בשיתוף אתר "המקצוענים"
נמאס לכם מריצוף הטרצו הישן במרפסת? אולי דק הוא הפתרון בשבילכם. מרפסת קטנה או טרסה ענקית על הגג, הם בדיוק החלל שתוכלו לשדרג עם דק. סינתטי או טבעי? זה כבר לבחירתכם. במדריך זה נפרט את כל מה שצריך לדעת לפני שממהרים לבצע הזמנה, מה לבדוק במהלך העבודה וכמה זה אמור לעלות.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

למה להתקין דק במרפסת?

גם מרפסת חדשה יחסית, שהיא כבר מרוצפת, יכולה להיות משודרגת עם הנחת דק עליה. ראשית, משום שאריחי קבלן לא תמיד יפים ולא בהכרח משתלבים עם הסלון הסמוך אליהם.
שנית, המראה שמתקבל עם דק הוא מראה 'חוץ' שהופך את חלל המרפסת ליותר 'אאוטדור' ופחות המשך של הסלון.
שלישית, אם אריחי דק נחשבים למחוספסים יותר ולפיכך בטוחים יותר לילדים, שכן הם פחות מסוכנים להחלקה.
ודבר אחרון: המגע של רגליים יחפות על משטח עץ טבעי, נעים יותר מאשר מגע עם אריחי קרמיקה. לכן, כדאי להשקיע בעץ איכותי, שיהיה עמיד למשך זמן רב יותר, ואשר תוכלו לחדש אותו בקלות וליהנות ממנו למשך שנים ארוכות.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה עדיף: עץ טבעי או סינתטי?

ללא ספק, דק מעץ טבעי הוא הקרוב ביותר לדבר האמיתי. הוא מעניק תחושת חמימות, נעים למגע, משדר יוקרה ומתאים מאוד לסביבת חוץ ולצמחיה. ואולם, קחו בחשבון שמעבר לכך שהוא לא זול במיוחד (בהנחה שתשקיעו בעץ איכותי ועמיד לתנאי חוץ), הוא גם יגרור הוצאות נוספות על תחזוקה.
לא תוכלו להתעלם מקיומו ולצפות שהוא ישרוד את פגעי מזג-האוויר ללא סימני הזמן. כלומר, מדי שנה-שנתיים, תצטרכו לחדש אותו: ליטוש, שיוף וצביעה מחדש.
אם אתם מעדיפים פתרון שלא יצריך תחזוקה, יהיה זול יותר וקל להתקנה, הרי שתוכלו לבחור בדק מחומר סינתטי. הוא לא מצריך הכנות מיוחדות, והוא נחשב לשיטת חיפוי קלה ונוחה מאוד למרפסות שרוצים לשדרג (מרפסות עם אריחי טרצו ישנים, למשל). בנוסף, הוא מגיע במגוון עצום של הדפסים וגוונים, המדמים עץ טבעי.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה חשוב לדעת לפני התקנת הדק?

תקציב: לקביעת מסגרת תקציב תהיה השפעה על סוג הדק שתבחרו (טבעי או סינתטי), ולכן כדאי להגדיר אותו מראש.
סוג המשטח: גם לסוג המשטח הקיים יכולה להיות השפעה על הבחירה שלכם. למשל, אם מדובר במשטח בטון או שרוצף לא מזמן, העבודה תהיה קלה ומהירה יותר.
ואולם, על משטחי אדמה (בגינות) או על מרפסות עם אריחים ישנים ומתנדנדים, שהשיפוע שלהם אינו תקין, תידרש עבודת הכנה מקדימה: פירוק האריחים, יישור המשטח (עם מדה מתפלסת – אבקה שמעורבבת עם מים, אותה יוצקים על המשטח ומפלסים בעזרתה את המרפסת לפני הריצוף או הנחת הדק).
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בדיקת תקינות הניקוז ואיטום המרפסת: הואיל ומרפסת היא חלל החשוף לגשמים (ולעתים גם למי השקיה של צמחים), הרי שחשוב מאוד לוודא שניקוז המים תקין ושאין צורך בתיקון כשלי איטום.
התקנת יריעות ביטומניות מתחת לריצוף או הדק, יכולה לשפר משמעותית את איכות האיטום של המרפסת.
ודאו ששיפוע הריצוף של המרפסת תקין, ומוביל את המים בצורה טובה אל כיוון פתח הניקוז. אחרת, תסבלו ממים עומדים (שלוליות), דבר שמעבר להיותו לא נוח ביומיום, הוא גם הזמנה ליתושים.
מרחק מהפינות: ממש כמו בהתקנת פרקטים, הרי שגם בהתקנת דקים מעץ (מחומר טבעי), יש צורך לקחת בחשבון שמדובר בחומר שמתפשט בחום ומתכווץ בקור. לכן, חשוב לשמור על מרווח מהמעקה ומהקירות, ולאפשר ללוחות הדק מספיק מקום להתפשט בעונת הקיץ החמה.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מהם שלבי בניית הדק במרפסת?

שלב המדידות וההכנה: בשלב הראשון מודדים את שטח המרפסת בצורה מדויקת, לצורך הכנת המסגרת של הדק, שתהיה מורכבת מלוחות העץ.
שלב התקנת התשתית: בשלב זה המתקין יניח את קורות התמיכה, שתפקידן לשאת את רוב המשקל של הדק, ולחבר אותן אל מסגרת לוחות העץ של הדק. לאחר מכן, על המתקין להתקין מסגרת פנימית (שתפקידה לשאת את המסגרת החיצונית).
בכדי להבטיח חוזק מקסימלי, יש להוסיף קורות חיזוק קטנות ורגלי תמיכה לכל אורך ורוחב המשטח.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
שלב התקנת לוחות הדק: לאחר התקנת התשתית, יש להניח את קורות הדק. חשוב לבצע את ההתקנה מקצה המסגרת פנימה.
שלב הגימור: בסיום על המתקין למרוח שכבת גימור ('סילר') ואף למרוח שכבת צבע שתגן על העץ, בהתאם לסוג שלו (שקופה, שקופה חלקית או אטומה), הכל בהתאם לסוג העץ ולסגנון העיצוב המועדף עליכם.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

מה ישפיע על מחיר ההתקנה?

האם יש צורך בעבודות הכנה מקדימות: אם יש צורך בפירוק אריחים ישנים, ביישור המרפסת עם מדה מתפלסת או בעבודות איטום מקדימות להתקנה, צפו לתוספת מחיר. כדאי לתמחר אותה מראש, ולא לאחר שביצעתם הזמנת עבודה. שכן אז, אתם לקוח 'שבוי'.
סוג החומרים: סוג החומר שתבחרו לצורך התקנת הדק יהיה מושפע מאוד מסוג החומר. הפתרון הזול ביותר הוא הסינתטי והיקר ביותר הוא עץ גושני יוקרתי (עץ טיק או עץ איפאה, למשל). המחיר הממוצע הוא לרוב עבור דק מעץ טבעי שנחשב לנפוץ יותר: עץ אלון או עץ אורן, למשל.
שטח המרפסת: כצפוי, ככל ששטח המרפסת גדול יותר, כך המחיר יהיה גבוה יותר בהתאם.
ואולם, שימו לב שהמחיר לכל מ"ר יכול להיות נמוך יותר, עבור מרפסת או טרסה (מרפסת גג) גדולה במיוחד.
יהיה סכום קבוע מינימלי כלשהו, כך שגם אם המרפסת שלכם קטנה במיוחד, סביר להניח שהצעת המחיר שתקבלו לכל מ"ר, לא בהכרח תהיה זולה יותר מאשר המחיר למ"ר עבור מרפסת ענקית.
מורכבות ההתקנה: אם הגישה למרפסת אינה נוחה במיוחד, אם אין לכם מעלית משא בבניין או אם יש צורך בכל עבודה מקדימה שהיא, הרי שמחיר ההתקנה צפוי להתייקר.
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

איך תשמרו על הדק לאורך זמן?

שמש וגשם הם האויבים הגדולים של הדק. בייחוד אם בחרתם בעץ גושני זול יחסית, הרי שתצטרכו להשקיע בתחזוקה. הרטיבות, השמש הישירה – כל אלו, יגרמו לבלאי מואץ שלו.
לכן, אם אתם יכולים התקינו פרגולה או סוכך מעל משטח הפרגולה. שנית, הקפידו לטאטא אותו בקביעות ולנגב עם מטלית לחה בלבד (עודף מים, כאמור, רק יגרום לעץ להירקב מהר יותר).
9 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
זכרו לחדש את הסילר מדי שנה, לפני העונה החמה. בכך, שכבת ההגנה תמנע חדירת נוזלים ותקטין את כמות השריטות על לוחות הדק. בנוסף לשימון, הקפידו לשייף את השכבה העליונה, על מנת שתיחשף שכבה חדשה ונקייה יותר. אחרי השיוף, זכרו לשמן ולצבוע את הדק. גם אם אתם אוהבים מראה טבעי, אל תוותרו לכל הפחות על שכבת לכה, המתאימה לסוג העץ שברשותכם.
למחירון בתחום הדקים ולמדריכים נוספים בתחום לחצו על הלינק