ביטחת את האופנוע שלך אצל המאגר הישראלי לביטוחי רכב "הפול"? יש לך אפשרות לפנות עכשיו לחברה כדי לבקש החזר עבור הנחות - אם לדעתך לא ניתנו לך עבור מערכות בטיחות הקיימות באופנוע שלך שבוטח.
פניית המבוטח תיבדק על ידי הפול באופן פרטני. ככל שיתברר כי אכן מערכות הבטיחות קיימות באופנוע, אולם המבוטח לא קיבל הנחה בגינן, הפול תבצע החזר למבוטח בגובה ההנחה שלא ניתנה לו באמצעי התשלום שימסור המבוטח.
המאגר הישראלי לביטוחי רכב "הפול" הוא תאגיד בבעלות מספר חברות ביטוח, המבטחת בביטוח חובה רכבים ונהגים שמפאת סיכון יתר, לא בוטחו על ידי חברות ביטוח אחרות. בין מבוטחי הפול מצויים נהגי האופנועים בישראל. תעריף הביטוח נקבע על ידי רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון. בקביעת הביטוח נלקחים בחשבון אמצעי הבטיחות השונים המותקנים באופנועים כאשר כל אמצעי בטיחות מקנה הנחה בשיעור משתנה מדמי הביטוח. מידע אודות אמצעי הבטיחות לא תמיד מופיע על גבי רישיון הרכב של האופנוע.
במקרה הנוכחי הפנייה לפול אפשרית לאחר שהושגו הסכמות במסגרת בקשה לאשר הסתלקות מבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הפול לאחר שהושג הסדר. הבקשה לאישור תביעה ייצוגית הוגשה נגד הפול בדצמבר 2022. המבקש שהוא בעלים של מספר אופנועים טען באמצעות עו"ד אורלי בן עמי ועו"ד קרן מגן כי בעת עריכת הביטוח וקביעת התעריף המתאים, הפול אינה מבהירה למבוטחים בהדגשה הראויה כי אמצעי בטיחות מעניקים להם הנחה מדמי הביטוח וכי כתוצאה מכך – מבוטחים אינם מנצלים את ההקלה המגיעה להם בדמי הביטוח.
מנגד הפול באמצעות עו"ד תמי גרינברג ואביב קלפנר דחתה את הטענות נגדה. הפול טענה כי היא מעניקה את ההנחות להן זכאים המבוטחים והיא פועלת בשקדנות הראויה למלאכתה. עוד טענה כי בעת עריכת פוליסת הביטוח אנשיה מביאים באופן ברור לידיעת המבוטח כי עליו לבדוק את אמצעי הבטיחות המותקנים באופנוע שלו ולספק מידע זה. עוד נטען כי הפול בנתה על חשבונה מערכת ממוחשבת המנסה לאתר, בהתאם לדגם האופנוע, את אמצעי הבטיחות.
מפסק הדין עולה כי מבדיקה מדגמית שנערכה עולה כי לכאורה ניתנו ההקלות ל-96% מהרכבים שנבדקו ולאותם בודדים שלא ניתנו להם הקלות נשלחה הודעה מתאימה אודות זכאותם להחזר. במהלך הדיון המשפטי ולאחר ששמעה את דברי בית המשפט הסכימה הפול להכניס שני שיפורים: ראשית, בעת עריכת הביטוח, יודגש בפני המבוטח כי המידע אודות אמצעי הבטיחות נדרש כדי להקנות לו הקלה בדמי הביטוח. שנית, הפול תפעל לשדרוג מערכת המחשוב שלה, כך שאמצעי בטיחות שיוזנו פעם אחת לגבי אופנוע, יישארו שמורים במערכת – כך שלא יהיה צורך לשוב ולהוכיחם מחדש מידי עריכת חידוש בביטוח האופנוע.
בנוסף, הפול הסכימה לתשלום החזרים בגין העבר. הפול הבהירה כי אין ביכולתה לאתר את המבוטחים שלא קיבלו את ההקלות, ללא ביצוע בדיקה פרטנית שהיקפה אינו סביר. לאור זאת, הסכימו הצדדים כי יתבצע על חשבון הפול פרסום ובהתאם יוכל מי שסבור כי לא קיבל את ההקלות לפנות תוך 60 יום אל כתובת דואר אלקטרוני שיועדה לכך ולבקש שתערך בדיקה בעניינו. כל פנייה תיבדק באופן פרטני ואם תתברר זכאות יבוצע ההחזר תוך 30 ימים.
לאור הגעה להסכמות אלו הוחלט כי מי שהגיש התובענה הייצוגית יבקש להסתלק ממנה (הודעה כי לא ימשיך בהליך שהגיש). המבקש יזכה לגמול בסך 35 אלף שקל פלוס מע"מ לאחר שנקבע כי התובענה הועילה לחברי הקבוצה (בעלי האופנועים) באופן ממשי. שכ"ט לבאי כוחו יעמוד על 215 אלף שקל פלוס מע"מ. כמו כן הוסכם כי אם הפול תשיב בפועל למבוטחים סך העולה על מיליון שקל היא תשלם לבאי כוח המבקש שכר טירחה נוסף בשיעור של 20% מהסכום העודף שמעבר למיליון שקל.
השופט אבי גורמן אישר את בקשת ההסתלקות וקבע כי "מדובר בשיפורים משמעותיים, שיש להניח כי ייטיבו עם מבוטחים עתידיים באופן שיבטיח טוב יותר את מתן ההנחות". ההחזר אינו אוטומטי ויש לשלוח בקשה לבדיקת זכאות במייל הזה: Update-S@pool.org.il.
עוה"ד אורלי בן עמי וקרן מגן המייצגות את המבקש מסרו בתגובה: "הודות לתובענה הייצוגית, חברת הביטוח הפול בעלת השליטה הבלעדית בשוק ביטוחי האופנועים תשיב מאות שקלים לכל מבוטח שלא קיבל את ההנחה המגיעה לו בפרמיית הביטוח בגין מערכות בטיחות המותקנות באופנוע שבבעלותו. ההחזר ינתן לכל מבוטח שיפנה לחברה תוך 60 יום לכתובת מייל ייעודית עם פרטיו ואישור היבואן על קיום מערכות הבטיחות. חשוב מאוד לפנות בהקדם. הפול תקפיד מעתה ליידע את בעלי האופנועים על ההנחה המגיעה להם ותשמור את האישור שיציגו המבוטחים במערכותיה. חשוב לציין שההחזר מגיע לבעלי אופנועים פרטיים וגם לחברות המחזיקות מספר רב של כלי רכב, למשל חברות שליחויות".