בשיתוף מכללות אורט

צפו בראיון עם ישראל אזולאי במכללת אורט הרמלין ב"יום ההנדסאי"

ישראל אזולאי, סמנכ"ל הון אנושי בחטיבת התעופה של התעשייה האווירית מאמין בהנדסאים. החטיבה שלו, שמייצרת ממטוסי מנהלים ועד מכלולים למטוסי קרב, משלבת הנדסאים רבים ומאז מלחמת "חרבות ברזל" הביקוש רק גבר. וכדי שזה יקרה אזולאי לא רק ממתין שיבואו אליו. בראיון מ"יום ההנדסאי" הוא מספר כי, ביחד עם אורט, הקים מסלולי לימוד להכשרת הנדסאים עם התמחות בתעופה בתוך המכללות וגם בקמפוס של התעשייה האווירית עצמה פועל תיכון שמכשיר תלמידי תיכון ו-י"ג-י"ד בתחום.
"הנדסאים נכנסים יותר ויותר אל עבודות שמילאו פעם מהנדסים", מתאר סמנכ"ל ההון האנושי בחטיבת התעופה את המגמה בתעשייה האווירית. "במקביל, אנחנו גם מעלים כל הזמן את הרמה של הטכנאים שמטפלים במטוסים ובמנועים ובאביזרים האחרים וכבר נדרשים כישורים שהם יותר מאשר כישורים של בוגר תיכון ואולי קורס קצר, ולכן אנחנו מעדיפים לקלוט הנדסאים".

2 צפייה בגלריה
ישראל אזולאי, סמנכ"ל הון אנושי בחטיבת התעופה של התעשייה האווירית
ישראל אזולאי, סמנכ"ל הון אנושי בחטיבת התעופה של התעשייה האווירית
ישראל אזולאי, סמנכ"ל הון אנושי בחטיבת התעופה של התעשייה האווירית, בראיון ב"יום ההנדסאי"
(קרדיט: Streame)

אחת המוטיבציות בהכשרה וגיוס של עוד הנדסאים טמונה, לדבריו, ברצון לרופף תלות במומחים מחו"ל ולמקסם את ההון האנושי של ישראל במקצועות ההנדסה. "אנחנו צריכים אנשים עם סקרנות, יכולת באנגלית, אחריות ועם יכולת למידה כי העולם, הטכנולוגיה וסוגי המטוסים משתנים ואנחנו רוצים להתקדם ולהתחרות בחברות המובילות, לכן נדרשים אנשים מאוד מוכשרים".
כדי לענות על האתגר בתחום, ולהכשיר הנדסאים מתאימים, יצר אזולאי ביחד עם אורט מסלול הכשרה נוסף. "באורט רחובות פתחנו לפני שנתיים מגמה של הנדסת מכונות עם התמחות בהנדסת ייצור. קשה לנו לגייס מהנדסים למקצועות האלה והגענו למסקנה שזה מקצוע שמאוד מתאים להנדסאים", הוא מספר. "לכן לקחנו גם עובדי תעשייה אווירית מהקווים שעובדים כמכונאים ובמקצועות אחרים שרצו להתקדם ולהגיע למקצועות הנדסיים וגם קלטנו מועמדים מבחוץ. את כולם גייסנו לעבודה מהיום הראשון במקצועות התעופה".

2 צפייה בגלריה
 סטאר לייט
 סטאר לייט
התעשייה האווירית. ביקוש גובר בקווי הייצור להנדסאים בצל המלחמה
( צילום: התעשייה האווירית)

שמונה חודשים אל תוך המלחמה והביקושים לכוח אדם הנדסי רק הולכים וגוברים. "צריך היה להגדיל קווי ייצור ולכן היינו צריכים לקלוט יותר אנשים ובהכרח גם הנדסאים", הוא משתף. "אנחנו עושים מאמצים גם לשלב את תלמידי אורט תעשייה אווירית בתוך קווי הייצור אצלנו, תוך כדי הלימודים, גם כדי שיצברו ניסיון וגם שיתמכו בקווים".
עוד מאמץ שסמנכ"ל ההון האנושי מסמן הוא גיוון. "שאנחנו שמים דגש גם על גיוון חברתי: גם יוצאי אתיופיה, גם חרדים וגם נשים. הניסיון שלנו מצוין עם נשים. אנחנו עושים מאמצים לגייס נשים ולקדם אותן לתפקידי ניהול ובו בעת לתת להם סביבה מוגנת שתאפשר להן להביא את הכישורים שלהן בצורה הכי טובה".