חברת הלואו-קוסט הגדולה ביותר בארצות הברית, ספיריט איירליינס, הגישה אתמול (שני) בקשה לפשיטת רגל.
הגשת הבקשה לפשיטת רגל הגיעה לאחר שנים של מאבקים עבור חברת התעופה מפלורידה, שידועה בטיסותיה הזולות שלה. ספיריט נכשלה בהתאוששות ממגפת הקורונה, בעיקר בשל הוצאות תפעול גבוהות ותחרות קשה יותר. החברה הפסידה יותר מ-2.5 מיליארד דולר מתחילת 2020, תוך צבירת חובות גדולים.
2 צפייה בגלריה
מטוס ספיריט איירליינס שנפגע מקליעים בהאיטי
מטוס ספיריט איירליינס שנפגע מקליעים בהאיטי
מטוס של חברת ספיריט
(צילום: רויטרס)
הליכי פשיטת הרגל נועדו לארגן מחדש את החברה ולחזק את מצבה הפיננסי. עם זאת, חוסר הוודאות סביב בקשת פשיטת הרגל עשוי לגרום לחלק מהנוסעים לחפש טיסות במקום אחר לקראת עונת הנסיעות החגים העמוסה.

האם הבקשה לפשיטת רגל תשפיע על הזמנות לטיסות שכבר בוצעו, ומה בנוגע לנקודות בהן מחזיקים לקוחות החברה?

בינתיים, העסקים כרגיל. ספיריט אומרת שהיא מצפה להמשיך לפעול כרגיל לאורך תהליך פשיטת הרגל, ושנוסעים יכולים להמשיך להזמין ולטוס בטיסות ללא הפרעות. כל הכרטיסים, הזיכויים והנקודות נשארים תקפים, כמו גם כרטיסי האשראי המשויכים לחברת התעופה והטבות החברות האחרות.
הרגעת לקוחות שפשיטת הרגל לא תשפיע על תוכניות הנסיעה שלהם או על תוכניות הנאמנות תהיה קריטית ליכולת של ספיריט לשמר עסקים בטווח הקצר. לפי הערכה, כ-34.3 מיליארד מייל של נקודות בשווי של כ-105 מיליון דולר טרם נפדו כרגע.

האם יהיו פחות טיסות זמינות בהמשך הדרך?

בעוד שספיריט אומרת שטיסות מתוכננות כרגע לא יושפעו, חברת התעופה כבר הזהירה לגבי צמצום הקיבולת לפני הגשת פשיטת הרגל אתמול, והודיעה שתצמצם את מספר הטיסות שהיא מציעה בחודשים הקרובים. ספיריט הודיעה על תוכניות לקצץ את לוח הזמנים שלה לאוקטובר-דצמבר בכמעט 20% בהשוואה לאותה תקופה בשנה שעברה. חברת התעופה גם נאלצה להשבית עשרות ממטוסי האיירבוס שלה בשל תיקונים נדרשים למנועים.
לוח זמנים מצומצם צפוי לתמוך במחירי ספיריט, לפי חלק מהאנליסטים, אך זה ייתן לחברות היריבות של חברת התעופה יותר דחיפה מאשר לספיריט עצמה. אנליסטים מדויטשה בנק וריימונד ג'יימס אומרים שחברות התעופה פרונטיר, ג'טבלו וסאות'ווסט ירוויחו הכי הרבה בגלל החפיפה שלהן עם ספיריט בנתיבים רבים.
2 צפייה בגלריה
לוח הטיסות בנמל התעופה אוהייר, שיקגו, אילינוי, ארצות הברית, בעקבות הסופה
לוח הטיסות בנמל התעופה אוהייר, שיקגו, אילינוי, ארצות הברית, בעקבות הסופה
לוח טיסות (אילוסטרציה)
(צילום: Jim Vondruska / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP)

לאן ספיריט טסה בעיקר?

ספיריט טסה מתוך ואל יעדים ברחבי ארה"ב, וכן אמריקה הלטינית והקריביים. המרכז הגדול ביותר של חברת התעופה הוא שדה התעופה הבינלאומי פורט לודרדייל-הוליווד בפלורידה. ספיריט היא חברת התעופה הגדולה ביותר בשדה התעופה, המהווה 30% מכל הנוסעים באוגוסט, לפי נתוני משרד התחבורה.
המרכז השני בגודלו של ספיריט נמצא גם הוא בפלורידה. זהו שדה התעופה הבינלאומי באורלנדו, שם ספיריט מדורגת אחרי סאות'ווסט במספר הנוסעים, ומעט מעל דלתא, פרונטיר ואמריקן. לחברת התעופה יש גם פעילות גדולה בלאס וגאס, אטלנטה ולוס אנג'לס. מתקני התחזוקה הגדולים ביותר של חברת התעופה נמצאים בדטרויט ויוסטון.
יש לציין כי ספיריט מדורגת באופן תכוף בין חברות התעופה האמריקאיות עם שיעורי תלונות צרכנים הגבוהים ביותר, לפי משרד התחבורה.

אילו חברות תעופה אחרות מציעות מחירים מוזלים?

ספיריט עשויה עדיין להיות חברת התעופה המוזלת הגדולה בארה"ב, אך היא מתמודדת עם יותר תחרות. החברה רשמה חלק גדול מההפסדים האחרונים שלה כאשר יותר ויותר חברות תעופה מתחרות החלו להציע את הגרסאות שלהן לכרטיסים זולים, ללא תוספות. חלק מהמתחרות הגדולות ביותר של ספיריט הן חברות תעופה מוזלות אחרות, כמו פרונטיר וג'טבלו, שתיהן ניסו בעבר להתמזג עם ספיריט. ג'טבלו וספיריט נטשו את העסקה האחרונה שלהן השנה לאחר ששופט פדרלי תמך במשרד המשפטים בתביעתו לחסום את העסקה בשווי 3.8 מיליארד דולר, בטענה שזה יעלה את המחירים יותר מדי עבור לקוחות שתלויים במחירים נמוכים.
חברות התעופה הגדולות מציעות גם תמחור תחרותי ומדורג כיום. למשל, מחירי "Wanna Get Away" של סאות'ווסט ואפשרויות ה-Basic Economy המוצעות על ידי יונייטד ודלתא הפכו פופולריים בקרב נוסעים מודעי תקציב.