1 צפייה בגלריה
אמא מנסה להרדים תינוק
אמא מנסה להרדים תינוק
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט המחוזי בלוד קיבל לאחרונה באופן חלקי תביעה שהגישו הורים נגד שירותי בריאות כללית, כבעלת בית החולים סורוקה, בטענה שרשלנות בהדרכת ההנקה לאחר הלידה הובילה לכך שבנם סובל מנזק מוחי. השופטת בלהה טולקובסקי קבעה שהכללית תפצה אותם בכארבעה מיליון שקל.
הבן נולד ב-2009 בסורוקה בלידה תקינה. ההורים, שלהם הייתה זו לידה ראשונה, שוחררו לביתם לאחר 36 שעות עם המלצה להנקה בלבד. כעבור כ-30 שעות הם חזרו למיון כשהתינוק סובל מהיפוגליקמיה (צניחת סוכר) חריפה שגרמה לנזק מוחי נרחב כתוצאה מצום ממושך.
בתביעה שהגישו ב-2016 טענו ההורים כי ב-13 השעות הראשונות לאחר הלידה התינוק לא הוזן כלל, וכי לא ניתנה לאם הדרכה נאותה בנוגע להזנתו. לדבריהם, האם והתינוק שוחררו לביתם בניגוד להנחיות לפני שחלפו 48 שעות מהלידה מבלי שעקרונות ההנקה וצורכי התזונה של התינוק הוטמעו כנדרש וללא שהומלץ על תגבור הזנת התינוק באמצעות תוספת מזון לתינוקות (תמ"ל).
לטענתם, לא נלקח בחשבון שהאם חסרת ניסיון בהנקה, והדבר הוביל לכך שההורים לא ידעו להזין את התינוק כראוי לאחר השחרור. מומחה ברפואת ילדים ונאונטולוגיה מטעם ההורים טען כי בסבירות גבוהה ניתן היה למנוע את הפגיעה אילו הודרכה האם כיצד להבטיח את הזנת התינוק בהתאם לחוזרי משרד הבריאות.
עו"ד רן שקדעו"ד רן שקד
הכללית טענה מנגד כי האם והתינוק טופלו על-פי הפרקטיקה המקובלת והאם קיבלה הדרכה נאותה בנושא הנקה וטיפול בתינוק. במהלך האשפוז לא היו סימנים להיפוגליקמיה, והתינוק שוחרר במצב טוב לאחר בדיקה רפואית תקינה ולאחר שהאם מסרה שהיא מניקה – כך שלא נדרשה המלצה לתוספת תמ"ל. בכל מקרה, נטען, האם הייתה מודעת לאפשרות של השלמת התזונה בתמ"ל כפי שנעשה במהלך האשפוז.
הקופה הוסיפה כי הגורם לנזק הוא צום של יותר מ-12 שעות שבהן ההורים לא הזינו את התינוק לאחר השחרור לביתם, ולכן האחריות מוטלת עליהם. מומחית מטעם הכללית ציינה כי במשך כל תקופת האשפוז לא היו סימנים קליניים המעידים שהתינוק סבל באשפוז מרמת סוכר נמוכה ובכל מקרה, היפוגליקמיה א-סימפטומטית לא גורמת נזק מוחי. המומחית והאחות הראשית בבית החולים אישרו שתיהן שלא הגיוני ולא תקין שהתינוק לא אכל במשך 13 שעות לאחר הלידה.
השופטת התרשמה אמנם שזה לא מה שגרם לנזק, אך הצום הממושך תרם לכך שהאם לא הפנימה את צרכיו התזונתיים של התינוק ואת ההתנהלות הנדרשת בנוגע להנקתו. בנוסף, שחרור האם והתינוק ללא הסבר בדבר האפשרות לתת תוספת תמ"ל כשההנקה אינה מספקת – לא היה סביר נוכח העובדה שבאשפוז התינוק נדרש לתמ"ל.
עם זאת, נקבע שאי הזנת התינוק משך כ-12 שעות בעת שהיה במשמורתם ובאחריותם של ההורים נבעה משיקול דעת לקוי והתנהלות חריגה שעולה כדי תרומת רשלנות משמעותית. משכך נקבע כי כל אחד מהצדדים יישא ב-50% מהנזק, שהועמד על 8,660,325 שקל. בהפחתת תגמולי ביטוח לאומי, כללית תשלם לתובעים פיצוי של 3,287,811, שכר טרחת עו"ד בשיעור של 23.4% והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד ד"ר ש' פויירינג, עו"ד נ' הלוי • ב"כ הנתבעים: עו"ד י' אבימור, עו"ד ה' אדרי • עו"ד רן שקד עוסק ברשלנות רפואית • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין