הרבה יותר מיוניקורן: חברת הביטוח הדיגיטלית למונייד (Lemonade), שהוקמה ב-2015 על ידי אנשי ההייטק הישראלים דניאל שרייבר ושי ויניגר, השלימה אמש בהצלחה את יום המסחר הראשון שלה בניו יורק - לאחר הנפקה מוצלחת בבורסה האמריקנית. כפי שפורסם בכלכליסט, את ההנפקה היא השלימה במחיר של 29 דולר למניה, שמשקף לחברה שווי של 1.6 מיליארד דולר, ועם סגירת וול סטריט המניה ננעלה בשווי של 69 דולר - זינוק של כ-140% ממחיר הפתיחה. שווי השוק שלה מוערך כעת ביותר מ-3.5 מיליארד דולר.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
את מיזם הביטוח הדיגיטלי המכונה "אינשורטק", שכבר לפני כשנה נאמד לפי שווי של כשני מיליארד דולר, ייסדו, כאמור, ותיקי ההייטק שרייבר, המכהן כמנכ"ל החברה, ווינינגר, יוצא חברת פייבר המשמש כנשיא החברה. החברה, שעוררה עניין רב בוול סטריט ופועלת בארה"ב, גרמניה והולנד, גייסה 319 מיליון דולר בהנפקה הלילה, והשניים מחזיקים כעת במניות בשווי של יותר מ-100 מיליון דולר כל אחד. לחתמים בהנפקה, ענקי הבנקאות האמריקנית גולדמן זאקס, מורגן סטנלי, ברקליס ואלן אנד קומפני, יש עוד אופציה לרכוש 1.65 מיליון מניות למונייד, כך שהיקף הגיוס צפוי לגדול.
4 צפייה בגלריה
מייסדי למונייד שי וינינגר ודניאל שרייבר
מייסדי למונייד שי וינינגר ודניאל שרייבר
מייסדי למונייד, שי וינינגר ודניאל שרייבר
(צילום: BEN KELMER)
4 צפייה בגלריה
( נתונים: כלכליסט)
על פי הפרסום בכלכליסט, השניים הקימו את החברה במטרה לאתגר את המודל העסקי של תחום הביטוח. חברות ביטוח מסורתיות גובות פרמיה מלקוחותיהן ומפצות אותן במקרה של תביעת נזק. במודל כזה, חברות הביטוח מעדיפות לשלם כמה שפחות, שכן כל תביעה שמאושרת יורדת משורת הרווח. בלמונייד הלכו מהרגע הראשון על מודל אחר: החברה לוקחת לעצמה 20% מכל תשלום פרמיה. את יתרת הסכום היא מקצה לתשלום תביעות ביטוח.
כדי למנוע ממבוטחיה לנפח תביעות, החברה תורמת את הסכומים שנשארים בקופתה לאחר תשלום כל הפרמיות לעמותות שונות, לבחירת המבוטחים. כך, בתיאוריה, למבוטחים אין אינטרס לרמות את החברה. כיום היא מוכרת ביטוחי רכוש ותכולת דירה לבעלי דירות ולשוכרים, ומתפארת בכך שניתן לרכוש ממנה פוליסה בתוך 90 שניות באמצעות האתר או האפליקציה. תהליך החזר התביעות מנוהל בין היתר באמצעות כלי בינה מלאכותי, ולטענת החברה במקרים מסוימים ניתן לקבל החזר עבור תביעות בתוך שלוש דקות בלבד.
4 צפייה בגלריה
(נתונים: כלכליסט)
רוב מבוטחי למונייד הם שוכרי ובעלי דירות בערים גדולות בארה"ב ואירופה. הפרמיה שגובה למונייד נמוכה יחסית, מ-5 דולר לחודש ומעלה. החברה פועלת ב-27 מתוך 51 המדינות בארה"ב, אבל מחזיקה ברשיונות לפעול ב-80% משטח המדינה. כספי הגיוסים האחרונים נועדו למימון כניסה לאירופה, ובימים אלה היא פועלת, כאמור, גם בגרמניה והולנד. את 12 החודשים שהסתיימו ב-31 במרץ 2020 סיימה החברה עם הכנסות של 83 מיליון דולר.
החברה החלה את דרכה עם 25 עובדים וכיום מעסיקה כבר 329 עובדים, מתוכם כ-100 במטה החברה במתחם הטמפלרים שרונה בתל אביב. מאז הקמתה לפני חמש שנים היא צברה הפסדים של כרבע מיליארד דולר ועדיין רושמת הפסד, אולם בה בעת היא צומחת במהירות. ב-2019 היא שילשה את הכנסות ל-67 מיליון דולר וברבעון הראשון של 2020 רשמה הכנסות של 26 מיליון דולר. עד כה גייסה למונייד 480 מיליון דולר בארבעה סבבים, כאשר וינינגר ושרייבר מחזיקים ב-8.8% וב-8% מהחברה, בהתאמה.

לא כמו WeWork

כפי שפורסם בכלכליסט עם פרסום התשקיף שלה, למונייד רצתה להפוך לציבורית בעיקר כדי לחזק את המותג ולהתרחב מעבר לפלח השוק של המילניאלס שבו היא חזקה במיוחד. הלקוחות הבוגרים יותר אוהבים את חברות הביטוח שלהם ותיקות, מוכרות ושקופות יותר. גם משבר הקורונה, שהעביר את החיים לאונליין, נתן רוח גבית להנפקה.
באפריל בשנה שעברה גייסה החברה 300 מיליון דולר בהובלת ענקית הבנקאות היפנית סופטבנק, בעלת המניות הגדולה ביותר בה, ומי שהייתה מושקעת גם בענקית חללי העבודה השיתופיים WeWork, לשעבר בבעלות איש העסקים הישראלי אדם נוימן. ברקע כישלון ההנפקה של WeWork, שהייתה אמורה להיות ב-2019 "הנפקת השנה", דחתה למונייד בנובמבר אשתקד את ההנפקה שהייתה מתוכננת אז.
4 צפייה בגלריה
חברת למונייד
חברת למונייד
שמרה על הצבע הוורוד. חברת למונייד
(צילום: shutterstock)
סופטבנק, בראשותו של מאסאיושי סון, "אוהבת" לאתר חברות טכנולוגיה שקוראות תיגר על המודל העסקי הפיזי במעבר לגרסתו הטכנולוגית. פעם זה במוניות של אובר, פעם, כאמור, במשרדים של WeWork - וכעת גם בביטוח של למונייד, שהגדירה בתשקיף לקראת הנפקתה את המשימה שלה "להפוך לחברת הטכנולוגיה האהובה בעולם". אולם בניגוד לאחיותיה לתיק ההשקעות של סופטבנק, בתשקיף שפרסמה הורגשה ההשפעה של בעלי מניות נוספים - בהם קרנות הון הסיכון סקויה ואלף וחברת ג'נרל קטליסט.
באותו החודש שבו החליטה לדחות את היציאה הקודמת להנפקה (נובמבר 2019), נקלעה החברה הישראלית למשבר לא שגרתי. כפי שפורסם בכלכליסט, עם כניסתה לפעילות בגרמניה, דרשה חברת דויטשה טלקום, ענקית התקשורתה אירופית, שהחברה הישראלית תפסיק להשתמש בצבע הוורוד במותג שלה במדינה. דויטשה טלקום טענה כי הצבע מזוהה איתה ואף נמצא בבעלותה.
ויניגר אמר אז לכלכליסט שהחברה הופתעה: "זו התנהגות שמזכירה בריונות. חשבנו שכנראה מדובר בבדיחה וכשבדקנו לעומק, הבנו שזה לא פעם ראשונה וככה היא פועלת ומפחידה חברות כדי לא להתקרב לצבעים שלהם. גם חברות שאין להן קשר לתחום של דויטשה קיבלו דרישה כזו. הם רוצים בעלות מלאה על הצבע הוורוד", סיפר. למונייד, מצידה, לא נכנעה לדרישה.