על רקע המבוי הסתום במגעים לעסקת חטופים לצד נתון תחזית הצמיחה הגרוע (1.1% ב-2024) של הכלכלן הראשי בסוף השבוע, השקל נחלש היום (שני) לרמות שפל מאז אמצע החודש שעבר מול הדולר והאירו.
שערו היציג של המטבע האמריקני נקבע על 3.752 שקלים, לעומת השער היציג בשישי - 3.7040 שקל, היחלשות בכאחוז של השקל. האירו נקבע על שער גבוה של 4.14 שקלים לעומת שערו היציג שנקבע בסופ"ש - 4.1186 שקלים, התחזקות של כחצי אחוז.
1 צפייה בגלריה
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
שקל דולר ואירו
(צילום: shutterstock)
יוסי פרנק, בעלים ומנכ"ל אנרג'י פייננס, אמר ל-ynet כי "שוב אנו רואים סיבוב ספקולטיבי בחסות המצב הביטחוני. השקל נחלש למרות שבורסות העולם עולות. כמובן שזה יעודד יבואנים להעלות שוב מחירים, האינפלציה תמשיך להרים ראש ובנק ישראל לא יוכל להפחית את הריבית".
פרנק הדגיש כי "בשבוע שעבר התפרסמו יתרות המטבע של בנק ישראל ושוב נשבר השיא -217 מיליארד דולר. מה יש לבנק לעשות עם כזאת כמות של יתרות? במקום לסייע למשק, להמיר חלק מהיתרות ולהביא לרגיעה בשער החליפין הוא בוחר להמשיך לשבת מהצד. זה כבר נראה שיקול שגוי. מי שמשלם את המחיר זה הציבור".
לדברי אור פוריה, יו"ר פוריה פיננסים, "שער הדולר נסחר בעליות חדות יחסית מול השקל, בעיקר בשל חששות מהורדת דירוג נוספת על ידי סוכנות הדירוג מודי'ס ומחשש להסלמה אפשרית בזירה הצפונית. בהתאם להערכותינו להתחזקות השקל בטווח הארוך, כל עלייה בשער הדולר עשויה להוות הזדמנות למכירת הדולר או לרכישת השקל".
יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו ניהול סיכונים פיננסים, הוסיף כי "ההסלמה הביטחונית לצד הכרזות הדרג המדיני והביטחוני, בדבר הצורך לנקוט בפעולה צבאית בזירה הצפונית, גוררים לעודפי ביקוש למט"ח ולפיחות השקל. הדולר מתחזק על אף ההערכה כי ריבית הדולר צפויה לרדת בשבוע הבא. החולשה בשוקי המניות, בין היתר, על רקע ההערכה מגלישה להאטה כלכלית, גוררים לביקושי מט"ח מצד הגופים המוסדיים ותורמים לפיחות השקל בזירה המקומית".
היום בצהרים יפרסם משרד האוצר את נתוני ביצוע תקציב המדינה על ידי הממשלה בחודש אוגוסט וצפוי שוב גירעון משמעותי. כמו כן תצביע היום הכנסת במושב פגרה מיוחד בקריאה ראשונה על פריצת מסגרת תקציב המדינה בסכום של כ-3.5 מיליארד שקלים כדי לממן את המשך התשלומים למפונים ולחיילי המילואים.
פורסם לראשונה: 11:27, 09.09.24