המלחמה מצפון שהתעצמה בשבוע האחרון כאשר עוד ועוד אזורים גיאוגרפיים בצפון נכנסו למעגל הירי, משפיעה מאוד על בעלי העסקים הקטנים בחיפה, בקריות ובגליל התחתון. חלקם מדברים על קושי משמעותי, בשל הירידה במספר הלקוחות וההכנסות, עד כדי סגירה.
4 צפייה בגלריה
ניצה מזל כהן
ניצה מזל כהן
ניצה מזל כהן
(צילום: פרטי)
ניצה מזל כהן, בעלים של קליניקת בוטיק שפועלת 20 שנה בקריית ים, מספרת על לקוחות רבים שמבטלים את התורים שקבעו. "הם אומרים ישירות שהם מפחדים להגיע", אומרת מזל כהן. "חלקם חוששים להשאיר את הילדים שאינם במסגרות בבית, בעיקר עם כל האזעקות והנפילות באזור. זה עסק שקיים הרבה שנים ואני מכירה את צפי ההכנסות, שבוע כזה הוא מפלה של ממש".

אפילו מסדה נפלה

תדהר טויכר מחזיק כבר 27 שנים בקפה פאזל הוותיק בשכונת הדר בחיפה. "בשבועות האחרונים, כשהחלה ההסלמה בצפון, הרחובות מתרוקנים יותר מוקדם", הוא מספר ל-ynet. "מסדה היה ידוע לאורך השנים כרחוב שחסין לאירועים קיצוניים. עכשיו, האירוע הזה מורגש גם כאן".
4 צפייה בגלריה
תדהר טויכר, בעל בית הקפה פאזל, המקום ריק מלקוחות
תדהר טויכר, בעל בית הקפה פאזל, המקום ריק מלקוחות
תדהר טויכר, בעל בית הקפה פאזל. המקום ריק מלקוחות
(צילום: שרון צור)
לאחר הנפילה בקורונה, נזכר טויכר, האזור התאושש מעט: "היו אמנם ימים חלשים באמצע השבוע, אבל עכשיו בימים האלה ריק לגמרי. אם יש קצת הסלמה ואזהרה מירי, לקוחות לא מגיעים. אני רואה מסעדנים שסוגרים לכמה ימים, ובזמן הזה הם מתלבטים האם יש שינוי בהוראות פיקוד העורף".
זיו גולדצוייג, בעלים של המסעדה הדרום אמריקנית צ'יוויטו בעיר התחתית בחיפה, מספרת כי העסק, שאותו היא מנהלת עם הוריה, נפגע מאוד. "כבעלי העסקים הקטנים, אנחנו מרגישים ממש שקופים", אומרת גולדצוייג. "המדינה לא רואה אותנו ולמעשה לא מעניין אותה מה קורה איתנו. עברנו תקופות קשות בשנים האחרונות עם הקורונה והמהפכה המשפטית וכל מה שהיא הביאה איתה, ועכשיו, עם המלחמה, העיר התחתית ריקה ואנשים לא מסתובבים ברחובות".
בימים כתיקונם, המסעדה המשפחתית הקטנה מעסיקה שישה עובדים. "בגלל המצב והירידה בהכנסות נאלצנו לקצץ בעובדים", אומרת גולדצוייג בעצב. "כשעסק קטן נופל, הוא מפיל אחריו משפחות אחרות שמתפרנסות ממנו. כמה אפשר להחזיק מעמד?".
4 צפייה בגלריה
זיו גולדצוייג במסעדת צ'יוויטו בעיר התחתית
זיו גולדצוייג במסעדת צ'יוויטו בעיר התחתית
זיו גולדצוייג במסעדת צ'יוויטו בחיפה
(צילום: פרטי)
גולדצוייג מביעה הזדהות עם אנשי הדרום ועם מפוני הצפון, אבל היא לא מוצאת בכך נחמה: "ליבי יוצא אל כל האנשים שמפונים מהבית כבר תקופה ארוכה, אבל גם אנחנו סובלים. אני מתגוררת בעמק יזרעאל, כל הלילה החלונות של הבית שלי רועדים מהטילים והיירוטים, אני לא ישנה, ובבוקר אני מגיעה למסעדה כדי להכניס משהו, והכל קשה כל כך. הפרנסה נפגעה".
רן צוקרמן, הבעלים של דיוק – בר מסעדה הפועל 21 שנה בשדרות מוריה שעל הכרמל – אומר: "לצערנו, כל העסקים באופן גורף מאבדים הכנסה בגלל המלחמה, וזה לא משנה אם אתה בעל מסעדה, עורך דין או בעל מכולת. כל עוד יש הפצצות בעיר שלנו, הלקוחות לא ייצאו מהבית".
גם דנה שפירא, שותפה במדברובה – בר מסעדה בשדרות הנשיא במרכז הכרמל – מספרת על המצוקה שאליה נקלעו בשבוע האחרון. "השותף שלי, גולן שטרית, היה 240 יום במילואים והמסעדה הייתה סגורה. היא נקראה אז בשם אחר, ואחרי שהוא חזר מהמילואים הצטרפתי אליו כשותפה ופתחנו את המסעדה מחדש בסוף יולי. רק התחלנו, המקום עבד ברמה מטורפת, עם רשימות המתנה ארוכות, ואז, בשבת האחרונה, הכל התהפך. אנשים שמעו את הודעת דובר צה"ל ופיקוד העורף ופשוט קמו, שילמו את החשבון ונסעו הביתה".
לדברי שפירא, בימים ראשון ושני לא היה איש ברחוב, ולכן הם הכלל לא פתחו. "ביום שלישי פתחנו בעיקר בשבילנו, אבל היו מעט אנשים. אם המצב הזה יימשך לאורך זמן, אצטרך לחשוב מה לעשות. אנחנו מתכוננים לפסטיבל הסרטים שיהיה בחול המועד סוכות. אם זה יבוטל, זו תהיה מכה כלכלית קשה לכל העסקים בכרמל".

"האבסורד שמבחינת ישראל העסק משגשג"

"קרסנו ב-80% בהיקף העבודה שלנו בשנה האחרונה. העסק שלנו קיים כבר 33 שנים והפך למותג ישראלי ידוע ומוכר", מספרת ל-ynet מלכה בן-זאב (73), בעלת העסק דבורת התבור שבמושב שדמות דבורה בגליל התחתון.
העסק, שמתמחה בתיירות חינוכית, אירח בשנות השיא שלו עשרות אלפי תיירים מהארץ ומהעולם, שהגיעו להכיר וללמוד את עולם הדבורים וייצור הדבש. "ציפינו לשנה טובה וברוכה. היו לנו אלפי הזמנות לשנים 2023 ו-2024. כשפרצה המלחמה התחלנו להתמודד עם גל ביטולים חסר תקדים. ההורים מפחדים לשלוח ילדים במסגרת טיולי בתי ספר, ומשפחות הפסיקו לטייל בגליל", אומרת בן-זאב. "בשיא העסקתי 13 עובדים וכיום אני מעסיקה רק שתי עובדות. כל השאר יצאו לחל"ת או עזבו. כל טיל מכיוון עזה, לבנון או אפילו החות'ים מתימן גורם לגל ביטולים של בתי ספר. אפילו מכירות הדבש לקראת ראש השנה ירדו ביותר מ-60%", היא מסכמת בכאב.
4 צפייה בגלריה
בלהה ויוסי יצחקי
בלהה ויוסי יצחקי
בלהה ויוסי יצחקי, "פרובנס של בלהה"
(צילום: פרטי)
יוסי יצחקי, מושבניק משדה אילן בגליל התחתון, הוא בעל העסק "פרובנס של בלהה", מתחם כפרי משגשג עם שתי יחידות אירוח. "זה עסק ותיק שפועל יותר מ-20 שנה", אומר יצחקי. "עד השנה, בכל חודש אוגוסט היינו בתפוסה מלאה, אבל השנה זה היה 60% תפוסה בלבד, ובספטמבר ריק לגמרי. האבסורד הוא שמבחינת מדינת ישראל העסקים שלי משגשגים. אני משלם רגיל ארנונה ואת כל התשלומים הנלווים בלי שקל הנחה. זה מקומם ומתסכל. אני קורא לכל הישראלים הפטריוטים להגיע אלינו לגליל ולסייע לנו בפרנסה".

יותר מחמישית מהמסעדות בצפון נסגרו לצמיתות

"אנחנו רואים בשבוע האחרון צניחה שבין 50% ל-70% בפעילות באזור חיפה והצפון", אומר תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד". "יותר מ-50% מהמסעדות באזור חיפה והצפון סגרו את העסקים עד יעבור זעם. זאת, בתוספת ל-23% מכלל המסעדות בכל הצפון שסגרו את הפעילות שלהן לצמיתות ולא ישובו לפעילות".
תומר מור, מנכ"ל "מסעדנים חזקים ביחד"תומר מוראבשלום ששוני
מור מציין כי שיגר הבוקר מכתב לשר הכלכלה ניר ברקת. הוא מפציר בו לנקוט יוזמה ולקדם מתווה פיצויים לבעלי העסקים שנפגעו. "צריך לזכור", אומר מור, "שהמסעדות בצפון מעסיקות עשרות אלפי עובדים. הן חלק מהותי מהחוסן הכלכלי של המשק. המסעדנים נלחמים יום יום בשיניהם לשמור על העסקים פתוחים עבור הלקוחות ועבור פרנסת עובדיהם".
ובתוך כך, הבוקר הודיעה עיריית חיפה כי היא נרתמת למען בעלי העסקים בעיר. בהודעת העירייה נמסר כי על רקע פרוץ מבצע "חיצי הצפון"ראש העיר יונה יהב הנחה את הגורמים המקצועיים הרלוונטיים לקדם מהלך למתן פטור מלא לבעלי עסקים מאגרת שילוט ומאגרת שולחנות וכיסאות. המהלך מתוכנן לחול מ-1 באוקטובר עד סוף 2024.
ההנחיה, אשר תובא לאישור מועצת העיר בישיבתה הקרובה, באה בהמשך לפגישה שקיים יהב בנושא עם הנהלת המחוז של משרד הפנים, ובה הוצג ואושר המתווה המוצע.
"המבצע ההתקפי הנוכחי העצים את הלחימה הצפונית, והוא גובה מחיר קשה מאלפי בתי אב ועסקים בעיר חיפה", אומר יהב. "בשל כך, עיריית חיפה פועלת בכל האמצעים העומדים לרשותה. היא מקדמת מהלכים למתן הקלות וסיוע לציבור התושבים ובעלי העסקים בעיר".