המבקרים שהגיעו בסוף השבוע למלון בקיסריה זכו לטעום מנה של עולם הפוך: בוקר קיצי, אולם מרשים ואופטימיות שלא אופיינית לתקופה. הם הגיעו לכאן כדי לשמוע על המקום שבו הם שוקלים לבנות את ביתם, דווקא היכן שב-7 באוקטובר פרצה מלחמה – קיבוץ יד מרדכי שבעוטף עזה.
לוחמי ימ"מ ומג"ב שהוקפצו לקיבוץ עם תחילת מתקפת הפתע של חמאס, חיסלו את המחבלים שהיו בדרכם לטבוח בתושבים. יד מרדכי ניצל ותושבי הקיבוץ מפוזרים כעת בארץ: במלונות בחדרה ובקיסריה וביישובים באזור חוף הכרמל.
עשרות זוגות צעירים הגיעו לכאן, למלון שבו עדיין מתגוררים חלק מהמפונים של הקיבוץ. זו בהחלט נוכחות מרשימה, בלי קשר לנסיבות הקשות. הם שמעו על שלבי הרכישה, סוגי הבתים שיוקמו, תהליך הקבלה לחברות בקיבוץ, וכמובן כמה יעלה להם החלום – רכישת בית ביד מרדכי. על המלחמה דיברו פחות, אבל ברור שכולם כאן לוקחים אותה בחשבון.
2 צפייה בגלריה
כנס בו הוצגו שכונות מתוכננות ביד מרדכי
כנס בו הוצגו שכונות מתוכננות ביד מרדכי
כנס בו הוצגו שכונות מתוכננות ביד מרדכי
(צילום: אלעד גרשגורן)

ביד מרדכי החליטו לא לחכות. בקיבוץ מעוניינים להמשיך ולבנות קהילה צעירה, עם ילודה כמובן, כאמור ממש בזמן שתושבי הקיבוץ מפונים מהבית. בשלב הראשון הגיעו למפגש בנים חוזרים וזוגות צעירים ששוכרים בתים בקיבוץ ורוצים להצטרף לקהילה באופן מלא. מאוחר יותר הפרויקט ייפתח למשפחות נוספות בשכונות חדשות.
באולם הכמעט מלא יושבים גם יהב מידן ודון גרינפלד, שהתחתנו לפני כמה חודשים. יהב היא עורכת דין ודון מהנדס חשמל. משפחתה של יהב היא מיד מרדכי. בני הזוג מתכוונים לבנות את ביתם למרות המצב הביטחוני המורכב. "אנחנו מדברים על זה הרבה שנים", הם מספרים, "ובשל המציאות בחודשים האחרונים כמובן שהשיח מעט השתנה, נכנסו עוד שיקולים, אבל עדיין המחשבה היא שזה הדבר הנכון לעשות. גם בגלל הקהילה וגם בגלל המשפחה. אנחנו רוצים לבנות דור שלישי בקיבוץ יד מדרכי, שהוא מקום קסום לגדל בו ילדים".
גם דריה ודני צ'ידן, הורים לשלושה, הגיעו לראות, לשמוע ולהתרשם. היא מאמנת כושר, הוא עובד באינטל. "אנחנו גם בקיבוץ בשכירות ומרגישים שהבית שלנו באמת שם", דריה אומרת. "פינו אותנו בתחילת המלחמה לבית מלון בחדרה, אבל למעשה כבר הקמנו את הבית שלנו שם, ונשאר רק להפוך את זה לרשמי. כולנו מקווים שאחרי המלחמה הכל יהיה הרבה יותר בטוח ושקט".
עומרי פרי, מנהל הקהילה ביד מרדכי, מספר ש"עוד לפני 7 באוקטובר היינו בתחילת תהליך לבניית שכונות חדשות בקיבוץ. בתחילת נובמבר היינו אמורים כבר לקיים כנס מתעניינים ראשון. התלבטנו אם יהיה נכון לעשות את זה, והבנו בסוף שכן. אנחנו לא מפתים את הזוגות הצעירים, אלא מציגים להם את המציאות במקום ואת הפוטנציאל שלו. בניית השכונות והרחבת הקהילה הן הניצחון הגדול שלנו במלחמה".
נמרוד רבר, מנכ"ל חברת קורום הנדסה וניהול, שאחראית על התכנון והבנייה של הפרויקט, אומר למבקרים שהגיעו למפגש ש"כל האזור עבר טראומה קשה. אנחנו מסייעים ליישובים בשיקום, פועלים מול מערכות המדינה. יש עכשיו למשל גם את מינהלת תקומה. עוסקים הרבה ביום שאחרי, בעתיד של האזור. זו תהיה יצירה חדשה לגמרי".
הזוגות ניגשים אל עדי מאירי, רכזת הצמיחה הדמוגרפית ביד מדרכי. "חשפנו אותם לחזון שלנו, לעקרונות הקליטה, למעמד כחבר חדש בקיבוץ", היא אומרת, "קליטת המצטרפים תהיה בשלבים עד למעמד של חברות מלאה. נבחן מי מתאים לחיות בחיי הקהילה שלנו, לצד בחינה של יכולות כלכליות. אנחנו מתרגשים מאוד שמשפחות צעירות רוצות להקים אצלנו בית".
ורד ואביב סספורטה, הורים לשני ילדים, בני 9 ו-4, במקור מאשקלון, רוצים גם הם לבנות בית ביד מרדכי. "אנחנו כבר גרים שם בשכירות", ורד מספרת ומסבירה שמבחינתה אין כאן בכלל דילמה, "מה השאלה בכלל? יש קהילה איכותית, אפשר לגדל ילדים על הדשא, שיהיו עצמאיים".
הבעל אביב מוסיף: "חיינו שנים באשליה ובשבת השחורה הכל השתבש. אבל כולנו מקווים שאחרי המחיר הכבד שכולנו משלמים עכשיו במלחמה, העתיד יהיה הרבה יותר טוב".

תושבי העוטף נכנסים למגורים זמניים

החזרה למגורים ביישובי עוטף עזה עוד רחוקה, ובינתיים התושבים שפונו מבתיהם מתארגנים לקראת מעבר למגורים זמניים, לפחות לשנה הקרובה.
2 צפייה בגלריה
הבניינים של מפוני רעים מאילת לתל אביב
הבניינים של מפוני רעים מאילת לתל אביב
הבניינים אליהם נכנסו מפוני רעים
(צילום: טל שחר)

לאחר שסיכמו בינם לבין עצמם בתוך הקהילות והעבירו את החלטתם למינהלת תקומה, החל מהשבוע יעברו התושבים מעוטף עזה למגורים זמניים בבנייני דירות או בבתים ביישובים אחרים. עבור קהילות העוטף תהליך קבלת ההחלטה היה ארוך ורגיש מאוד. המטרה הייתה למנוע התפזרות של החברים והתפרקות.
ראשונים לעבור למגורים זמניים הם חברי קיבוץ רעים, שאתמול החלו להתמקם בבניין דירות ברחוב הרצל בתל אביב. חברי קיבוץ ניר עוז יחלו בשבוע הבא במעבר לבניין דירות בקריית גת, שם יישארו תקופה ארוכה מאוד, עד שהיישוב ובתיהם ייבנו מחדש.
אלה היישובים הנוספים שכבר קיבלו החלטה על מעבר למגורים זמניים: בארי לבתים בחצרים; נירים לבניין בבאר שבע; חולית לרביבים או לנצר סירני; עין השלושה למלון קדמא; כרם שלום לאשלים שברמת הנגב; גבים יישארו בקיבוץ מזרע; ניר יצחק יעברו לקיבוץ אילות; נתיב העשרה יעברו לדירות פרטיות.
רוב היישובים שבהם בתי התושבים לא נפגעו או נפגעו חלקית יישארו במלונות או בבתי הארחה עד החזרה הביתה. במינהלת תקומה בראשות תא"ל במיל' משה אדרי מלווים את הקהילות, מקיימים איתן דיונים על בסיס יומי ובוחנים יחד אפשרויות למגורים זמניים. "אנחנו בוחנים רק חלופות שמקובלות ומתאימות לקהילות, ההחלטות מתקבלות יחד", אמר אדרי.