"מבחינה כלכלית, כדי להוביל מהלכים, אתה חייב לשמור גם על משרד האוצר וגם על ועדת הכספים. כך תמיד היה". כך אמר היום (ב') אביגדור ליברמן במסגרת ישיבת הסיעה של מפלגת ישראל ביתנו. ברקע: הכרזתו הפומבית אמש של יו"ר ימינה, נפתלי בנט, על התחדשות המגעים בינו לבין יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, וההשערות כי ליברמן צפוי למלא את תפקיד שר האוצר אם ממשלה כזו אכן תקום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ליברמן התייחס לאפשרות של הקמת ממשלת בנט-לפיד ואמר כי "האתגר המרכזי של הממשלה הזאת, ממרצ ועד ימינה, הוא האתגר הכלכלי. זה הנושא שמלכד את כולם ולכן חשוב שוועדת הכספים תהיה כלי עבודה ולא מקל בגלגלים".
1 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר הבא? אביגדור ליברמן
(צילום: קובי קואנקס)
ליברמן התייחס לנתונים הקשים על אודות הגירעון העמוק והחוב של מדינת ישראל ואמר: "מדינת ישראל נמצאת בכמעט טריליון שקל חוב. המשמעות המעשית של זה היא שמדינת ישראל משלמת כל שנה ריבית חוב חיצוני של 41 מיליארד שקל. זה כסף שיכל ללכת לרווחה, לתרבות ולבריאות".
באשר לשאלה האם יהיה צורך להעלות מיסים על מנת לכסות את החוב, אמר ליברמן כי זה "הדבר האחרון שצריך לעשות. מי שאומר להטיל מיסים, מעולם לא למד כלכלה. זה פשוט להבריח אנשים מהארץ... להרוג את הכלכלה".
לדבריו, "ברור שהתפישה שלי היא ליברלית-רוויזיוניסטית. יהיו פשרות, אבל אם אתה שואל אותי, בסופו של דבר המפתח הוא בצמיחה. אם מעלים את הגירעון בלי שמשקיעים בתשתיות או בתעסוקה, זה מייצר אינפלציה שתמוטט את המשק. אני התעסקתי עם כל תקציבי המדינה משנת 1996. אני מכיר היטב את כל המשרדים, המגבלויות והאפשרויות, אבל ברור שכרגע אני קודם כל מסתכל על איך מייצרים צמיחה".
הוא הוסיף ואמר כי "הגענו למצב אבסורדי שבו שני עשירונים משלמים 91%-92% מכל הגבייה במדינה. רוב השכירים לא מגיעים לסף המס והשאלה היא איך אתה מגדיל את העוגה. אם אתה שואל אותי, הדבר הראשון שאני עושה כשר אוצר זה קורא לכל המפעלים והחברות הקיימים ושואל אותם מה מפריע להם בבירוקרטיה ואיפה המחסומים שלהם. אם יש חברה משגשגת שהוכיחה את עצמה ורוצה להוסיף 100 מקומות עבודה ונתקעת, נפתור את זה".
בתוך כך, נזכיר כי לפני הבחירות האחרונות פנינו אל המפלגות וביקשנו לברר כיצד קברניטי המפלגות ויועציהם הכלכליים מתכוונים לטפל במשבר הכלכלי ולהזניק את מדינת ישראל מחדש להיות אחת הכלכלות המתקדמות והמצליחות בעולם. אחת מהמפלגות שלא הצלחנו להשיג את תשובותיה לשאלות הייתה לא אחרת מישראל ביתנו - שהתעקשה רק לשלוח את המצע ולא להתייחס לשאלות קונקרטיות.
יחד עם זאת, ליברמן ידוע בתור ימין כלכלי והוא דוגל בהורדת מיסים. "אני שואב את תפיסת עולמי הכלכלית מזאב ז'בוטינסקי ומאמץ את הרעיונות שאסור להכניס את העם היהודי למאבק על מעמדות", אמר בעבר והתבטא בדומה להיום כי במקום "להבריח מפה משקיעים", למשל בהעלאת המס עליהם, צריך להביאם לפה. בריאיון שהעניק בעבר לממון ול-ynet אמר כי "נוצר הרושם שיזם שמרוויח כסף צריך להוכיח את חפותו כל הזמן ולהתבייש במה שהשיג. זה בלתי סביר".