חברת תהל מהנדסים יועצים, מחברות תכנון המים הגדולות בישראל, חייבת לבנקים סך של כ-114 מיליון דולר, מתוכם כ-80.4 מיליון בגין חוב ההלוואות לבנקים וחוב של כ-33.6 מיליון דולר בגין ערבויות בנקאיות. כך עולה מבקשה דחופה לעיכוב הליכים לצורך גיבוש ואישור הסדר חוב שהגישה החברה היום (שני). החברה ביקשה מבית המשפט המחוזי מרכז להורות על מינוי של אבי קמינסקי לתפקיד מנהל ההסדר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
מהבקשה שהגישה החברה באמצעות עו"ד אמיר ברטוב ועו"ד שירלי וילנסקי ממשרד ברטוב ושות' עולה כי החברה חבה כ-61.7 מיליון דולר לבנק הפועלים המיוצג על ידי עו"ד מור נרדיה, כ-26.4 מיליון דולר לבנק לאומי המיוצג על ידי עו"ד אורי גאון, כ-19.9 מיליון דולר לבנק מזרחי המיוצג על ידי עו"ד עמית פינס וסכום של כ-6 מיליון דולר לבנק HSBC.
1 צפייה בגלריה
המקום שממנו עוברים המים מהכנרת למוביל הארצי
המקום שממנו עוברים המים מהכנרת למוביל הארצי
המוביל הארצי
(צילום: מקורות)

עוד נטען כי לחברה חובות בגין פנסיות מוקדמות בהתאם להסכם הקיבוצי בסכום כולל של 1.8 מיליון שקל. כמו כן, לחברה התחייבויות לתשלומים עתידיים לעובדיה בסכום כולל של כמיליון שקל בגין כל תשלומי העובדים, כולל משכורות לחודש ינואר 2023 וככל שהחברה תסגור את שעריה וכל עובדיה יפוטרו, תהיה החברה חייבת בסכום נוסף של כ-13.8 מיליון שקל בגין פיצויים מוגדלים ופנסיה מוקדמת, בהתאם להסכם הקיבוצי. כמו כן לחברה חוב לרשויות בסכום של כ-3.8 מיליון שקל וכן חובות לספקים כלליים בסכום כולל של כ-5.3 מיליון שקל.
החברה אשר נמצאת בשליטת קרדן NV מציינת בבקשה כי הוקמה בשנת 1961, אך פעילות הקבוצה החלה בשנת 1942, כיוזמה של דוד בן גוריון ולוי אשכול, בתור חברה ממשלתית אשר תשמש כזרוע התכנונית של חברת מקורות, שייעודה תכנון הובלת מים בכל רחבי מדינת ישראל, לרבות תכנון המוביל הארצי עליו נסמכת מערכת המים בישראל גם כיום. הקבוצה שבה נכללת חברת תהל מהנדסים יועצים מעסיקה כ-290 עובדים, כ-68 עובדי חטיבת ההנדסה והמטה של החברה בישראל וכן עובדים בהודו, רוסיה וקזחסטאן.

עו"ד אמיר ברטובעו"ד אמיר ברטובצילום: מוטי קמחי

במסגרת הבקשה מציינת החברה כי עיקר פעילותה מתמקד בתחום מתן שירותי תכנון הנדסי ופיקוח ובביצוע והקמה של פרויקטים בתחומי משאבי מים ואספקת מים, טיפול במים ובשפכים, הנדסת סביבה והנדסה אזרחית, הטמנת פסולת, תכנון ותפעול מט"שים וגז טבעי. לטענתה היא "נקלעה לקשיים משמעותיים, לרבות מצוקת תזרים מזומנים מהותית. קשיים אלה אינם מאפשרים לה לפרוע את חובותיה כלפי נושיה, ובעיקרם נושיה המהותיים, שהם בנק הפועלים, בנק לאומי, בנק מזרחי ובנק HSBC ואף אינם מאפשרים לה להמשיך בפעילותה במהלך העסקים הרגיל כפי שהשכילה לעשות עד כה למרות קשייה בשנים האחרונות.
"החברה מצויה בקשיים מזה זמן ובשל כך פועלת בשנים האחרונות במטרה לצמצם את היקף התחייבויותיה באמצעות המשך הפעלה של החברה לצורך סיום פרויקטים רבים בארץ ובחו"ל שבהם היא מעורבת, תוך שטובת כלל הנושים עומדת בראש סדר העדיפות של החברה בשנים אלה. ואכן, פעילות החברה בשנים האחרונות הקטינה את מצבת חובות החברה באופן משמעותי".

ירידה דרסטית בהזמנות ממקורות

החברה טוענת כי החלה בתהליך סדור למציאת משקיע ו/או רוכש לנכסיה שכלל פניה לעשרות גורמים רלוונטיים. "ב-29 בדצמבר 2022 הוגשו הצעות ראשונות לרכישת החברה ו/או נכסיה, חלקן טובות וראויות". אלא, שלטענת החברה, "במקביל לכך אירעו לאחרונה שני אירועים חיצוניים ששיבשו באופן מהותי את תזרים המזומנים של החברה. הראשון, ירידה דרסטית בהזמנות שהתקבלו בחברה ממקורות, לקוחה מהותית ועיקרית של חטיבת ההנדסה של החברה; השני, הודעת ממשלת גאנה משבוע שעבר על הפסקת תשלום חובות.
"אחד הנכסים הבולטים והבטוחים של החברה לאורך השנים היה החזר הלוואה מממשלת גאנה בסכום שעומד נכון להיום על 21 מיליון דולר המשולם עד לשנת 2036 בתשלומים חצי שנתיים של כ-1.5 מיליון דולר. בסוף חודש דצמבר 2022 הודיעה ממשלת גאנה על עצירת מרבית מתשלומיה המשולמים מחוץ למדינה. החברה לא קיבלה הודעה רשמית מממשלת גאנה, אולם התשלום שיועד היה להשתלם בחודש דצמבר 2022 לא הועבר לחברה".
תהל מהנדסים יועצים מוסיפה בבקשתה כי בעלת השליטה בה, קרדן, בעצמה סובלת ממצוקה פיננסית מתמשכת ואין ביכולתה של בעלת השליטה לתמוך בפעילות תהל ולהזרים אליה כספים הנחוצים לתפעולה השוטף.
יש לציין כי בקשת החברה הוגשה לפי תיקון 4 שמספק הקלות לחברות שנקלעו לקשיים בעקבות הקורונה. המשמעות היא כי אם ייעתר בית המשפט לבקשתה ימונה לה מנהל הסדר ולא נאמן שמשתלט על נכסיה.