וולמרט, טרגט, אלדי, מקדונלד'ס, ברגר קינג: כולן יצאו במהלכים שיווקיים של הורדת מחירים לאלפי מוצרים, או הצעת חבילת פריטים במחירים אטרקטיביים. הן עושות זאת אחרי שהאינפלציה הגבוהה בארה"ב (שהתמתנה מעט החודש) גרמה לצרכנים להישמר מפני בזבוזים מיותרים.
רשתות הענק האלה, שמחזיקות כל אחת בעשרות אלפי סניפים, רוצות למשוך בחזרה לקוחות למסעדות ולגרום לצרכנים לקנות יותר בסופרמרקט, בתקופה בה הצרכן האמריקני נעשה זהיר יותר, יוצא פחות, מבזבז פחות וחושב פעמיים או שלוש לפני קנייה של פריטים. ההתנהגות הזאת בולטת במיוחד בקרב צרכנים בעלי הכנסה בינונית עד נמוכה – עמודי התווך עליהן עומדות הרשתות הללו וחלקן נכנסו לפאניקה.
כן: בארה"ב מורידים מחירים לפי דרישת הצרכנים. האינפלציה המשתוללת גרמה לצרכנים לקנות מחושב יותר והרשתות בנו תוכניות תגובה שמטרתה הוזלה או הוזלה זמנית, או מראית עין של הוזלה. ומה קורה בישראל? רשתות מזון מהיר וקפה הקפיצו מחירים, רוב הספקים ברשתות השיווק ניפחו מחירים – והשוק שותק. כעת הכוח בידיים של הצרכן.
בכתבה של CNBC על עליות המחירים בארה"ב, צרכנית הציגה למצלמה שקית ענבים במשקל של כ-400 גרם ואמרה: "שילמתי 6 דולר על הענבים האלה. זה מטורף". טיקטוקרית העלתה סרטון נגד רשת Dollar Tree אחרי שזו הודיעה שתציע מוצרים ב-7 דולר במקום בדולר: "שישנו את השם ל'עץ העשירים'". טיקטוק התמלאה בתהיות מצולמות של צרכנים ששואלים: "מתי מקדונלד'ס נעשתה כל כך יקרה? כשהיא העלתה מחירים דרמטית – זאת התשובה". ברשת X עלו גרפים שמתארים את ההתייקרויות התלולות במקדונלד'ס וזכו לאלפי תגובות עגומות.

וולמארט חותכת מחירים ל-7,000 מוצרים

המכירות של וולמארט, הקמעונאית הגדולה ביותר בארה"ב, עלו ברבעון הראשון של השנה ב-8.3% לעומת הרבעון המקביל אשתקד, ככל הנראה משום שהצליחה לשמור על מחירים נמוכים בשוק מוכה אינפלציה שהעלה מחירים מספר פעמים – בדומה לישראל.
3 צפייה בגלריה
סניף של רשת וולמארט
סניף של רשת וולמארט
סניף של רשת וולמארט
(צילום: Shutterstock)
וולמארט הציגה עלייה של 45% בתדירות המבצעים לטווח קצר באפריל השנה. הלקוח השכיח בוולמארט הוא כזה שהמחיר מאוד חשוב לו והרשת החליטה לקחת צעד נוסף לקראתו. היא הודיעה ב-16 במאי שהיא מורידה מחירים לכמעט 7,000 פריטים בחנויותיה.
כיוון שוולמארט רואה עלייה במספר הלקוחות בעלי הכנסה בינונית בחנויותיה, עוד קודם לכן, גם הציגה מותג מכולת פרימיום חדש, שמתאים ללקוחות כאלה. רוב הפריטים בו נמכרים בפחות מ-5 דולר וטווח המחירים נע בין 2 ל-12 דולר. למותג יקראו Bettergoods ובין היתר יימכרו תחתיו מוצרים ללא גלוטן, מוצרים לטבעונים ומוצרים לפודיס. וולמארט היא מוכרת מוצרי המכולת הגדולה בארה"ב: כמעט 60% מהמכירות בחברה בארה"ב מגיעות ממכירת מצרכי יסוד.

ההוזלות של טרגט: חמאה, מגבונים

לעומת וולמארט, המכירות של המתחרה הגדולה טרגט נמצאות בירידה של 3% לרבעון בחנויות קיימות (לא כולל חדשות שנפתחו השנה). קהל הבית שלה כנראה לא אוהב את עליות המחירים ברשת והוא מצמצם קנייה.
לכן ב-20 במאי גם טרגט הכריזה שהיא חותכת מחירים של למעלה מ-1,500 פריטים. בין היתר: חומרי ניקיון, כביסה, שימורים, גבינות וגם מזון לחתולים ועלי תרד. בהמשך הודיעה שתוזיל עוד 5,000 פריטים נוספים - בקיץ.
3 צפייה בגלריה
סניף של רשת טרגט
סניף של רשת טרגט
רשת טרגט
(Markus Mainka / Shutterstock)
ב-USA TODAY פרסמו דוגמאות להוזלות שטרגט שלחה בהודעה לעיתונות, תוך הדגשה שהן מגיעות בנוסף להוזלות לממוריאל דיי. בין היתר: חמאת Good & Gather במשקל 453 גרם נמכרת כעת ב-3.79 דולר במקום 3.99 דולר (כ-3 שקלים ל-100 גרם), הוזלה של 5%. חבילת 16 מגבוני האגיס עולה כעת 99 סנט במקום 1.19 דולר - הוזלה של 17%. פיצה פפרוני קפואה של Jack's במשקל 405 גרם – הוזלה בכ-5% מ-4.19 דולר ל-3.99 דולר – הורדת מחיר של 20 סנט.
בייגלים של Thomas' Plain Bagels במשקל 567 גרם הוזלו ב-40 סנט מ-4.19 דולר ל-3.79 דולר- הוזלה של 9.5%. מסנן קרינה Aveeno עם SPF 50 במשקל 85 גרם הוזל ב-70 סנט מ-13.89 דולר ל-13.19 דולר – הוזלה של 5%. ונוזל כביסה פרסיל 2.95 ליטר הוזל ב-70 סנט מ-13.69 דולר ל-12.99 דולר – הוזלה של 5%.
אמנם מדובר בעשרות סנט לכל מוצר – כלומר לא דרמה מבחינת הצרכן, אך בסופו של דבר - עלות הסל תתכווץ. לטרגט עצמה חשוב להישאר תחרותית מול וולמארט ולפתות צרכנים לקנות על הדרך מוצרים נוספים בחנויות הענק שלה.
בטרגט הסבירו את המהלך: "אנחנו יודעים שהצרכנים חשים בלחץ לנצל את התקציב שלהם בצורה המרבית. טרגט פה כדי לסייע להם לחסוך יותר". לא מדובר כמובן ברשת פילנתרופית אלא במהלך שיווקי, טרגט אף הוסיפה תג מחיר אדום על המוצרים שהוזלו כדי להתפאר במהלך בפני הלקוחות, אבל לפחות לשם נושבת הרוח: התפארות בפני צרכנים על הורדת מחירים במקום ייקור בלתי פוסק של מוצרים.

אלדי מורידה מחירים לקיץ – גם במוצרי בסיס

גם רשת Aldi הגרמנית, שממילא נחשבת רשת זולה, הודיעה שתחתוך בקיץ מחירים של 250 ממוצריה בארה"ב, בין היתר עוף, סטייק, חטיפי גרנולה, מזונות בריאים ומוצרים עונתיים כמו פריטים לברביקיו.
"מונופולים איימו עליי". ברקת בוועדת הכלכלה
(צילום: ערוץ כנסת)

נשיא אלדי ארה"ב דייב רינאלדו אמר בהודעה לעיתונות שבגלל האינפלציה, הגיעה השעה לתת עוד יותר הנחות על המחירים הכבר נמוכים שלנו, שנה שנייה ברציפות". עוד אמר: "אנחנו לא רוצים שמחירי המזון ימנעו מאנשים להיפגש עם חברים ומשפחה בעונה הזאת, או ימנעו מהם בילוי בחוץ". יחד עם זאת - מדובר במהלך זמני, בדיוק כמו המהלך שמקדונלד'ס הכריזה עליו לאחרונה.

מקדונלד'ס תציע תפריט ב-5 דולר ומעוררת כעס

לפי CNBC, מקדונלד'ס תציג ביוני תפריט 5 דולר שיכלול כנראה ארבעה פריטים בדיל אחד: מק צ'יקן או מקדאבל לצד ארבעה נאגטס, צ'יפס קטן ומשקה. נטען גם שקוקה קולה תממן חלק מהדיל הזה.
הסיבה לדיל הזה דומה לתמריץ של וולמארט, אלדי וטרגט: קהל הבייס של מקדונלד'ס שומר על הכסף שלו, שערכו ירד. יותר אמריקאים אוכלים בבית, בילוי של אכילה בחוץ התייקר בכ-4%, לפי דיווחים בתקשורת האמריקנית. האמריקאים קונים פחות כלי רכב חשמליים בשל התייקרות החשמל ומתקשים בתשלומים על דיור.
3 צפייה בגלריה
מקדונלדס
מקדונלדס
רשת מקדונלד'ס
(צילום: shuttestock )
כאמור, לא הכל ורוד בהצעה של מקדונלד'ס: מדובר בתפריט לחודש בלבד, שיושק ביוני ומקדונלד'ס חוטפת על זה הרבה ביקורת. מאז מגפת הקורונה, מקדונלד'ס העלתה מחירים בחלק מהפריטים שהיא מוכרת בעד 200% והרווחים שלה רק בעלייה.
לכן טיקטוקרים רבים הגיבו למבצע הזה בסלידה, שכן לדידם זה אמור להיות ספיישל קבוע שהרשת אמורה להציע, לא פיתוי אוורירי לחודש, בתקופה בה התאגיד הולך ומשמין והצרכנים מתכווצים ומצטמצמים. הרי למי מיועדת מקדונלד'ס? לצרכנים שרוצים לקנות ארוחה בזול.

רשתות פאסט פוד מגיבות להוזלה של מקדונלד'ס

בתגובה, גם ברגר קינג הודיעה שתקדם הצעות זולות והיא החזירה את דיל Your Way שלה ב-5 דולר. הדיל מאפשר בחירה בין: וופר ג'וניור, צ'יקן ג'וניור או בייקון צ'יזבורגר, לצד נאגטס, צ'יפס ומשקה ב-5 דולר. בניגוד למתחרה שלה, ברגר קינג תריץ את הדיל הזה כמה חודשים ולא כמה שבועות.
עוד מתחרה שלהן, וונדי'ז, מציעה דיל כזה ב-5 דולר בשם ביגי באג כבר מ-2019. וונדי'ז הציעה במאי דיל ארוחת בוקר ב-3 דולר, שכולל כריך מאפין אנגלי עם ביצת עין, גבינה ובייקון או נקניקיה לצד תפו"א מתובלים.
אפקט הדומינו הזה בעולם הפאסט פוד החל אחרי שרשת צ'יליס יצאה בקמפיין בו הדגישה שהיא מציעה יותר פריטים תמורת מחיר נמוך: משקה, נאצ'וס וסלסה ללא הגבלה, המבורגר וצ'יפס ב-10.99 דולר בצ'יליס, רק 70 סנט יותר מביגמק קומבו. גם אפלביס הגיבה בהדגשת הצעות במחירים נמוכים.