משרדי האוצר, הבריאות, החינוך וההסתדרות הודיעו היום (ב') על רפורמה בשכר הפסיכולוגים בשירות הציבורי. ההסכם הקיבוצי החדש יכנס לתוקפו ב-1 בינואר 2025 ואמור לקדם באופן משמעותי את מעמדם של כ-5,000 פסיכולוגים בשירות הציבורי, לרבות במשרדי הממשלה, רשויות מקומיות, בתי חולים וקופות החולים.
"ההסכם הוא נקודת מפנה בציר הזמן של הפסיכולוגיה הציבורית בישראל, הסכם שיכול להביא להכנסה של עובדים למערכת הצמאה כל כך לכוח אדם", אמר ד"ר יובל הירש מראשי פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית. "ההסכם הזה הוא לא רק לפסיכולוגים - הוא לכל אחד ואחת מאיתנו, תושבי המדינה, שזקוקים לאוזן קשבת, שזקוקים לסיוע, שצריכים תמיכה. זו אבן דרך ראשונה בשיפור מצבם הנפשי של תושבי מדינת ישראל".
1 צפייה בגלריה
טיפול פסיכולוגי
טיפול פסיכולוגי
טיפול פסיכולוגי
(צילום: shutterstock)

בשנים האחרונות מתנהל מאבק על שכרם של הפסיכולוגים בשירות הציבורי. השכר הנמוך לצד תנאי העבודה הקשים והפער שנוצר בהשוואה לשכר במגזר הפרטי הביא למחסור משמעותי בכוח האדם בתחום, ובהתאם גם זמני ההמתנה עלו והגיעו לשנה ואף יותר במקומות מסוימים בארץ - מצב שהחמיר משמעותית בתקופת המלחמה. למעשה, לפי נתוני פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית שפרסמנו לפני כמה חודשים, 92% מהפסיכולוגים מדווחים על עלייה משמעותית במספר הפניות לטיפול מאז פרוץ המלחמה.
במשרד הבריאות מסבירים כי הסכם השכר ישפר משמעותית את שכרם של הפסיכולוגים בשירות הציבורי. לדוגמה, שכר של פסיכולוג מומחה יעלה בכ-40% בממוצע ביחס לשכרו כיום. טבלת שכר היסוד של הפסיכולוגים תכנס לתקופה ב-1 בינואר 2025 ותשולם החל ממשכורת ינואר 2025, המשולמת בפברואר 2025.
בנוסף לשכר יסוד ישולמו הרכיבים הבאים: תוספת ותק בגין כל שנת עבודה כפסיכולוג, החל משנת 2026 ואילך, עובד יהיה זכאי לתוספת ותק בשיעור של 1.5% מדי שנה, עד לתקרה של 25 שנות ותק. פסיכולוג יהיה זכאי לתוספת ותק בשיעור של 1% בגין כל שנת שירות בצה"ל (שירות חובה בלבד). תוספת ניהול: פסיכולוג אשר יועסק בתפקידי ניהול במערך הפסיכולוגי יהיה זכאי לתוספת שכר אשר תנוע בין 5% ל-25% משכר היסוד, בהתאם להיררכיה הניהולית וגודל היחידה, החל מרמת ראש צוות ומעלה.
תוספת אחראיות מקצועית: בין 500 שקל ל-800 שקל למשרה מלאה, הסדרת מנגנון מענקים לפסיכולוגים בבתי החולים, בקהילה ובשלטון המקומי, תוספת דריכות ייחודית לפסיכולוגים בבתי חולים ובקהילה (קופות החולים), תוספת לפסיכולוגים בעלי תואר שלישי בזיקה למקצוע והסדרת השתתפות המעסיקים בהכשרות מקצועיות. הצדדים סיכמו כי עד לכניסת ההסכם לתוקף, ישולם במשכורת ספטמבר 2024 לכלל הפסיכולוגים בשירות הציבורי מענק חד פעמי בגובה 5,000 שקל, בהתאם לחלקיות משרה.
"זו בשורה חשובה שנותנת אופק לפסיכולוגים שרוצים להגיע למערכת וחוששים שלא יתוגמלו כראוי", אמר שר הבריאות, ח"כ אוריאל בוסו. "מאז אירועי ה-7 באוקטובר כבר ברור לכולם שתנאי העבודה של הפסיכולוגים במגזר הציבורי חייבים להשתנות בצורה דרמטית, וכך מתוכנן להיות. צו השעה הוא להפוך את מערך בריאות הנפש לאבן שואבת של אנשי מקצוע איכותיים ומנוסים שיעניקו את המענה הנפשי הנדרש לאזרחי ישראל, כחלק מיישום התוכנית הלאומית לבריאות הנפש שמוביל המשרד. משרד הבריאות הלך כברת דרך ארוכה והקצה משאבים לא מבוטלים לפתרון הסוגיה, ובהתאם השינוי השכרי המשמעותי, ואני מצפה מהממונה על השכר באוצר ומההסתדרות להגיע להסכמות סופיות ולסיים את המלאכה בהקדם למען כלל אזרחי ישראל".
"הפסיכולוגים עושים עבודת קודש ומצילים חיים מדי יום ואני מקווה שהשיפור במעמדם יביא לידי ביטוי חלק מההערכה הרבה לה הם ראויים", הוסיף שר האוצר בצלאל סמוטריץ'.
שר החינוך, יואב קיש: "המורכבות הביטחונית שנכפתה על מדינת ישראל בימים אלו, מחדדת ביתר שאת את חיוניותה וחשיבותה של הפסיכולוגיה הציבורית לביסוס חוסנה של החברה הישראלית. עבודתם של הפסיכולוגים החינוכיים, בשגרה ובחירום, עם תלמידים, הורים וצוותי חינוך – היא עבודת קודש הראויה לכל ציון ושבח".
יו"ר ההסתדרות ארנון בר-דוד בירך על הרפורמה: "השנה האחרונה הוכיחה כמה חשוב שיהיה לנו שירות פסיכולוגי מקצועי, איכותי וזמין. לאחר עבודה מאומצת ומתוך הבנה של גודל השעה, הגענו לרפורמה פורצת דרך לפסיכולוגים בשירות הציבורי, שעושים עבודה כה חשובה בעיקר בימים אלו. תיעדפנו את הסקטור החשוב הזה מתוך הבנה שהביקוש ילך ויגדל עם השנים. כך, כל אזרח בישראל יוכל לקבל טיפול מקצועי ואיכותי".