הגבהת העגורן בנמל חיפה
(צילום: גיאודרונס)

בסוף השבוע הושלם השלב הראשון של הליך יוצא דופן אשר מתבצע בנמל חיפה, אשר כלל הגבהה של כתשעה מטרים של עגורן (מנוף). זאת כדי לאפשר פריקה וטעינה של יותר אוניות גדולות יותר במסוף כרמל. העגורן, G21, מתוצרת חברת kocks הגרמנית, נמצא במסוף הכרמל בחודשים האחרונים במסגרת עבודות הגבהה של ארבעה מהעגורנים ברציף.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
לאחר שהושלמה הארכת הזרוע האדומה-לבנה של העגורן בחמישה מטרים, הוחל בשלב המורכב של הגבהה שלו בתשעה מטרים. אחרי עבודות ההכנה שהתבצעו בשבועות האחרונים, ובאמצעות מתקני הרמה שהובאו במיוחד מגרמניה, הוגבה חלקו העליון של העגורן באיטיות בתשעה מטרים ושבעים סנטימטרים - כדי לאפשר את הכנסתן של ארבע רגליים בגובה תשעה מטרים ברווח שנוצר. הרגליים חוברו בזו אחר זו לחלקו התחתון של העגורן, ולאחר מכן הורד חלקו העליון של העגורן ב-70 סנטימטרים, עד אשר הונח על רגלי ההגבהה. בנמל חיפה מציינים כי בהמשך יועבר העגורן לקצה הצפוני ביותר של מסוף כרמל, שכן כעת הוא הדרומי ביותר ברציף, ופעולה דומה תבוצע בשלושה עגורנים נוספים.
3 צפייה בגלריה
העגורן שהוגבה בנמל חיפה
העגורן שהוגבה בנמל חיפה
העגורן שהוגבה בנמל חיפה
(צילום: ורהפטיג ונציאן)
בסיום שדרוג ארבעת העגורנים, יהיו במסוף הכרמל שישה עגורנים שמתאימים לשינוע מכולות מאוניות מכולה ענקיות, שלרוחבן מוצבות 21 שורות של מכולות והן נושאות על סיפונן עד 16 אלף מכולות (TEU). זאת משום שבנמל קיימים שני עגורנים חדשים יותר משנת 2017, שכבר יכולים לטפל באוניות גדולות. ארבעת העגורנים המוגבהים יוכלו גם לשרת אוניות עם מספר קומות גבוה משמעותית של מכולות על הסיפון. בסך הכל יש שמונה עגורנים במסוך כרמל, ששניים מהם יישארו עבור האוניות הקטנות יותר.
"העוצמה החדשה הזו למסוף כרמל תאפשר לנמל חיפה להעניק שירות מלא וללא מגבלות לאוניות מכולה בעלות קיבולת גבוהה", אומרים בנמל חיפה.
3 צפייה בגלריה
העגורן שהוגבה בנמל חיפה
העגורן שהוגבה בנמל חיפה
(צילום: גיאודרונס)
3 צפייה בגלריה
העגורן שהוגבה בנמל חיפה
העגורן שהוגבה בנמל חיפה
(צילום: ורהפטיג ונציאן)
אשל ארמוני יו"ר הדירקטוריון ומנדי זלצמן מנכ"ל נמל חיפה, אמר כי "מדובר בצעד נוסף במוכנות של נמל חיפה לתחרות מול הטרמינלים החדשים שיפתחו בקרוב. אנו משוכנעים שהעוצמה של מסוף הכרמל בסיום פרויקט שדרוג עגורני המכולות, לצד היעילות התפעולית הגבוהה בנמל, לא תעלם מעיניהם של מקבלי ההחלטות בחברות הספנות הגדולות בעולם".
פרויקט העגורנים בנמל חיפה מגיע רגע לפני פתיחת נמל מתחרה במפרץ חיפה, נמל המפרץ, שפתיחתו צפויה להתקיים ב-1 בספטמבר. נמל המפרץ יתופעל על ידי חברה סינית ומאיים לקחת חלק מפעילות המכולות בנמל חיפה. במקביל, נמל חיפה עצמו נמצא בשלבי הפרטה מתקדמים. מי שיזכה בנמל, יקבל כעת את אחד המסופים המרכזיים בו במצב משופר לקראת התחרות הצפויה בין הנמלים.