עוד תחרות בשוק הטלוויזיה בישראל והפעם לגמרי בחינם: מותג טלוויזיה חדש בשם קליק.טיוי (click.t.v) יחל להציע היום (ד') טלוויזיה על גבי האינטרנט בחינם בחבילה שתכלול את ערוצי עידן+ ערוצים בינלאומיים ותכני VOD, עם פרסומת לפני כל תוכנית (ובמהלכה) כמו ביוטיוב, אך ללא מקבצים כמו בשידורים המסחריים. מדובר במודל FAST channels שצובר פופולריות בארה"ב ובאירופה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כרגע הפלטפורמה זמינה במערכת ההפעלה וידה של הייסנס ושל טושיבה, אך תגיע ל-LG וסמסונג בעוד כמה חודשים, כך שהיא תהיה זמינה ב-90% ממסכי הטלוויזיות החכמות בישראל. היא תופיע כאפליקציה מובנית במערכת ההפעלה של הטלוויזיה ללא צורך בהורדה או בהרשמה. היא לא זמינה כרגע להורדה בפליי-סטור ובאפ-סטור.
2 צפייה בגלריה
טלוויזיה. אילוסטרציה
טלוויזיה. אילוסטרציה
טלוויזיה. אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
התוכן בה עדיין לא עשיר: ניתן כרגע לצפות בפלטפורמה בערוצים ליניאריים וברדיו מקומי של כאן 11 ובכל תכני התאגיד, כולל שידורי המונדיאל. עד סוף השנה יצטרפו קשת 12 ו-רשת 13 ולמעלה מ-50 ערוצים מרחבי העולם, כאשר בקרוב יתווספו לפי ההבטחה כ-150 ערוצים נוספים.
בקליק tv מתכוונים להציע גם תוכן מקורי בקרוב. בשנה האחרונה כבר צולמו מאות שעות אולפן לתוכניות מקור. בנוסף, חיבור בין טלוויזיה ל-Podcasts הוליד את ה-Vodcast, כאשר click.tv כבר צילמה והקליטה מעל ל-500 שעות של תוכן וידאו ושמע בלעדי ותמשיך להרחיב את הספרייה שלה בכל יום עם שידורים בנושאים מגוונים.

מה זה מודל FAST CHANNELS?

מדובר למעשה בחזרה של מודל הצפייה הלינארי: צפייה בערוצים, רק בצורת סטרימינג ובחירת הערוצים היא מ"גריד" של אייקונים או מתוך רשימה ולא בזיפזופ. לעיתים הפלטפורמות הפועלות כך בארה"ב ובאירופה מציעות "ערוץ" של תוכנית אחת פופולרית עם הרבה עונות. בארה"ב זה מודל נפוץ שכאמור רק גדל, בין היתר תחת המותגים Pluto של ויאקום ו-CBS וכן Tubi של פוקס, The rucu Channel, פיקוק של NBC ו-IMDbTV של אמזון.
2 צפייה בגלריה
מנכ"ל נטפליקס, ריד הסטינגס
מנכ"ל נטפליקס, ריד הסטינגס
גם נטפליקס שוקלת להציע גרסה מוזלת עם פרסומות. מנכ"ל נטפליקס, ריד הסטינגס
(צילום: רויטרס)
ניתן להירשם לפלטפורמות האלה, אבל זאת לא חובה. Tubi למשל מציעה להיכנס לפלטפורמה החינמית כאורח או כמשתמש רשום שיכול ליצור רשימת צפייה. היא גם החלה להציע תוכן חדש בהפקתה גם הוא בחינם. פיקוק למשל משווק גם בגרסה החינמית עם פרסומות וגם בתשלום ללא פרסומות ועם תוכן נוסף. גם נטפליקס שוקלת להציע גרסה מוזלת עם פרסומות. גוגל הודיעה לאחרונה שהיא מתכוונת להוסיף 50 ערוצי FAST לאנדרואיד tv.
הצפי להצלחה של המותג הישראלי החדש כרגע לא גדול, כי הוא מתחרה על תשומת הלב שלנו בענקים כמו נטפליקס, דיסני+ ו-HOT ו-yes שמציעות תוכן מקורי, אבל אין סיבה שצרכנים לא יתנסו באפליקציה שכיוון שהיא חינמית היא בבחינת "נחמד שיהיה" ולא מזיקה.
היזמים של הפלטפורמה החדשה הם אבישי אברהמי וניר זוהר (מ-Wix), גיא אדרי (Hisense, Toshiba, Vidaa) ושותפיו גל ורן בלינקיס (מקימי AM:PM), יחד עם צביקה הדר וקבוצת יזמים ואנשי עסקים נוספים.
לפי היזמים, "140 מיליון אמריקנים מנויים לתכני סטרימינג חינמיים וב-2021, סך שעות הצפייה בפלטפורמות אלו גדל ב-103% ברחבי העולם (על פי דו"ח Amagi). במקביל, מיליוני צרכנים מבטלים מנויים בתשלום, מה שהפחית דרמטית את החדירה של שירותי הסטרימינג ל-85%. בינתיים, שירותי FAST ראו עלייה של 15% בשנתיים האחרונות, כאשר 53% צופים בקביעות בערוצי FAST (על פי Hub Entertainment Research).
"מהדורות החדשות הן התוכן המבוקש ביותר בפלטפורמות הנתמכות בפרסומות, ב-2021, הז'אנרים עם הגידול הגדול ביותר בערוצים בפלטפורמות האלה היו סרטים, ספורט ובידור, ואחריהם מוזיקה, סרטים תיעודיים וחדשות. בנוסף, פלטפורמות אלו מתחילות לראות צמיחה מתמדת בהכנסות מהפרסומות שלהן, כיוון ששירותי FAST מובילים כמו Pluto TV ו-Tubi ממשיכים להשתפר על ידי השקעה בתוכן שמביאה קהל. ב-2021 זמן המסך של הפרסומות בפלטפורמות גדל ב-134%.
גיא אדרי מסר בהודעה לעיתונות כי "נוצר כאן עיוות שוק, כאשר במרבית הזמן הצופים צורכים ערוצים חינמיים, הם משלמים המון כסף כדי לצפות בהם. בכל העולם הצרכנים 'חותכים את הכבל' לשירותי הכבלים, הלוויין ושירותי המנוי בתשלום ועוברים לצפות באותם ערוצים, בלי לשלם שקל".