בשיתוף "המקצוענים"
גובה לא תקין של המרזב, יכול לגרום לבעיות רטיבות, לנזק משמעותי ליסודות הבית ולבורות ושלוליות בגינה.
כשצינור המרזב הוא פנימי, כלומר הוא מותקן בתוך אחד מעמודי או קירות המבנה, גובה פתח היציאה שלו הוא קריטי.
אם לא תתכננו מראש, עלויות הפתרונות הפרוביזוריים תהיה גבוהה, ותצטרכו להתפשר לא רק על המחיר, אלא גם על נוחות השימוש ועל עיצוב הבית שלכם.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

תכנון מקדים ימנע מכם פשרות ופתרונות מאולצים בהמשך

מוצא מים תקין של מרזב פנימי הוא 15-20 ס"מ מגובה הקרקע. במקרה זה, הכוונה היא לפני הקרקע הסופיים, לאחר מילוי הקרקע באדמה, חיפוי הקרקע בבטון או תוספת של כל מדרך אחר.
הבעיה היא, שבגלל שהוא מוטמע בתוך קיר או עמוד, קשה לדעת מה יהיה הגובה הסופי של הקרקע מראש, בשלבים ההתחלתיים של הבנייה.
לשם כך, יש צורך לדאוג מראש לתכנן את פיתוח השטח סביב המבנה, מראש. בין אם מדובר בבנייה חדשה או בתוספת בנייה, במסגרת שיפוץ. רק כך, ניתן יהיה לדאוג שמוצא המרזב יהיה תקין, ולא להשאיר זאת לקבלן בשטח.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אחרת, האינסטלטור שיתקין את הצינור, לא בהכרח יתקין אותו בגובה המתאים. ואז, אתם יכולים למצוא את עצמכם בסיום הבנייה, מול מצב שבו המרזב למעשה שקוע בתוך הקרקע. לרוב, בסמוך ליסודות המבנה, דבר שהוא בבחינת נזק לתשתיות שלכם.
ואז, תצטרכו לחפור בורות לחלול מי הגשמים, להתפשר על גובה פני השבילים או הדשא או שיפועים חדים של חיפוי הקרקע, בסמוך למבנה.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד ניתן להימנע מטעויות במיקום פתח היציאה של המרזב?

ישנן מספר אפשרויות, שצריכות להילקח כבר בשלב התכנון.
צינור שרשורי: אם אתם לא מעוניינים שהמים יזרמו בזרימה חופשית לכיוון הקרקע שסביב הבית, תוכלו מראש להטמין צינור שרשורי באדמה, אשר יוביל את המים למיקום אחר במגרש שלכם. כמובן שיש לעשות זאת בהתאם לטוואי השטח, שיפועי הקרקע ומיקום הניקוזים הרצוי לכם.
מתלבטים? עדיף גבוה מנמוך: אמנם הגובה התקין הוא 15-20 מגובה פני הקרקע הסופי, אך במקרה של התלבטות, מוטב לתכנן פתח יציאה גבוה יותר של המרזב, מאשר נמוך מדי. בכך, תקטינו את הסיכון שפתח המרזב יהיה שקוע בתוך האדמה, בסיום הליכי הבנייה או השיפוץ.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הימנעות מבורות באדמה: אם המרזב יהיה מכוון ישירות לזרוע על אדמה, הרי שהמים שיזרמו מהמרזב בעונה הגשומה, יהיו במהירות ובעוצמה גדולים מדי. ואז, ייווצרו לכם בורות באזורים הסמוכים לפתחי היציאה של המרזבים סביב המבנה. הדבר חמור יותר, ככל שהמרזב ממוקם יותר קרוב ליסודות המבנה (בפינות של הבית), דבר שיכול לגרור שקיעת המבנה באזור זה.
אם אין לכם שטח מרוצף סביב הבית, ואינכם מעוניינים לבנות כזה, כדאי לכל הפחות לבנות אלמנט מבטון, אליו ישפכו מי המרזב.
5 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
הבטון, יבלום את עוצמת המכה של זרם המים, שיזרמו לכיוון הקרקע. הקפידו על שיפוע תקין של משטח הבטון ושל הקרקע הסמוכה אליו. כמו כן, הימנעו ממיקום מרזב בכניסה לבית. הדבר האחרון שאתם רוצים הוא שלוליות של מים ליד דלת הכניסה או החנייה שלכם.
דבר זה, כדאי לציין במפורש בחוזה ההתקשרות עם קבלן הביצוע. כלומר, שבכל אחד מפתחי היציאה של המרזב, יונחו משטחי בטון לעצירת זרם המים. מדובר בעלויות זניחות (לא יותר מכמה עשרות שקלים לכל מרזב), שיכולים למנוע בעיות ניקוז, נזק לצמחיה ושלוליות מיותרות.