הלכו השייקים: מוצרי פטל נעלמו מהמדפים בגלל החלטת הרבנות. מדובר בין היתר במעדני פרי של סן דלפור ובמוצרים מוקפאים של סנפרוסט ושל המותג הפרטי של שופרסל. הסיבה: חשש לחרקים למרות שהמוצרים נמכרו עד כה ככשרים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
יבואנים התריעו כבר בפברואר השנה ב-ynet כי עשרות מוצרים עשויים לרדת מהמדפים בגלל החמרה בנהלי הכשרות, בין היתר מוצרים שמכילים פירות יער, מוצרי שוקולד, מיונז, פסטו, עלי גפן, חטיפי אנרגיה, שימורים, גבינות מיובאות וחטיפי אנרגיה - והנה זה קורה. מוצרי פטל וריבות פטל יוכלו להימכר בישראל רק ברשתות שלא מקפידות על כשרות. אי אפשר יהיה למצוא פטל מוקפא או ריבות פטל ברשתות הגדולות בישראל, למעט רשתות כמו טיב טעם או קשת טעמים.
4 צפייה בגלריה
פטל סנפרוסט ריבה
פטל סנפרוסט ריבה
מוצרים המכילים פטל: מעתה יימכרו רק ברשתות שיווק לא כשרות
(צילום מסך)
ב-18 בנובמבר נשלח מכתב להנהלות רשתות השיווק מטעם הרבנות, בו נכתב כי ישנם מוצרים המכילים פטל "ללא כשרות כחוק הנמכרים ברשתות". ברבנות מאיצים ברשתות להחזיר את המוצרים לספקים. "לאחרונה התקבלו באגף הכשרות הארצי הודעות מטעם רבנויות מקומיות על הפסקת כשרות מוצרים המכילים פטל, עקב שימוש במפעלים המייצרים בחומרי גלם שאינם תחת כשרות כחוק. כמו כן, נמצאו מוצרים מיובאים, המכילים פטל, אשר לא קיבלו את אישור הרבנות הראשית לישראל", כך נכתב.
במכתב נמסרה רשימה חלקית של מוצרים המכילים פטל, המשווקים בארץ, מבלי שיש עבורם תעודות הכשר כחוק מטעם הרבנות או מטעם רבנות מקומית מוסמכת, "שיש להסירם מהמדף או למנוע את קליטתם להבא, בהתאם להודעות הרבנויות נותנות ההכשר. וזאת, למרות שהמוצרים נושאים ציוני כשרות". עוד נכתב שם: "ייתכן שקיימים מוצרים מיובאים דומים, המכילים פטל, שגם עבורם אין תעודות הכשר מטעם הרבנות ושבדרך כלל מתאפיינים בכך שתאריך ייצורם היה במהלך 2020 ויש להתייחס אליהם באופן זהה".
4 צפייה בגלריה
סנפרוסט פירות יער
סנפרוסט פירות יער
פירות יער קפואים: ברשימת המוצרים שיורדים מהמדף ברשתות השיווק הכשרות
(צילום: מירב קריסטל)
בין המוצרים המפורטים: בין היתר מעדן פרי פטל סן דלפור ומעדן פרי ארבע פירות סן דלפור תוצרת צרפת של א.סיימן, קונפיטורה פטל אדום וקונפיטורה פטל שחור תוצרת טורקיה של דין שיווק וקלייה, פטל שחור מוקפא של סנפרוסט ותערובת פירות יער מוקפאים של סנפרוסט. חלקם נמכרים עשרות שנים ברשתות, ככשרים.
ב-3 בדצמבר מחלקת הונאה בכשרות פרסמה עדכון על איסור יבוא שיווק לקליטת פטל קפוא עם מצגי כשרת. "במסגרת פעילות האגף ויחידת האכיפה נמצאו מיובאים ומשווקים מוצרים שונים המכילים פטל קפוא שחור / אדום הנושאים ציוני כשרות שונים על גבי האריזות. נוכח ממצאי בדיקות מעבדה שהצביעו על רמת נגיעות גבוהה במוצר הנ"ל ובכפוף לנהלים, מחלקת היבוא ברבנות הראשית אינה מעניקה אישור כשרות למוצר זה ועל כן אין לקולטו במקומות המושגחים גם אם הוא נושא ציוני כשרות ואף יש להחזירו לספקים".
4 צפייה בגלריה
ריבה פטל
ריבה פטל
סן דלפור פטל וארבעה פירות
(צילום: מירב קריסטל)
4 צפייה בגלריה
ריבה פטל
ריבה פטל
כשרות OU ורבנות, שברבנות כעת מתכחשים לה
(צילום: מירב קריסטל)
בין היתר מציינים שם גם את מוצרי פסקוביץ תערובת פירות יער מוקפאים, פטל שחור מוקפא ופטל אדום מוקפא, מוצרי המותג הפרטי של שופרסל פטל אדום מוקפא ומשווקים נוספים כמו גלובל פרי, אקו אלפא, א.מ שרון שיווק , מאמא מרי ואחרים. ברבנות מדגישים כי כל היבואנים והמשווקים של מוצרי פטל קפוא – לא יכולים לשווקו ככשר.
יבואן אמר ל-ynet: "היום במדינת ישראל אי אפשר למכור יותר פטל ברשתות המקפידות על כשרות, בגלל החלטה שרירותית. למרות שהפטל עובר ניקוי יסודי בשטיפה נגד תולעים (זחלי חרקים מ.ק), שגורם לפחת של 30% מהפרי ויש לו כשרויות בחו"ל, הוחלט שאין למכור פטל. 30 שנה מוכרים ריבות פטל בארץ ככשרות וכעת אי אפשר. חלק מהמוצרים הורדו מהמדפים והוחזרו לספקים, חלקם נמכרו עד גמר המלאי. הם גורמים נזק מאוד גדול לכל היבואנים. יש כאן בעיה אמיתית שברבנות מחמירים יותר מהבד"צים. לפחות תותים אישרו לנו וגם זה אחרי שעברנו את כל מדורי הגיהינום".
הרבנות מעכבת יבוא מקביל וזול I צפו באולפן ynet
(צילום: אורי דוידוביץ)
יבואן נוסף אמר "סנפרוסט, שופרסל ורמי לוי הפסיקו לשווק. מה שהיה על המדפים נמכר עד גמר המלאי. סנפרוסט לא תוציא מוצר לא כשר מהמפעל שלה ולכן הפסיקה לייצר. כשר אין להשיג יותר, רק לא כשר בטיב טעם או קשת טעמים".
מחברת סיימן נמסר כי בחברה "הוכיחו לרבנות הראשית שהמוצרים עברו טיפול והמוצר נקי מתולעים עם כשרות מהדרין למהדרין והרבנות עומדת בשלה".
מהרבנות נמסר: "פרי הפטל הינו אחד מפירות היער הנגועים ביותר בחרקים האסורים לאכילה על פי ההלכה, קיים קושי רב לנקותו מחרקים עקב מבנה גוף הפרי ועל כן נהלי הרבנות הראשית אוסרים על שיווקו וכך פועלים מרבית גופי הכשרות המוכרים בעולם. המורכבות היא במוצרים מיובאים שלמים ופחות במחיות, לכן ביוגורטים מותר לשלב פטל ולכן פטל טרי תוצרת הארץ מותר למכור, באופן עקרוני".
מסנפרוסט לא נמסרה תגובה.