מאז 7 באוקטובר שטחים חקלאיים נרחבים משמשים לפעילות צבאית, שכוללת תנועת טנקים וכלי רכב צבאיים אחרים, עבודות עפר ועוד. הדבר גרם לפגיעה חמורה במבנה הקרקע ובפוריותה, בכושר הצימוח של הגידול החקלאי, באיכות ובכמות היבול בטווח הקצר והארוך. בנוסף, בשדות בהם מוגבלת הגישה עקב המלחמה, לא מתבצעים הטיפולים והעיבודים הנדרשים בשדה ועונת הגידול, ולעיתים גם העונה העוקבת - יורדות לטמיון.
בחודשים האחרונים מבצע האגף לשימור קרקע במשרד החקלאות מיפוי של נזקים לקרקע בשדות החקלאיים לטובת תיעוד של סוגי הנזקים ומידת חומרתם, וכן על מנת לסייע לחקלאים לשקמן. עד כה אותרו ומופו נזקים בהיקף של מעל 100 אלף דונם, בעיקר בגידולי שדה בדרום, כאשר מתוך השטחים שמופו כ-80 אלף דונם היו עם נזקים.
1 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
כוחות צה"ל בגבול הרצועה
טנקים וכלי רכב צבאיים על שטחים חקלאיים בעוטף עזה
( צילום: EPA/HANNIBAL HANSCHKE)
המשרד, בשיתוף החקלאים, גיבש פרוטוקול לטיפול בנזקים השונים כדי לשקם אותם. ההמלצות לשיקום, מתייחסות בעיקרן לאופן עיבוד הקרקע, הוספת חומר אורגני איכותי, התאמת פעולות השיקום לעונה, תזמון ביחס למחזור הגידולים ולתוכניות הגידול בכל שדה, וכן הערכה לזמן הנדרש לשיקום הקרקעות. על פי חישוב, עלות השיקום הראשוני של הקרקע עומדת על בין 1,000 ל-2,000 שקלים לדונם, בהתאם לחומרת הנזק. לעלות זו מצטרפות עלויות תיקון תשתיות ניקוז, הכשרת קרקע ראשונית, פיצוי עבור פחיתת יבול בשנים עד לשיקום המלא.
לפי המשרד, יש אזורים שייקח בין 10 ל-12 שנים לשקם. במקרים קלים יותר, כמו אלה של שחיקת קרקע ויצירת פודרה והרס מבנה הקרקע העליון, כתוצאה מנסיעת כלי רכב, תקופת התאוששות הקרקע מוערכת בעד 5 שנים. אומדן עלויות השיקום לדונם מוערך בעד 1,710 שקלים לנזק כבד.
ד"ר דוד אסף, סמנכ"ל בכיר לניהול משאבי סביבה במשרד החקלאות, אמר שלפי הערכות המשרד עלות שיקום הקרקעות בדרום היא כ-300 מיליון שקלים. ומה לגבי הצפון? "יש לנו חתיכת אניגמה לגבי מה שקורה בצפון", אמר. "אנחנו גם לא מצליחים להיכנס לשטחים. זה No man's zone עדיין. קרקע הוא משאב מתכלה. הוא נשחק, עובר דגרדציה, סחף ועוד. במלחמה הזו, וגם במבצעים קודמים בהיקפים קטנים יותר, נחשפנו לפגיעה באיכות הקרקע. בעיקר כתוצאה ממעבר של כלים כבדים שמהדקים את הקרקע. אבל יש גם המון פסולת. להחזיר אחר כך את הקרקע לייעודה לוקח שנים. ואנחנו זקוקים לקרקע כדי לייצר מזון.
"פרוטוקול שיקום הקרקע ישמש מול מס רכוש כי אנחנו דורשים שהקרקעות, בסופו של דבר, ישוקמו. הבנו גם שאין ברירה והמלחמה הזו תימשך, והתחלנו כבר עכשיו למפות את הנזקים. כרגע פשוט לא מוצאים את הידיים והרגליים במס רכוש. סיפור הקרקעות החקלאיות יצטרך להמתין עוד קצת כשתהיה יותר וודאות. ובצפון השיקום יהיה גדול מאוד. ובאנרכיה של המלחמה, קשה מאוד לדעת מתי יחל תהליך השיקום בפועל".
במשרד מסבירים כי כל חלקה אשר ניזוקה משימוש צבאי ומעבר של רכב צבאי משוריין וכבד, בעיקר בקרקע רטובה, תחייב התייחסות נפרדת ומיוחדת להערכת נזק ולאומדן פעולות השיקום הייעודיות. שטחים שכבר הושבו לחקלאים במהלך עונת הזריעה של גידולי החורף, או האביב, השיקום שנדרש יידחה לביצוע בעונה יבשה ובהתאם לשיקום הקרקע הנדרש.
ד"ר אסף מציין כי "עלויות השיקום הן עדיין הערכות. ייתכן ויהיו עוד נזקים. חשוב לזכור שמדובר רק בנזקי קרקע ובלי נזקי יבול".