כלכלה וקורונה: אתם שואלים, המומחים משיבים
הנחיה חדשה של משרד התקשורת אוסרת על חברות הסלולר לפרסם מבצעים חדשים ללקוחות בשבועיים הקרובים בשל משבר הקורונה, מה שלמעשה מצמצם את התחרות בשוק. על פי ההנחיה, החברות לא יכולות לפנות ללקוחות, לשווק להם, לפרסם מודעות או לשווק חבילות בדוכנים.
- "הקבלנים פה ייפלו ויחד איתם רוכשי הדירות"
- החשב הכללי: "הביקורת מוצדקת, ננסה לצמצם לגמרי את הבירוקרטיה"
- הוט משכה את ההצעה לרכישת פרטנר תמורת 3.6 מיליארד שקל
- לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
רשות התחרות הסתייגה מההנחיות האלה בעל פה ובכתב. גורם ברשות מסר: "המחשבה שאם תתני לחברות הפסקה מתחרות הן יתעסקו רק בתשתיות היא קצת מוזרה. אנשי השיווק מתעסקים בשיווק, והם לא יתעסקו בתשתיות. ביקשנו מהמשרד לקבוע שזו תהיה הוראה לשבועיים, אבל החשש הוא שזה יוארך וייצור תקדים מסוכן. שזו רגל בדלת, ואחר כך יגיעו גם חברות הסופרמרקטים ויבקשו פטור מתחרות".
הגורם הוסיף וציין כי "יש חברות סלולר ששמחות על הפסקה מהתחרות כמו החברות הוותיקות. אם נקום מהקורונה ולא תהיה תשתית תחרותית למשק — זו תהיה בכייה לדורות”.
ההחלטה החדשה של המשרד אושרה ביום ראשון ונכנסה לתוקפה אתמול בבוקר. איסורים אלה פוגעים בעיקר בחברות קטנות כמו אקספון, שמסתמכות על שיווק אגרסיבי של מבצעים ועל ניודי לקוחות מהחברות המתחרות. ראוי לציין שההגבלות לא תקפות לשיווק סלולר באמצעות חבילות של שירותי הטלוויזיה של פרטנר וסלקום, שכן אלה לא מפוקחים על ידי משרד התקשורת.
"בעל רישיון לא יהיה רשאי לבצע כל פעולה שיווקית למנוי פרטי", כתב מנכ”ל משרד התקשורת, נתי כהן, בתיקון ההוראה שהפיץ בנושא. "בעל רישיון יהיה רשאי לפרסם את תעריפיו באתר האינטרנט שלו ובאפליקציה לשירות עצמי של בעל הרישיון בלבד”.
על פי המשרד, “פעולה שיווקית האסורה לביצוע כוללת, בין היתר, איסור לפרסם תעריפים ומבצעים בתחום שירות הרט”ן (טלפון סלולרי, מ”ק), לרבות פרסום בגוגל, איסור רכישת ‘מילות חיפוש’ בגוגל, קידומים בגוגל או כל צורה אחרת של פרסום דיגיטלי או אחר. יש להסיר פרסומים קיימים כאמור באמצעי המדיה השונים, לרבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו”.
כמו כן, החברות לא יוכלו “להפעיל מוקדים טלפוניים לשיחות יוצאות לשם ביצוע פעילות מכר באופן עצמאי או על ידי כל גורם מטעם בעל הרישיון”.
חברות התקשורת הוגדרו כחברות חיוניות למשק, לכן העבודה בתחום ההנדסי והטכני מתקיימת כסדרה. עם זאת, העבודה בתחום השירותים צומצמה בכ־50%, וצומצמו מרכזי השירות של החברות, כשחלק מהעובדים עובדים מהבית.
בכיר במשרד התקשורת מסר כי “המשרד רוצה שהחברות יתרכזו במתן שירותים טכניים, תחזוק הרשת ומענה לתקלות. לכן, למשל, הגדרנו שהמענה במוקד הטכני יישאר בתוך 6 דקות, ונתנו להן הקלות ביתר השירותים. לא רצינו שהחברות יתעסקו במכירות ובניודים. רצינו לגרום להן להתרכז באיך שהרשת עובדת, מתוחזקת ומטופלת.
"המשרד ניהל שני שימועים: בראשון חברות הסלולר היו בעד הקפאת הניודים ובשני היו נגד. בסופו של דבר הוחלט כי חברה לא יכולה להעביר באופן אקטיבי מנויים אליה בימים אלה. בה בעת, כדי לא לפגוע במנויים, התרנו להם את האפשרות לעבור מיוזמתם”.