1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בין הדין הרבני בבאר שבע קיבל לאחרונה באופן חלקי בלבד בקשה של גבר גרוש לבטל את המזונות שהוא משלם לאשתו לשעבר עבור אחד משבעת ילדיו, משום שעבר לגור עמו. הדיין, הרב אברהם הרוש, קבע שהאב גרם לבן להתנכר לאימו, ולכן סכום המזונות רק יקוצץ בחצי – מ-1,250 שקל בחודש ל-625 שקל.
בהסכם הגירושים נקבע שהאב ישלם 1,250 שקל עבור כל אחד מהילדים. עוד הוסכם שהמשמורת על הילד נשוא הבקשה תהיה של האם. ואולם בשלב מסוים, מסיבות שלא פורטו בפסק הדין, הסית האב את הילד נגד אימו, ומאוחר יותר הוא עבר להתגורר אצלו.
בנסיבות אלה עתר האב להורות על העברת המשמורת הרשמית על בנו לחזקתו, לאפשר לו להוציא עבורו דרכון ולבטל את המזונות שהוא משלם עבורו. לטענתו, מרגע שהבן עבר לגור אצלו אין סיבה שימשיך לשלם עליו מזונות.
מנגד טענה האם שקבלת הבקשה לביטול המזונות כמוה כמתן פרס לאב מנכר. לשיטתה אין לכרוך בין המזונות לבין מעבר הילד לביתו. לדבריה, חרף המעבר היא ממשיכה לשלם עבור הבן הוצאות מוגדלות כגון ארנונה ודמי יישוב, ומיטתו ממתינה לו בביתה.
הדיין הרוש כתב שהיעתרות לבקשת האב תוביל להחרפת הניכור ההורי הקיים ואף תשפיע לרעה על טובת שאר הילדים ולקשר שלהם עם אימם. כך למשל, ביחס לבקשת האב לטוס עם בנו לבד לחו"ל כתב שהיא מעידה על ניתוק מצד כלפי שאר ילדיו שעיניהם "נשואות לטיסה זו" ולבטח יקנאו באחיהם.
בקשר למזונות הוא הסביר שהאם הסכימה אמנם בעבר להורדת התשלום עבור הבן, אלא שהסכמתה הותנתה בהתקדמות הקשר שלה עמו. ואולם הקשר בין השניים לא השתפר והנתק החריף, וכעת בן נוסף של הצדדים נמצא בסכנה של ניכור הורי. "אם לא נעצור זאת בזמן, נמצא את עצמינו בנקודת אל-חזור שהטיפול בה הינו קשה מנשוא, עם השלכות מרחיקות לכת", כתב.
הדיין קבע כי ברמה העקרונית האב חייב לאם מזונות רטרואקטיביים בסך 11,250 שקל. אלא שלדבריו, בנסיבות שנוצרו יש לחייב אותו רק במחצית מהסכום, שכן בסופו של דבר הילד מתגורר אצלו והאם לא נושאת בהוצאות עבורו.
אשר למחצית הנותרת נימק הדיין שלא מדובר בהוצאה דווקנית עבור אוכל ושתייה – שכאמור האם אינה נושאת בה – אלא בהוצאה כוללנית יותר שכוללת צרכים אחרים להם זקוק הילד להתפתחותו. הקשר בין האם לבנה הינו מהצרכים הבסיסים להן זקוק הילד ועל האב לשאת בהוצאות (חצי מהמזונות) לשם השבת קשר זה.
בסיכומו של דבר דחה הדיין את בקשת האב לשינוי המשמורת ולהוצאת דרכון עבור בנו, תוך שחייב אותו לשלם לאם מזונות בסך 625 שקל בחודש עבור הקטין, וסך של 5,625 שקל עבור המזונות שהחסיר עד כה. הצדדים הופנו להמשך טיפול במרכז לילדים בסיכון.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בהחלטה • עו"ד דנה סויסה עוסקת בניכור הורי • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין