דואר ישראל יעבור לידיים פרטיות של בעל הון ויעבור גם תוכנית הבראה במהלכה יהיו פחות עובדים, פחות סניפים ומשלוח חבילות יתייקר: במשרד התקשורת הודיעו הבוקר (ה'), שסוכמו עקרונות תוכנית הפרטת דואר ישראל. החברה תופרט ב-100%, כשמשקיע פרטי ישתלט על 60% מהחברה עד אמצע 2023 ו-40% מהחברה תונפק עד סוף 2022. לא נמסר לפי איזה שווי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
במסגרת ההפרטה שכוללת גם הליך הבראה, 1,600 עובדים יפרשו, זאת למרות שיש כיום מחסור אדיר בעובדים באשנבים בסניפים ובחלוקת דואר. המהלך דורש החלטת ממשלה, זאת על רקע אי ודאות פוליטית כרגע. דוד לרון, לשעבר משנה למנכ"ל שופרסל, מונה לאחרונה למנכ"ל החברה.
3 צפייה בגלריה
תור בסניף של דואר ישראל
תור בסניף של דואר ישראל
תור בסניף של דואר ישראל
(צילום: שאול גולן)
ב-2015, אז החלו בהליך ההפרטה, דובר על 20% הפרטה ואחרי שנתיים 20% הנפקה, אך נראה שהתנאים האלה לא פיתו משקיעים פרטיים שמעדיפים להיות בעלי השליטה.
המדינה נפטרת מהנכס הזה שבבעלותו נכסי נדל"ן רבים ומוסרת אותו לידיים פרטיות במקום להמשיך להפעיל אותו במתכונת בריאה, משום שלטענת שר התקשורת יועז הנדל, הוא אידיאולוגית מאמין בבעלות פרטית וכך גם הממשלה. "המדינה לא הצליחה להבריא את הדואר, הוא בגירעון חמור ויש בו עודף עובדים", אמר. "אני מאמין שתחרות בכל מקום במדינה מייצרת שירות טוב יותר ומחירים נוחים יותר לציבור, יש פה שעת חסד ורצון של ועד העובדים ומשרד האוצר לעשות את הדבר הזה ואני חושב שהמהלך הזה יעשה טוב למדינת ישראל".
הדואר הפסדי לא במקרה: מגרף שהציג השר נראה שהשנה האחרונה בה המדינה השקיעה בשוטף בדואר הייתה ב-2015. נראה שהדואר הגיע לחדלות פירעון כי המדינה ייבשה את החברה בעשור הקודם. חברת הדואר מכרה את רוב נכסיה וכבר לא נשאר מה למכור. ב-2015 המדינה השקיעה בדואר 236 מיליון שקל, בעוד שב-2016 הדואר קיבל 10 מיליון שקל ממכירת נכסים ורק 60 מיליון שקל מהמדינה. ב-2019 והלאה רוב המימון הגיע מהדואר.
עקב הפסקת ההשקעה של המדינה בשירות החיוני, השירות של הדואר התדרדר. סיבה נוספת היא המעבר לחבילות שקיבלו משקל הולך וגדל לעומת מכתבים. מאז 2015, החברה השתפרה מבחינת שירות לצרכן, אבל דוללה בעובדים והפכה הפסדית ביותר.
3 צפייה בגלריה
השקעת המדינה בדואר
השקעת המדינה בדואר
השקעת המדינה בדואר
(צילום: מתוך המצגת של משרד התקשורת)

הרעות לצרכנים: פחות סניפים, פחות שעות פתיחה, פחות עובדים

במהלך הבראת הדואר שמתכנן משרד התקשורת יהיו כמה הרעות לצרכנים: בין היתר, מעבר למשקיע פרטי אומר שמשלוח החבילות יתייקר. כיום משלוח וקבלת חבילות מחו"ל דרך דואר ישראל הוא הזול ביותר ונעשה לעיתים קרובות חינם בזכות אמנות דואר והסכמים. בכל העולם הדואר המדינתי הוא תמיד הזול ביותר.
יו"ר הדואר, מישאל וקנין, הסביר כי "מי ששילם את החשבון על זה שקבלת חבילות דרך דואר ישראל לא עולה כסף, זה את ואני וכולם. שירות שניתן ללא שיקולי עלות וגורם להפסדים, זה מס נוסף על האזרחים. כעת המדינה תשקיע מאות מיליונים בהבראת הדואר ולא בפעם הראשונה. מי שחושב שאפשר לחלק מכתב בשקל ללא עלות טועה. אין מנוס מלטפל בבעיה הזאת".
כמו כן, מספר הסניפים יצומצם ושעות הפתיחה שלהם יצומצמו. וקנין מסביר כי "הדואר יפעל לפי ביקושים ועל כן יעבור לפעילות שדומה לבנקים, מספר הסניפים יצומצם, הם יהיו פתוחים יותר שעות מהבנקים אך פחות שעות מהיום (עד 20:00 בשלושה מתוך ששת ימי הפעילות, מ.ק). סניפי הדואר יהיו סגורים מעתה בימי שישי, כי זה היום עם הכי פחות ביקורים פר שעה. סוכנויות הדואר ימשיכו לפעול גם בימי שישי".
הפריסה הארצית החדשה של הסניפים תכלול הסבת סניפים ליחידות דגל שם יינתנו כלל השירותים; סניפי נקודות שירות שיספקו חמישה שירותים עיקריים: קבלת חבילות, משלוח מכתב, קצבאות, תקבול תשלום ומשיכה והפקדת מזומן. יהיו סניפים שיהפכו למרכזי מסירת חבילות בנגישות גבוהה בעיקר בפריפריה. חלוקת מכתבים תצומק מאוד: תעבור לפעם בשבוע במקום פעמיים בשבוע ושלוש פעמים בשבוע העוקב.

"יהיו שנתיים קשות ביותר"

"הגענו להחלטה קשה בדואר, הדואר ישתנה, אין ברירה, אחרת הדואר ייסגר", הסביר שר התקשורת. "אני מקבל את ההחלטה מתוך הבנה שזה טוב למדינת ישראל כי תהיה תחרות ותהיה נגישות לשירותי דואר. ועד העובדים סייע והבין שיש צורך בשינוי לכן תהיה פרישה בהסכמה של 1,600 עובדים. יצומצמו עובדים ויהיו שינויי רגולציה. יש שירותים שהמדינה מחייבת את הדואר לבצע באופן מסוים שאין בהם תועלת. הדואר שירות חיוני אבל צריכים לוודא שהוא קיים.
"יהיו שנתיים קשות ביותר של דם, יזע ודמעות בדואר ולא יהיה קל. נדאג במקביל שיהיה שירות דואר לכל אחד בטווח של 6-3 ק"מ (כבר קיים על פי חוק, מ.ק), מתן אפשרות לנקודת איסוף החבילה ב-85% מהמקרים (כבר קיים במידה זו או אחרת, מ.ק), הזמנת שליח הביתה (כבר קיים, מ.ק), תא דואר דיגיטלי ופורטל לעסקים. תוך 18 חודשים רוב פעולות האשנב בבנק הדואר יהיו דיגיטליות ובתעריפים מוזלים. פריסת הסניפים תשתנה. כמו כן יתווספו שירותי פרימיום (שיהוו עליית מחירים, מ.ק).
"אנחנו נסגור סניפים כי יש ירידה של 20% במבקרים, מעבר לפעולות בדיגיטל, ירידה כוללת בשוק המכתבים של 7% ורק 0.5% מהמכתבים נשלחו על ידי אזרחים פרטיים. כן ניתן שירות ייעודי לאוכלוסיות מבוגרות ונעדרי אוריינות דיגיטלית.
"פיטורי עובדים הכרחיים כי הוצאות השכר של הדואר הן 70% מהתקציב, למעלה ממיליארד ו-109 מיליון שקל ל-5,170 עובדים (הדואר טוענים שהמטה של החברה מנופח אך יש מחסור חמור בדוורים ועובדים באשנבים, מ.ק). למרות מתן של 467 מיליון שקל לפרישת עובדים ופרישת עובדים נוספת ב-2021-2020 – הדואר הכניס עובדים נוספים לחברה, לפעמים בהוראת פוליטיקאים. כן, הדואר מעסיק עובדי קבלן. יש בדואר המון בזבוז ופוליטיקאים מוסיפים לחברה הוצאות, הם ראו בחברה כמו חצר אחורית שאפשר לשחק בה".
3 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
שר התקשורת, יועז הנדל
(צילום: שאול גולן)

לא ברור בכמה יפוצו העובדים ומי יהיה המשקיע

המדינה שחררה בעבר עובדים לפרישה עם פיצויים של כמיליון שקל לעובד. לא בררו האם המדינה תיתן מיליארד וחצי שקל לעובדים. כמו כן לא ברור אם יגויסו גם עובדים כי בשטח יש כאמור מחסור אקוטי. כרגע, אין לדואר כסף לתשתיות. לא ברור כמה כסף המדינה תשים לכל שיפורי הדיגיטל והתשתיות, או שהמדינה מצפה שהמשקיע ישים את הכסף.
המדינה הפריטה כך בעבר חברות, בין היתר את בזק, שנקנתה על-ידי שאול אלוביץ', שנאשם במרמה בפרשת תיק 4000 וקבוצת יורוקום שבשליטתו נקלעה לחובות לבנקים של 1.2 מיליארד שקל והגיעה להסדר חוב.
מה קורה בעולם? שירות הדואר של ארה"ב (USPS) נמצא בידי המדינה ופועל כסוכנות עצמאית. יש לו גישה בלעדית לתיבות הדואר ומונופול על מכתבים, אבל הוא מתחרה בחבילות בשירותים פרטיים. גם הדואר הצרפתי לה פוסט נמצא בשליטת המדינה.
בגרמניה הופרט הדויטשה פוסט ב-2013, כש-21% מהבעלות שלו עדיין נמצאת בידי המדינה והשאר בידי הציבור. בבריטניה הופרט הדואר המלכותי, כשב-2015 אחרי 499 שנות בעלות של המדינה, המדינה מכרה את שארית מניותיה בו. רוב המניות נמצאות בידי הציבור ומשקיעים פרטיים וחלק קטן מהן נמכרו לעובדי הדואר.