אמנם בבתים רבים בישראל כבר לא תמצאו טלפון של בזק, אך המשפחות שעדיין מחזיקות בטלפון שכזה צפויות לשלם פחות על חשבון הטלפון בקרוב. משרד התקשורת פרסם הבוקר (ד') את החלטת השר יועז הנדל להפחית את תעריפי שירות הטלפון הביתי ברשת בזק, לאחר שימוע שנערך במשרד.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
2 צפייה בגלריה
מטה בזק מגדל עזריאלי תל אביב
מטה בזק מגדל עזריאלי תל אביב
בזק. "ניצלה את מעמדה בשוק"
(צילום: דוברות בזק)
כיום, תעריפי בזק הם תעריפים קבועים העומדים על 49.5 שקל דמי שימוש, שיחה לנייח על 6 אג' לדקה ולנייד 11 אג' לדקה (ללא מע"מ). תהליך ההפחתה יקרה בשני שלבים: בשלב הראשון התשלום החודשי הקבוע יופחת ל- 35 שקל (כולל מע"מ) ותעריפי דקות השיחה לא ישתנו.
בשלב השני התשלום הקבוע יעמוד על 24.36 שקל כולל מע"מ (20.82 שקל ללא מע"מ), ותעריפי השיחות ישתנו כך – שיחה לנייח 1.4 אג' לדקה ולנייד 7.4 אג' לדקה (ללא מע"מ). תעריפים אלו יקבעו כמחירי מקסימום לצרכן. השלב הראשון יחל ב-1 באפריל 2022, והשלב השני יחל ב-1 ביולי 2023.
לפי משרד התקשורת המהלך צפוי להוזיל את התעריפים לצרכן בכ-40%, ולהוריד את התשלום החודשי של מנויי הטלפון מ-50-60 שקל בממוצע ל30-40 שקל.
על פי אומדן המשרד, מדובר בחסכון שנתי ממוצע של מאות שקלים למשק בית, אך מדובר בעיקר על אוכלוסיית הגיל השלישי והמגזר החרדי, שכן בבתים רבים בישראל כבר לא קיים טלפון קווי.
2 צפייה בגלריה
יועז הנדל
יועז הנדל
שר התקשורת יועז הנדל
(צילום: שאול גולן)
עדכון התעריפים מבוסס על חוות דעתם הכלכלית של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור (סמנכ"ל כלכלה), אשר מצביעה על רווחיות חריגה לחברת בזק שאינה מגולגלת לצרכן. השניים כתבו כי: "בנסיבות אלה נראה ששוק הטלפוניה הממותגת, שבו פועלת חברת בזק, הוא שוק נפרד שבו שליטתה של בזק בשוק מאפשרת לה לגבות מחיר שהוא הרבה מעבר לעלויותיה השוליות, תוך גריפת רווח משמעותי לאורך עשור ויותר".
"בזק מעולם לא איבדה את מעמדה המונופוליסטי בשוק הטלפוניה הנייחת. כוחות השוק נכשלו בחלוקת העודף שנוצר בעקבות השינויים הטכנולוגיים בענף התקשורת הנייחת, ומשכך, הרי שזה תפקידו של הרגולטור לדאוג שפירות ההתייעלות יתחלקו בצורה "הוגנת" בין הספק ולקוחותיו".
תעריפי הטלפוניה של בזק נקבעים על ידי משרד התקשורת והעדכון האחרון בהם בוצע לפני כ-18 שנים, בשנת 2003.
שר התקשורת, יועז הנדל: "השימוש בטלפון הנייח הולך ופוחת עם השנים, אך עדיין קיימים לשירות הטלפון הנייח כ-1.4 מיליון מנויים. מי שבעיקר משלם את המחיר הם המגזר החרדי ואוכלוסיית הגיל השלישי שעדיין עושה שימוש משמעותי בטלפון הביתי. הרפורמה תפחית את התשלום החודשי של המנויים בכ-40%, והיא צפויה להוזיל את התשלום שמשלם משק בית עבור השירות במאות שקלים בשנה".
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין: ״ככלל, אנחנו מאמינים בדה - רגולציה וצמצום התערבות ובירוקרטיה בשוק התקשורת, אך תפקידו של רגולטור הוא בין היתר לתקן עיוותים בשוק. עדכון התעריפים בטלפון הנייח מתבקש לאחר 18 שנה בהן שוק התקשורת השתנה ללא היכר".