במגזרים אחדים כבר מכנים את שר האוצר אביגדור ליברמן בתואר הלא מחמיא "שר המיסים". זה שנים שלא כיהן בישראל שר אוצר שבתוך שבועות אחדים חתום על מניין העלאות מיסים. השיא הזה בעשור האחרון בולט במיוחד בשל העובדה ששני השרים שקדמו לו בלשכת שר האוצר, משה כחלון וישראל כץ, הודיעו מפורשות, בלי למצמץ, כי "במשמרת שלי לא יעלו מיסים".
שרי אוצר תמיד ניסו להרחיק עצמם מהעלאות מיסים, אפילו אם אלה היו במקומות הנכונים, כמו מיסים על עשירים, כפי שהטיל יאיר לפיד, בין השאר על יאכטות, ומיסים המיטיבים עם הבריאות, כפי שהטיל הד"ר יובל שטייניץ, על סיגריות ומשקאות אלכוהוליים. כל שר אוצר מבין, כי מיסים חדשים עלולים לקצר לו את הקריירה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: אביגיל עוזי)
משה כחלון עשה את ההפך הגמור ואף החזיק בשיא משלו, כאשר הפחית מיסים בסיטונות, בארבע תוכניות הנטו שיזם, בהן הוריד את המכסים ומיסי הקניה על מאות מוצרים. הוא גם האחרון שהפחית את שיעור המע"מ לפני חמש שנים באחוז ל-17%. האם זה עזר לו בפוליטיקה? ממש לא. הוא ירד מעשרה לארבעה מנדטים ובסוף כהונתו פרש מהפוליטיקה.
בעבר העלו מיסים וחתכו תקציבים אפילו לקצבאות, כפי שהיה אצל שרי האוצר בנימין נתניהו ויאיר לפיד. דווקא השניים האלה הוכיחו שהעלאות מיסים בתור שרי האוצר לא חייבות לקטוע קריירה פוליטית. עובדה: בנימין נתניהו כיהן, לאחר שהיה שר האוצר, תריסר שנים כראש ממשלה - רק ארבע שנים לאחר שהתפטר ממשרד האוצר. יאיר לפיד, שאותו פיטר נתניהו, הוא כעת בדרך להיות ראש הממשלה הבא, אם הממשלה הנוכחית לא תיפול בדרך.
3 צפייה בגלריה
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
יאיר לפיד ובנימין נתניהו
השניים שהוכיחו שהעלאות מיסים מאסיביות כשרי אוצר לא חייבות לקטוע קריירה פוליטית. יאיר לפיד ובנימין נתניהו
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ואז, לפני כמעט שבעה חודשים, הגיע אביגדור ליברמן למשרד האוצר. הוא מצא בקופת המדינה גירעון עצום וקיבל לידיו ניהול כלכלה ומשק שבהם לא אושרו תקציב מדינה ורפורמות בחוק ההסדרים קרוב לארבע שנים, ממרץ 2018. ליברמן נחשב בימים האלה כשיאן בהעלאות מיסים, בוודאי בעשור האחרון. האם הוא טועה? האם יסיים את הקריירה במשרד האוצר, כשהוא מכהן בתפקיד הבכיר ביותר שיגיע אליו בפוליטיקה הישראלית?
את התוצאה הזאת של כהונה בתפקיד כפוי הטובה ביותר בממשלות ישראל חוו שרי אוצר רבים לפניו: בייגה שוחט, דן מרידור, יורם ארידור, סילבן שלום, יעקב נאמן, משה נסים, יהושע רבינוביץ, רוני בראון, שמחה ארליך, יגאל כהן-אורגד, יצחק מודעי, פנחס ספיר, אליעזר קפלן, יהושע רבינוביץ וזאב שרף. שר האוצר היה תפקידם הבכיר האחרון.
חלק מהאישים הבכירים ברשימה המכובדת הזאת היו אמורים לזנק - וסומנו כך - מהאוצר לראשות הממשלה, אך נעצרו במשרד הקשה הזה וגמרו ברובם בבית או בתפקיד זוטר יותר בעתיד. היו שרים שפשוט "ירדו" למשרדים פחות בכירים, אחרי הכהונה כפויית הטובה כשרי אוצר, כמו יובל שטייניץ ומאיר שטרית, למשל.
ליברמן שוחה בפוליטיקה הישראלית יותר מ-30 שנה ולא "טבע" עד כה אף פעם. הוא כיהן כבר במגוון תפקידים, כולל בבכירים ביותר, כמו סגן ראש הממשלה, שר הביטחון, שר החוץ ומנכ"ל משרד ראש הממשלה. האם העובדה שהוא פועל כיום "בלי לעשות חשבון" ולא שומע את המזהירים אותו כי הוא מסכן את עתידו הפוליטי, לא תגמור לו את הקריירה? עובדה: הוא כבר על חמישה מנדטים בסקרים לעומת שבעה בבחירות.
בין המיסים ש"גזר" ליברמן על אזרחי המדינה או השתתף באישורם בשבועות האחרונים, אפשר למצוא את העלאת מס הרכישה על דירות להשקעה, מס על כלים חד פעמיים, מס על משקאות ממותקים (שאושר סופית הלילה במליאת הכנסת ברוב של קול אחד), מס על תחליפי דלק כמו שמני סיכה (שאושר גם הוא הלילה סופית במליאה), מס על סיגריות אלקטרוניות, מס על הפחמן, מס על אופנועים, מס גודש, תחילת גבייה מוגברת של מס על מטבעות דיגיטאליים ובצנרת יש גם את המס על שירותים דיגיטאליים, דוגמת נטפליקס, שעוד יעבור שינויים, ומס שייגבה מבעלי מכוניות לפי היקף נסיעתם.
ה"תואר" שר המיסים ניתן לליברמן בעיקר על ידי חברי כנסת מהמפלגות החרדיות, הזועמים עליו במיוחד בגין המיסים על המשקאות הממותקים והכלים החד פעמיים. "הוא עושה את זה בכוונה לפגוע בקהילה שלנו", טענו חברי הכנסת משה גפני, משה ארבל, ינון אזולאי ואורי מקלב. אולם, אביגדור ליברמן תירץ את ההעלאות "כי אלה מיסים שנועדו להגן על הבריאות והסביבה". על כך שאלו אותו במפלגות החרדיות "מדוע לא תטיל מס על פיצות, עוגות קצפת, גלידות שמנות ומרק בצל?".
3 צפייה בגלריה
פשיטה של רשות המיסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת "פרמיום שליחויות"
פשיטה של רשות המיסים והביטוח הלאומי על משרדי חברת "פרמיום שליחויות"
פשיטה של רשות המיסים: הרתעה של המעלימים, גביית חובות והעשרה של קופת המדינה
(צילום: דוברות הביטוח הלאומי)
אם כך, נחזור לשאלה - האם ליברמן יינזק בסופו של יום ממבול המיסים הזה, שטרם נגמר?
לא בטוח. חלק מהציבור מבין שתי עובדות: העלאות מיסים על מוצרים הגורמים נזק לבריאות ולסביבה מבוצעים כיום בכל העולם, גם במלחמה על האקלים, וחלק מהמיסים עולים כי פשוט אין ברירה, כמו לנסות ולהיאבק בפקקים (מס גודש) או לקנוס חברות גדולות שלא יוותרו רק הן משוחררות מנטל המיסים.
לאחרונה הצטרפה לחגיגת המיסים רשות המיסים עצמה. לאחר שבמשך חודשים ארוכים בימי שיא משבר הקורונה, ובין הסגרים, נמנעו חוקרי המס מלפשוט על עסקים - חודשו הפשיטות והן מתנהלות כעת בתדירות גבוהה. רק בחודש האחרון החרימו חוקרי רשות המסים, בליווי שוטרים, יותר מ-50 מכוניות, בהן יוקרתיות, של משתמטי וחייבי מס. רק השבוע פשטו החוקרים על העיר אילת ובשבוע שעבר על אזור הצפון.
ברשות מודים כי המטרה היא משולשת: להרתיע את המעלימים, לגבות חובות שלא משולמים כבר זמן רב וכדרך אגב גם להעשיר את קופת המדינה, תוך יצירת יתר צדק כאשר הציבור כולו מחויב לשלם מיסים על רווחיו.
ואם בסופו של יום - כתוצאה מהמיסים החדשים שאישר השר ליברמן - מנהל רשות המיסים, ערן יעקב, גם יוכל להעשיר עוד את קופת המדינה הגירעונית ולאפשר עוד השקעות בחינוך, רווחה, בריאות ובטחון האזרחים - מה טוב.