הסדר טיעון לחברות בקבוצת שיכון ובינוי בפרשת השוחד לעובדי ציבור זרים באפריקה כדי לקדם פרויקטים ולזכות במכרזים: חברת הבת שיכון ובינוי SBI תשתיות, שאחראית לפעילות הבינלאומית, תורשע בעבירה של קשירת קשר לפשע ותשלם למדינה סכום של כ-260 מיליון שקל. SBI תשתיות תודה גם בהפרה של חוק ני"ע, וזאת בשל אי הפסקת התשלומים ללא קבלות, שחלקם היו בלתי נאותים. במקביל, תיקי החקירה נגד חברת האם שיכון ובינוי הציבורית, ו-SBI שווייץ ייסגרו.
הסדר הטיעון שעליו חותמת שיכון ובינוי, וכפוף לאישורו של בית המשפט המחוזי בת"א שעליו יוגש ההסדר, הוא אקורד הסיום של הפרשה, לאחר שבכיריה לשעבר חתמו על הסדרי טיעון. על פי ממצאי החקירה, בין השנים 2008-2017 בקבוצת שיכון ובינוי פעל מנגנון משומן, בידיעת ואישור מנהלים בכירים, שפעל לשלם שוחד לעובדי ציבור שונים באפריקה, ובקניה בפרט, על מנת לקדם את עסקי החברה. עיקר התשלומים הועברו סביב השנים 2012 במזומן, תוך ניהולם במערכת הנהלת חשבונות נפרדת, ואי מתן גילוי אודותיהם בדוחות החברה.
1 צפייה בגלריה
שיכון ובינוי
שיכון ובינוי
שיכון ובינוי
(צילום: בראל אפרים )
עם פתיחת החקירה בשנת 2018, הקפיאה המשטרה נכסים רבים של שיכון ובינוי. בתמורה לשחרור הנכסים הפקידה שיכון ובינוי סכום של 250 מיליון שקל בקופת קרן החילוט של האפוטרופוס הכללי - סכום שגדל בגלל הפרשי תשואות ל-277 מיליון שקל. במסגרת ההסדר נקבע כי מתוך סכום זה יחולטו 260 מיליון שקל, הכוללים גם קנס נוסף של 10 מיליון שקל על חברת הבת SBI תשתיות. סכום של כ-17 מיליון שקל, הפרש תשואות, יוחזר כך שבסך הכל בפרשה ישולם סכום של 260 מיליון שקל. כאמור במסגרת ההסדר התיק נגד שיכון ובינוי האם ו-SBI שווייץ, שלהן יוחסו בחקירה עבירות של שוחד והלבנת הון, ייסגר ללא הרשעה.
ככל שההסדר היה כולל הרשעה של חברת האם שיכון ובינוי הדבר, כך החוק, היה עשוי למנוע ממנה להשתתף במכרזי מדינה - מכה כלכלית קשה על החברה, וכמו כן הוצאה של גורם תחרותי משמעותי בתחומים רבים מהשוק. לפי ההודעה שיגישו הצדדים לבית המשפט, ההסדר שמשאיר את שיכון ובינוי הציבורית ו-SBI שווייץ בחוץ, התחשב בשיקולים הבאים: היותה של קבוצת שו"ב גורם תחרותי דומיננטי בישראל; פעילותה בישראל ובחו"ל בתחום התשתיות, הנדל"ן והאנרגיה והעסקת אלפי עובדים; אימוץ תכנית אכיפה וציות מעודכנת; הצהרות החברה שהיא מחזיקה ברישיונות ומשתתפים במכרזים תוך עמידה בדרישות החוק, אשר מילויים הוא תנאי יסוד להסדר.
יו״ר דירקטוריון שיכון ובינוי, נתי סיידוף מסר: "אני שמח שהפרשה הישנה שנמשכה שנים ארוכות הסתיימה בהסדר ובסגירת התיק נגד החברה. עכשיו פנינו קדימה במלוא המרץ".
הטיפול בהסדר הובל על ידי עורכת הדין הילה תירוש, היועצת המשפטית של שיכון ובינוי. עורכי הדין פיני רובין, ארז הראל ולירון קרס, ועורכי הדין בעז בן צור וז׳ק חן ניהלו את המגעים להסדר מול פרקליטות מיסוי וכלכלה. התיק נחקר על ידי צוות משותף ליאח"ה ורשות ני"ע.