בשיתוף אתר "המקצוענים"
הוא משדרג כל גינה או מרפסת, כשהוא נראה טוב. כשהוא כבר בלוי, ומתנדנד – הוא לא רק מכער את השטח, אלא גם הופך למפגע מסוכן.
מה חשוב לדעת לפני שממהרים לקנות קורות עץ ולהתפשר על התקנה רשלנית? לפניכם המדריך, צעד אחר צעד.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם הדברים שכדאי לשקול ולהתייחס אליהם בשלב התכנון?

ייעוד הדק: לא רק למיקום של הדק יש חשיבות, אלא גם לשימוש שאתם מתכננים לייעד לו. למשל, דק המיועד להתקנה סביב בריכה, יחייב בחירה של עץ העמיד למים. לכן, לפני שאתם ממהרים לבחור חומרים, דוגמאות ומתקין – עצרו ותכננו.
תנאי האקלים והתשתית: למיקום הגיאוגרפי שלכם, למיקום הדק ביחס לשמש ולמשטח עליו ייבנה הדק – לכל אלו השפעה על הבחירה שלכם. לעתים, ישנו משטח בטון קיים, ולעתים מדובר במשטח דשא שיש לתקן את השיפועים שלו לפני. תנאי השטח, יחייבו את התייחסותכם כבר בשלב הראשוני.
בהקשר זה, תידרשו לבחור מה יהיה גובה הדק. גם בחירה זו תושפע מתנאי השטח, מהשאלה אם יש צורך ליישר את הקרקע לפני, או להתקין אותו על כמה עמודים או קורות תומכות שיגביהו אותו.
אמנם ניתן לבנות את הדק בכל גובה, אך נהוג לבנות אותו בגובה הזהה לקו הרצפה של הבית. זאת, על מנת שניתן יהיה לנקז את המים מהבית לכיוון הדק בקלות.
תקציב והשפעתו על בחירת החומרים: תקציב הוא בהחלט גורם משמעותי בבחירה שלכם. שני סוגי העץ הנפוצים ביותר לדקים בישראל הם עץ אורן ועץ איפאה. עץ אורן, נחשב לעץ זול יחסית, אך גם פחות עמיד לתנאי האקלים בארץ, בשל השמש החזקה והפרשי הטמפרטורות הגדולים שבין הקיץ לחורף. אלו, גורמים לבלאי מואץ ומחייבים השקעה בחידוש שלו לעתים קרובות.
עץ איקאה, יקר יותר, אך גם עמיד יותר ומתאים לתנאי שטח ולמיקום שלו ליד סביבה רטובה (בריכה, למשל).
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם שלבי העבודה לקבלת תוצאה מקצועית וחישוב מדויק של חומרי גלם?

בשלב ראשון, כדאי לשרטט כיצד נרצה שהדק ייראה ולאילו מטרות הוא ישמש. בשלב השני, מומלץ לתחום את מיקום הדק בעזרת חוט סימון. לאחר מכן, יש להוציא את חוט הסימון ולהתקין מסגרת מעץ שתהווה את התשתית.
רק לאחר שהמסגרת הותקנה, זה הזמן למדוד את המשטח המיועד לחיפוי, לחשב כמה קורות יידרשו, באיזה אורך ובאיזה עובי. לסוג העץ, השפעה על מידות הקורות. ככל שהעץ עמיד יותר, כך הוא הקורות יכולות להיות דקות יותר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
המידות שיש לקחת בחשבון הן מידות הקורות (גובה, אורך ועובי) והמרחק שצפוי להיות בין הקורות.
שימו לב שמידות הקורות משפיעות על מחירן. ככל שהקורות קצרות יותר, כך המחיר יהיה נמוך יותר.
ואולם, הדבר ישפיע על עלות ההתקנה, על כמות החיבורים והברגים שיידרשו לאורך השנים להיות מתוחזקים ולמראה הסופי המתקבל.
לכן, חשוב שבהצעת המחיר, יצוין אורך הקורות ושהספק יתחייב להן. שימו לב, שבחישוב כולל קורות ארוכים יעלו כמו קורות קצרים. שכן, עלות ההתקנה של קורות ארוכים, ממילא זולה יותר.
מחיר קורה סטנדרטית, מתייחס לקורה באורך שבין 0.8 מטר ל-2 מטר. מחיר קורה ארוכה יותר, יעלה בהתאם.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהן המידות הנפוצות בשוק זה?

עובי דק מעץ איפאה מגיע בד"כ ברוחב של 14 ס"מ ובעובי של 2 ס"מ. עובי דק מעץ אורן, מגיע במגוון גדול של מידות, כשהעובי הנפוץ ביותר הוא רוחב של 14.6 ועובי של 3 ס"מ. שימו לב, שעץ אורן חום מגיע בעובי של 28 מ"מ.
בכל מקרה, כדאי להשקיע בשלב החישוב של חומרי הגלם, בכדי להימנע מפחת של חומרים. מומלץ מאוד לרכוש כ-10 אחוז יותר חומר גלם, גם למקרה שיהיו טעויות חישוב, פחת במהלך ההתקנה או צורך בתיקונים כעבור מספר שנים.
אל תתפשרו על עץ שלא עבר חיטוי (אמפרגנציה) נגד מזיקים. אחרת, הבלאי שלו יהיה גבוה מאוד. זאת, בייחוד כשמדובר במשטח עץ המיועד להיות מותקן בתנאי חוץ, קרוב לאדמה, על כל המשתמע מכך.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך לבחור את גודל משטח הדק ולהתאימו לצרכים שלכם

כאמור, יש לבחור תחילה את הפעילויות השונות שתרצו לקיים על משטח הדק, ולמקם אותם בהתאם. השימושים הנפוצים הם: מיקום שולחן חוץ שישמש כפינת אוכל, מיקום של פינת הגריל, פינת זולה או מסגרת לבריכה.
חשוב להשאיר מרווח סביב כל פונקציה, ולדאוג גם לשטח שיוקצה למעבר בין האלמנטים השונים שעל משטח הדק. זכרו לחשב מרווח הליכה בין צמחים, מרווח מעבר בין ריהוט הגן (שלרוב גדול יותר מריהוט פנים).
איך מחשבים? להלן כמה כללי אצבע. שולחן אוכל עגול ל-6 סועדים, יחייב משטח דק בשטח של לפחות 2.75 מ"ר. אם פינת האוכל מרובעת, מוטב שגודל המשטח יהיה 3 מ"ר, ואם תרצו שהוא יתאים גם ל-8 סועדים, מוטב שיהיה בגודל של 3.5 מ"ר.
6 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
אם בנוסף, תרצו גם אזור שעליו ימוקם גריל עם שולחן עבודה צמוד אליו, הרי שתידרשו לתוספת של 2 מ"ר למשטח הדק.
גם אם בשלב ראשוני, אינכם מתכננים לשים כיסא-כורסה, מוטב שמשטח הדק יהיה גדול יותר, ויאפשר לכם דינאמיות בעתיד. זאת, בהנחה שיש לכם את שטח החצר הדרוש לכך. למשל, כיסא נוח יצריך שטח של 1.2 מטר רוחב ו-כ-2 מטר אורך. אם תירצו שני כיסאות נוח נפתחים, המשטח הכולל שכדאי להקצות להם הוא של 4.40 מ"ר.