רשת קסטרו אמורה לפצות צרכנים ב-10 שקלים בעקבות הסדר פשרה בתביעה ייצוגית, אבל למרות שבהסדר הפשרה נכתב שהפיצוי יוזן אוטומטית לחשבון חבר המועדון, הדרך לממש אותו קצת יותר מורכבת.
הסדר הפשרה רלוונטי ל-67,500 צרכנים שיפוצו ב-675,000 שקל. הלקוחות הרלוונטיים, שהם חברי מועדון שקנו בסכומים גדולים ברשת מ-2015 עד מועד הגשת התביעה, קיבלו מקסטרו הודעת סמס: "במסגרת הסדר פשרה בת"צ 3845-02-21 רחמים נ' קסטרו מודל בע"מ, הנך זכאי/ת להטבה בשווי 10 ש"ח אותה תוכל/י לממש בחנויות קסטרו או באתר החברה בכתובת castro.com.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
קסטרו ברמת אביב
קסטרו ברמת אביב
סניף קסטרו
(צילום: איימי נקדאי)
"יובהר כי ההטבה תוזן לחשבון חבר המועדון שלך ומימושה יוגבל תחילה ל-12 חודשים. אם לא תנצל/י את ההטבה במהלך 12 החודשים ממועד הודעה זו ההטבה תימחק מחשבונך ותחולק בין יתר חברי הקבוצה. הודעה זו נשלחת באישור ועפ"י הנחיית ביהמ"ש המחוזי בת"א".

ההטבה תוזן אוטומטית בקופה? לא בדיוק

בהסדר הפשרה עצמו, שאף מופיע באתר קסטרו, נכתב מפורשות שההנחה "תוזן אוטומטית לחשבון חבר המועדון על ידי קסטרו ללא צורך לקנות כדי לקבלה. ניתן יהיה לממשה במהלך רכישת מוצרים בחנויותיה או באתר שלה, ללא כל התניה או תלות ברכישות אחרות או נוספות. ההטבה תוזן ותוצג אוטומטית בשלב התשלום בקופה. ההנחה תוענק לרכישה בכל סכום שהוא, ללא מגבלה כדי לזכות בהנחה".
גילינו שבעת ההגעה לקופה ההנחה לא מופיעה אוטומטית ויורדת מהחשבון באופן אוטומטי, ולקוחות שקיבלו את ההודעה על זכאותם משלמים בכל זאת תשלום מלא. הלקוח יצטרך לבקש מהמוכר לזכור להזין את הפיצוי.

באתר יש להזין קוד קופון PITZ10

חיפשנו את ההנחה גם בקסטרו אונליין. גם שם, אחרי חיבור לחשבון חבר המועדון ובניית סל מוצרים, ההנחה לא מתעדכנת בקופה. רק כשמפשפשים בפרטי חבר המועדון מגלים קופון חבוי: "יש לך 1 הטבות מועדון למימוש PITZ10 פיצוי תביעה ייצוגית". כלומר, גם כאן ההנחה לא מתעדכנת אוטומטית כפי שנקבע בבית המשפט, אלא שעל חבר המועדון להזין לכאורה את קוד הקופון הנסתר הזה כדי לקבל את הפיצוי המגיע לו. כל זאת ללא הנחיות מטעם החברה - לא בהודעת הסמס שנשלחה ולא באתר.
4 צפייה בגלריה
סמס מקסטרו
סמס מקסטרו
ההודעה לחברי קסטרו על הפיצוי
(צילום מסך)

נטען שקסטרו ממציאה מחירים כדי להציג הנחות עמוקות

הבקשה לתביעה הוגשה לביהמ"ש המחוזי ת"א באפריל 2023. בבקשה לאישור נטען כי לצד מחירים "נמוכים" , הציגה קסטרו מחירים "קודמים", שלכאורה לא משקפים את המחירים שהוצעו בפועל לפני מחירי המבצע, וכי המבצעים של קסטרו נמשכו מעבר ל-35 יום, שזה פרק הזמן ל"מכירה מיוחדת". מי שרוצה למכור במחירי "מבצע" לאורך זמן חייב לשנות מבצעים או להוריד מחירים, ולא לקרוא לזה מבצע, אחרת זאת הטעיה לפי חוק.
לפי התביעה, קסטרו מציגה מחירים פיקטיביים וגבוהים ממחירי הבסיס הקודמים כדי ליצור מצג שווא של הנחה עמוקה יותר. הלקוחה טענה לנזק ממוני של 113.35 שקל, וכן לנזק לא ממוני של 20 שקל. היא טענה שכל הקונים בקסטרו שהתביעה מייצגת אותם זכאים לפיצוי של 50 שקל, וסך הכל 2.5 מיליון שקל.
4 צפייה בגלריה
חיוב מקסטרו
חיוב מקסטרו
ההטבה לא מוזנת אוטומטית
(צילום מסך)
4 צפייה בגלריה
קופון של קסטרו
קופון של קסטרו
הקוד שחברי המועדון צריכים להכניס כדי לקבל את הפיצוי
(צילום מסך)
קסטרו הכחישה וטענה בתוקף שהמחיר שהציגה לפני ההנחה הוא בהכרח המחיר האמיתי בו הוצעו למכירה, וכי החוק לא מגביל מבצעים ל-35 ימים. כן טענה כי "ההליך מעצים את הצורך בהסדרה באמצעות המחוקק לטובת ודאות ותחרות הוגנת בין קסטרו וחברות נוספות".
הצדדים פנו לגישור והגיעו לפשרה. קסטרו תתחייב לא להאריך מבצעים מעבר ל-45 יום, וכן התחייבה, כאמור, לפיצוי כספי. ההטבה בסך 675 אלף שקל תוזן אוטומטית לחשבון חבר המועדון על ידי קסטרו.
נקבע שאם בחלוף 12 חודשים לא כל הלקוחות ינצלו את מלוא ההטבה, קסטרו תחלק את שארית הכסף בין חברי הקבוצה שכן מימשו את כל ההטבה או חלקה. כחודשיים לפני מחיקת ההטבה (10 חודשים לאחר שליחת ההודעה הראשונה) קסטרו תשלח תזכורת לאלו מבין הלקוחות שטרם מימשו את ההטבה בחלקה או במלואה.
לפשרה היו התנגדויות של היועמ"ש והמועצה לצרכנות, בין היתר על כך שלא נקבעה הגדרה לזמן סביר למחיר המקור ממנו נגזר המבצע, ואז היא יכולה להמציא מחיר פיקטיבי גבוה באותה תקופת ייחוס קצרה. בעניין זה הפנו הגורמים המקצועיים בממשלה לדירקטיבה האירופית שקובעת כי מחיר הייחוס למבצע יהיה המחיר הנמוך ביותר בו נמכר המוצר ב-30 הימים שקדמו למבצע.
כמו כן, עלו תהיות למה הפיצוי הוא אך רק לחברי המועדון. ביהמ"ש קבע כי הסיבה לכך היא קושי באיתור כל הצרכנים הרלוונטיים.
המועצה לצרכנות טענה שלא ניתן פירוט לאופן בו חושב הפיצוי, וכן שאין בהסדר הפשרה הרתעה לקסטרו. עוד טענה שהפיצוי שניתן במסגרתו הוא כלי לקידום מכירות. לפי המועצה, מדובר ב"הטבת קופונים" שכדי לקבלה על הצרכנים לקנות שוב בקסטרו.
מקסטרו נמסר: "קסטרו פעלה במדויק על פי דרישת בית המשפט, אשר סוכמה במסגרת ההסכם, להזנת הטבה בחשבון חבר המועדון באופן אוטומטי, שלחה הודעות לזכאים בהטבה, כך שכל חבר מועדון הזכאי לה יבחר מתי לממשה. אנו פועלים לחידוד הנושא והנהלים בחנויות".
בעלי עסקים בצפון: "אנחנו מרגישים לבד"
(צילום: ירון ברנר)