מעבר לטוסקנה הוא חלום של רבים, שרוצים ליהנות ממנעמי החיים באזור הידוע ביינות, באדריכלות ובעצי הזית שלו. החלום הזה עשוי להתגשם עבור חלק מהאנשים, שלא רק שיוכלו לעבור לטוסקנה אלא גם ישלמו להם כדי לעשות את זה.
בביזנס אינסיידר דיווחו כי הרשויות בטוסקנה השיקו בחודש שעבר תוכנית חדשה הנקראת "מגורים בהרים". התוכנית קיבלה מימון של יותר מ-3 מיליון דולר כדי לעודד אנשים לעבור לכפרים באזור, שמאופיינים באוכלוסיה הולכת ומתכווצת.
1 צפייה בגלריה
טוסקנה
טוסקנה
טוסקנה
(צילום: סוזי אביב ואלון קירה)
לפי התוכנית, אנשים יקבלו מענקים של 30-10 אלף אירו כדי לעבור לגור בטוסקנה בבית שישפצו. "המטרה של התוכנית היא לעודד את האכלוס מחדש והתחייה הסוציו–אקונומית של אזורי ההרים, זאת בניגוד למגמת ההתכווצות של האזורים הללו", נכתב באתר האינטרנט שהוקם עבור התוכנית.
לפי התנאים, המענק יכסה 50% מעלות השיפוץ של בית באחד מבין 76 ערים בטוסקנה שבהם מתגוררים פחות מ 5,000 תושבים, ביניהן קפרזה מיכאלנג'לו שבה נולד האמן המפורסם, והאי קאפראיה.
התוכנית פתוחה בפני איטלקים, תושבי האיחוד האירופי וכן אזרחים מחוץ לאיחוד, אך זאת כל עוד יש להם אישור תושבות ליותר מ-10 שנים. התנאי העיקרי שהבית המשפוץ יהפוך לבית הראשי של המשתתפים.
איטליה מתמודדת כבר שנים עם משבר אוכלוסין, שקשור בין השאר לכך ששיעור הילדים מתחת לגיל 15 במדינה הוא הנמוך ביותר באירופה. המשבר בולט במיוחד בעיקר באזורים הכפריים, ובא לידי ביטוי בכך שקרוב ל-2,500 עיירות נמצאות על סף קריסה ולא ישרדו יותר מעוד 25 שנים, כך לפי מחקר שפרסם ב-2016 משרד הסביבה האיטלקי. הכפרים ננטשים בשל הגירה לערים ואסונות טבע.
בהתאם, טוסקנה אינה הראשונה שמנסה למשוך תושבים באמצעות מענקים כספיים. כך ב-2019 הרשויות בעיירה אוללאי העמידו למכירה 200 בתים במחיר של אירו אחד בלבד כל אחד. גם בסיציליה הציעו בתים בדולר אחד, ועל אף מצבם הגרוע הצליחו למשוך זרים רבים.
ניתן להגיש בקשות למענק עד 27 ביולי בקישור הזה.