בצל המחסור בידיים עובדות בענף הבנייה, התקדמות בקידום ההסכם החדש למתן מענקים לצורך עידוד תעסוקת ישראלים בענף הבנייה ולראשונה גם בענף השיפוצים. תוקפו של ההסכם, שקודם על ידי משרדי האוצר והעבודה מול הביטוח הלאומי, לפי עקרונות של משרד הבינוי והשיכון, פג בסוף 2023, ובחודש פברואר השנה התקבלה החלטת ממשלה הכוללת הנחיה לפעול לגיבוש תוכנית מענקים נוספת לתקופה של 6 חודשים, עד 30 ביוני 2024. לצורך כך הוחלט להקצות עד 30 מיליון שקל. אתמול (ד') פורסמו פרטי ההסכם להערות הציבור על ידי הביטוח הלאומי.
על פי ההסכם, עובד יהיה זכאי למענק תימרוץ אם מתקיימים מספר תנאים: הוא החל לעבוד אצל מעסיק בענף הבניין בעבודת בנייה או שיפוצים במהלך תקופת תחילת העבודה, ולא עבד כלל בענף במהלך שלושת החודשים שקדמו לה; הוא הגיע פיזית לעבודה באתרי הבנייה או השיפוצים לפחות 11 ימים בכל חודש העסקה; הכנסתו החודשית, כמשמעותה בסעיף 344 או 344א לחוק הביטוח הלאומי בכל חודש קלנדרי שבו הועסק בענף המזכה בתקופת מענק התימרוץ לא פחתה מסך של 2,786 שקל ולא עלתה על סך של 25 אלף שקל.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: יובל חן)
תנאים נוספים: העובד בוגר אחת מההכשרות הבאות, בהתאם להצהרה: קורס במקצועות הבניין במכללה המוכרת על ידי משרד העבודה; הכשרה של משרד העבודה לענף הבנייה; הכשרה של משרד הכלכלה והתעשייה שנעשתה בשיתוף מעסיקים; עובדי שיפוצים - הכשרה על ידי מעסיק בהיקף של 40 שעות לפחות, בכפוף להצהרת המעסיק. זכאי המענק יקבלו עבור כל חודש העסקה בארבעת החודשים הראשונים, ובלבד שיהיו ברצף, 2,000 שקל; ובחודשים החמישי והשישי 3,000 שקל.
בתוך כך, אתמול יצא לדרך מיזם משותף של ארגוני הקבלנים ומשרד השיכון להכשרת עובדים ישראלים בענף הבנייה, בדגש על תחום העבודות הרטובות כגון ריצוף, טיח, טפסנות, ברזלנות ועוד, שבו קיים מחסור מהותי בעובדים בעקבות איסור כניסת עובדים פלסטינים לישראל, ועבורן נדרשות הכשרות מקצועיות.
מדובר ביוזמה של המשרד, הקרן לפיתוח ועידוד ענף הבנייה בישראל, התאחדות הקבלנים בוני הארץ, הסתדרות עובדי הבניין והתאחדות קבלני השיפוצים בהיקף של כמיליון שקל. במסגרתה המיזם הוקמה ועדת היגוי, שתקבע כללים לגבי אופן ביצוע ההכשרה, תכני ההכשרה ואוכלוסיות היעד. בסיום ההכשרות המיזם יציע סיוע בהשמה של בוגרי התוכנית.
ענף הבנייה והתשתיות נקלע למשבר מהחמורים שידע בעקבות המלחמה בעזה, על רקע המחסור של כ-80 אלף פועלי בניין פלסטינים ועזיבתם של כ-15 אלף עובדי בניין זרים בחזרה למדינות מוצאם בעקבות המצב הביטחוני. מרבית הפעילות בענף שותקה בתחילת המלחמה, לאחר שבמהלך אוקטובר רק 15% מאתרי הבנייה היו פעילים בעקבות סגירת השערים לפועלים מיו"ש, הנחיות פיקוד העורף ומגבלות שהטילו רשויות מקומיות, ובנובמבר פעלו פחות ממחציתם. תוכניות הממשלה להבאת עשרות אלפי עובדים זרים לענף הבנייה הובילו להבאה של כמה אלפים בודדים של עובדים עד כה.