יוגב גרדוס, הממונה על התקציבים במשרד האוצר, ביקר היום (רביעי) בחריפות את התנהלות הממשלה בכנס השנתי של מכון אהרן למדיניות כלכלית באוניברסיטת רייכמן, ואמר כי "בלתי סביר שאנחנו כבר ביולי ואנחנו עדיין לא בדיוני תקציב עמוקים. אי אפשר לעשות את זה בחודש-חודשיים. הדבר הכי גרוע שקורה כעת זה לא לעשות בכלל כלום".
עוד אמר גרדוס: "יש אתגרים מאוד מאוד גדולים, אנחנו חייבים לקדם את התקציב בהקדם, והוא צריך לכלול התאמה פיסקלית ורפורמות מבניות".
גורם בכיר באוצר אמר אתמול ל-ynet כי "אין רצון לנתניהו לקיים כעת דיונים על העלאות מיסים וקיצוצים כואבים בתקציב. לכן הדיונים משתהים". זאת לאחר שלפני שבועות ספורים כינס שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ישיבת מוזרה שנמשכה יומיים לגיבוש התקציב, במקום לקיים דיונים שכרגיל אורכים כחודשיים.
2 צפייה בגלריה
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס
ראש אגף התקציבים, יוגב גרדוס
יוגב גרדוס
(צילום: דוברות משרד האוצר)
הממונה על התקציבים באוצר גם תקף את האופן שבו מתנהל גיוס החרדים ההתחלתי לצבא: "אנחנו מאוד חוששים מהמתווה שהצבא הולך אליו בכל הקשור לגיוס ובקשר בין תעסוקה לגיוס. אני לא יודע אם אפשר לגייס יותר מ-3,000 חרדים אבל כשהצבא רוצה הוא יודע לעשות דברים גדולים, ומהר. אם לא נגייס עוד חרדים בשוק התעסוקה כולנו נשלם בכיס באמצעות מיסוי והצבא יכול לעשות יותר מבחינת היקף הגיוס".
גרדוס אמר עוד כי המשברים הכלכליים והביטחוניים מוסיפים על המשק עוד שתי משמעויות כבדות: "נטל פיסקלי ונטל ביטחוני. חשוב לזכור שנטל השירות הביטחוני, בניגוד למלחמות עבר, יישאר איתנו שנים קדימה לא רק בהיבט ההוצאה אלא גם בהיבט השירות. כלומר, מבחינת העלות ללא שילוב חרדים בצבא, והעלויות יהיו דרמטיות הן ברמת הפרט והן ברמת המשק".
סגנו של גרדוס, עלי בינג, דיבר גם הוא בכנס ואמר: "פגיעה בכלכלה תהווה פגיעה בביטחון העתידי. אסור להגיע לחוק המילואים כפי שמערכת הביטחון הציגה. צריך לראות שמרחיבים את היקף משרתי המילואים באופן מדוד. צה"ל הציג תכנית של 240 מיליארד שקל ל-4 שנים. אני חושב שמה שהצלחנו לשכנע בדיונים אצל ראש הממשלה שתוספת כזו, ככל שתינתן, הצבא יוציא על המוכר - ולא על היעיל והנכון. המערכת אומרת שאנחנו בעד הפקות לקחים אבל צריך לתת מענה מיידי. עשינו פשרה ואפשרנו למערכת להתעצם עוד לפני הפקות לקחים".
2 צפייה בגלריה
מפקד גדוד 630 סא"ל במיל' נתנאל יעקב אלקובי
מפקד גדוד 630 סא"ל במיל' נתנאל יעקב אלקובי
חיילי מילואים בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
עוד אמר בינג: "גיוס מילואים הוא הרבה יותר יקר מגיוס חובה. אני מעדיף מילואים עם כמה שיותר צעירים. העקרונות שלנו חייבים למצות כוח אדם בשירות חובה, ובסוף צריך להכניס אוכלוסיות נוספות כמו נשים, ולמצות כמובן את האוכלוסייה חרדית. 10,000 מתגייסים נוספים יכולים לחסוך לנו 2.5 ימי מילואים בשנה לכל איש מילואים".
שירה גרינברג, לשעבר הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, אמרה בכנס כי "בישראל יש מחסור במנהיגות. ישנה אי ודאות מדהימה: התפתחות המלחמה לצד חוב מאמיר וגרעון גבוה. אנחנו נמצאים בתקופת ריביות גבוהה ונישאר בה גם בהמשך. יש שתי חברות דירוג שהורידו את הדירוג של ישראל וכולם מסמנים תחזית שלילית. אחריותה של הממשלה היא לבצע את הצעדים הנכונים כדי שכל מה שתלוי בהחלטות הממשלה יקרה באופן נכון ומקצועי".
גרינברג הוסיפה: "כדי לשמור על סביבה פיסקלית אחראית נהיה חייבים לקצץ באותם מקומות שאינם תומכים צמיחה, ולא יהיה מנוס להעלאת מיסים. השני - תקציב הביטחון, בסוף הוצאות הביטחון הן על חשבון ההוצאה האזרחית. ללא ביטחון לא תהיה כלכלה אבל אני רוצה שנזכיר בשבילנו שבלי כלכלה לא יהיה ביטחון, וזה קריטי להבנה וקבלת ההחלטות צריכה להיות כזו שתראה ותאזן בין השיקולים".