לוחם לשעבר ביחידת עילית הוכר לאחרונה כנכה צה"ל בשל כאבי גב שהתפתחו אצלו במהלך מסלול ההכשרה והובילו לבקע בחוליות. חרף התנגדות משרד הביטחון קבעה ועדת ערעור לפי חוק הנכים שיש קשר סיבתי בין תנאי השירות לבין הפגיעה בגב.
הלוחם התגייס בדצמבר 2018 ובמסגרת תפקידו נשא על גופו ציוד שהיווה כ-50% ממשקל גופו (אפוד, נשק, מחסניות, מכשירי קשר, אמצעים מיוחדים ופק"לים). שירותו אופיין בפעילות גופנית מאומצת שכללה ריצות, קרב מגע, מסעות, נסיעות שטח, ניווטים ומבחני כושר, כל זאת כאמור בזמן נשיאת משקלים כבדים. הפעילות הייתה באזורים עם תוואי שטח סלעי ותנועות חדות שהובילו לחבלות בגב.
1 צפייה בגלריה
חייל צה"ל נעצר לאחר שאיים על אמו
חייל צה"ל נעצר לאחר שאיים על אמו
אילוסטרציה
(צילום המחשה: shutterstock)
באוקטובר 2019 הוא פנה לרופא צבאי בתלונות על הכאב כדי שלא יודח מההכשרה. לקראת סוף המסלול החל לחוש כאבים גם ברגל ימין ובאגן. אלה החמירו גם אחרי שהסתיים המסלול במאי 2020. עד פברואר 2021 החמירו הכאבים עד כדי הפרעה בתפקוד והגבלת תנועה, והוא החל במעקבים תכופים וטיפולי פיזיותרפיה. הטיפול לא הועיל ואף החמיר את הכאב ורופאיו ציינו שמקור הכאב הוא בחוליות הגב.
בשלב זה נשלח החייל לצילום שבו אובחן עם דלקת באגן ובקע דיסק גדול בחוליות. באוגוסט 2021 הוא הפחית מהפעילות המבצעית וטופל בזריקות. בהמשך עבר ניתוח בחוליות.
מומחה מטעם קצין התגמולים במשרד הביטחון הגיע למסקנה שאין קשר בין בעיות הגב לבין השירות. הוא כתב בחוות דעתו שהחייל פיתח בלט דיסק רחב שהוא ממצא של שינוי ניווני של הדיסק, שהיה קורה גם ללא שירותו הצבאי.
מנגד, מומחה מטעם החייל סבר כי לנוכח העובדה שלא היו לו כל גורמי סיכון אישיים - כאבי הגב, פריצת הדיסק וכל הנובע מכך הם תוצאה ישירה של העומס המתמשך והרמת משאות כבדים בזמן השירות.
ואכן, ועדת ערעור לפי חוק הנכים בראשות השופט בדימוס ברוך אזולאי קיבלה את גרסת החייל. היא ציינה שתנאי שירותו היו מיוחדים ואופיינו במאמץ פיזי רב ובנשיאת משאות כבדים. בהכרעה נכתב שהוא נאלץ להרים ציוד במשקל של כ-38 ק"ג למרחקים ארוכים של כ-50 ק"מ בלילות, בשטח של מישור תלול עם בורות. כמו כן הוא השתתף במבצע "שומר החומות" ובתרגילי אש. לכל אורך שירותו הוא היה נתון ללחצים גופניים משמעותיים, פיזיים ונפשיים.
במחלוקת המקצועית העדיפה הוועדה את עמדת המומחה מטעם החייל, וקבעה שקיים קשר סיבתי בין תנאי השירות לבין הנזק לגב. היא ציינה שלא היו לו כל בעיות גב לפני השירות, והתלונות על הכאבים הופיעו באמצע מסלול ההכשרה והחמירו כשנה לאחר מכן. עוד נקבע כי ניכר שהחייל חשש לדווח על הכאבים מיד עם הופעתם שכן לא רצה שידיחו אותו.
הוועדה הזכירה פסיקה שלפיה כאשר פורצים כאבי גב בגיל 20 לאחר פרק זמן של מאמץ גופני הכרוך בשירות קרבי, יש להניח כי הם תוצאה של המאמץ. לפיכך הערעור התקבל ונקבע שיש להכיר בנכות של החייל. משרד הביטחון חויב בהוצאות משפט ושכר טרחת עו"ד בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערער: עו"ד אילן ימיני • ב"כ המשיב: עו"ד סימונה גולדמן מימון • עו"ד שרון מאירי עוסק בצבא ומשרד הביטחון • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין