט ליזמים, אבל אלו מצידם טוענים שחסרה התייחסות או הקלה נוספת למשקיעי הנדל"ן בסוגיית המיסוי כדי שהמהלך יוכל להיות אפקטיבי.

"תיקון חקיקה הכרחי"

"מצאנו לנכון לפנות אליכם בדחיפות בעניין תיקון חקיקה הכרחי שלטעמנו ישלים ויאפשר הוצאה לפועל של מדיניות ממשלה, כפי שהוצגה וקודמה על ידכם", כתבו שורה של יזמים לשר האוצר, בצלאל סמוטריץ', ובכירי משרדו, בהם מנכ"ל משרד האוצר, עו"ד שלומי הייזלר, וגם מנהל רשות המיסים, שי אהרונוביץ'. "מטרת התיקון היא לתמרץ חברות שזכו במכרזי שכירות ארוכת טווח לקדם בנייה בהקדם. כדי שתיקון זה ישיג את מטרתו, ובאמצעותו יגדל שוק הדירות להשכרה ארוכת טווח, יש לבצע תיקון חקיקה משלים בחוק מיסוי מקרקעין, שכן ללא תיקון חקיקה, מהלך זה יקים חבות במס כזו אשר תהווה חסם ותמנע יישום החלטה זו".
עוד נכתב: "אם היחידים, אשר אמורים לרכוש את הדירות, יישאו בעלויות עסקה גבוהות - הרי שמהלך זה לא יצלח ושוק השכירות ארוכת הטווח לא יקום. אשר על כן, מוצע כי בנסיבות אלה ישלמו יחידי הקבוצה מס רכישה מופחת בשיעור של 0.5% בדומה למס הרכישה שמושת על קרן להשקעות במקרקעין שרוכשת מקרקעין לצרכי דיור להשכרה". במילים פשוטות מבקשים היזמים שמס הרכישה למשקיעים במסלול זה יעמוד על 0.5% בלבד, כפי שמשלמות היום קרנות ריט למשל בתחום זה, וזאת במקום 8% - שיעור המס של משקיע פרטי ברכישת דירת מגורים שנייה ומעלה.
המכתב, שנשלח באמצעות עו"ד (רו"ח) ורד אולפינר מפירמת EY, חתום על ידי נציגי החברות גיא ודורון לוי, שיכון ובינוי, קנדה ישראל, אזורים, אקרו,נדל"ן, דונה וחברת עץ השקד. במסגרת המכתב טוענים היזמים עוד שיש תיקונים נוספים שיש לעשות בתחום אולם נכון לעכשיו זה בין המכרזיים שבהם: "מצאנו לנכון שלא לפנות באשר לכל תיקוני החקיקה שאנו סבורים שיש לבצע כדי להניע את שוק ההשכרה ארוכת הטווח בישראל אלא למקד את הדיון".

האוצר: לא סבורים שיש לשנות את המס

כאמור, במשרדי הממשלה חלוקים בדעתם לגבי סוגיית המיסוי. בעוד באוצר סבורים שאין מקום להקלה נוספת על המשקיעים במשרד הבינוי והשיכון לא שוללים זאת על הסף, אך מפנים חזרה למשרד האוצר שתחום המיסוי נמצא תחת סמכותו. עוד נציין כי באוצר אף סבורים כי על היזמים לעודד בעצמם את כניסת המשקיעים לתחום וזאת על ידי מתן הנחה למשקיעים במחיר הדירה המיועדת להשכרה, ועל ידי כך לעודד אותם לרכישה ולא על ידי הקלת במיסוי.
ממשרד האוצר נמסר כי "אנו סבורים שבאפשרות היזמים לגלגל את הטבת המס לה הם זכאים לרוכשי הדירות המשקיעים ולא סבורים שיש לשנות או להרחיב את הטבות המס המשמעותיות שקיימות בשוק השכירות המוסדית. אנו מעריכים שחובת ההשכרה תבוא לידי ביטוי במחיר הדירה. בכל מקרה, רוכש שזו דירתו היחידה ייהנה מההקלה במס".
ממשרד הבינוי והשיכון נמסר כי "הנושא נמצא בתחום האחריות של רשות המיסים. נדגיש כי המשרד תומך בכל צעד שיקדם ויעודד את הביקושים בשכירות ארוכת טווח ולראייה הפעולות שקידמנו לאחרונה בענף. משרד הבינוי והשיכון תומך ויתמוך ככל יכולתו בכל הצעדים שיקדמו את שוק השכירות ארוכת טווח כולל בהטבות מיסוי נוספות".