בית משפט השלום בהרצליה חייב לאחרונה את המדינה, כבעלת המרכז הרפואי "ברזילי", ואת קופת החולים "מאוחדת", לפצות ביותר מכ-1.6 מיליון שקל הורי תינוקת שהלכה לעולמה כתוצאה מסיבוכי מחלת השעלת. השופטת לימור רייך קבעה כי האם לא יודעה על אודות האפשרות להתחסן נגד המחלה, והדבר לוקה ברשלנות רפואית.
ב-2014 נכנסה האישה להיריון, שבהמשך הוגדר "בסיכון גבוה" עקב יתר לחץ דם כרוני. בהתאם ליוו אותה שני גורמים מרכזיים – רופא הנשים שלה מקופת החולים "מאוחדת", והמרפאה לסיכון גבוה במרכז הרפואי "ברזילי". לבסוף היא ילדה את בתה בשבוע ה-34 להריונה.
1 צפייה בגלריה
אילוס אילוסטרציה בני זוג עצוב עצובים בוכה בכי
אילוס אילוסטרציה בני זוג עצוב עצובים בוכה בכי
אילוסטרציה
(shutterstock)
בהיות התינוקת בת חודשיים היא הופנתה לחדר מיון עקב שיעול "נבחני עד טורדני התקפתי עם הפסקות נשימה וצבע אדום בפנים", לרבות יציאת קצף מהפה. גם למחרת חזרו ההורים למיון עם בתם, שבשלב מסוים אף הפסיקה לנשום. היא אובחנה כחולה בשעלת ובהמשך הופנתה ל"שיבא" כשהיא מורדמת ומונשמת, אך לנוכח הידרדרות במצבה וכישלון ניסיונות החייאה מצד הרופאים – נקבע מותה עקב סיבוכי המחלה.
בתביעה שהגישו ב-2016 טענו ההורים המנוחה כי "מאוחדת" ו"ברזילי" התרשלו כלפיהם הן בכך שלא יידעו אותם על אודות האפשרות להתחסן נגד שעלת במהלך ההיריון, מה שלבטח היה מציל את חיי בתם, והן בביצוע הטיפולים שקיבלה המנוחה בחדרי המיון שב"ברזילי" ו"שיבא".
מנגד טענה המדינה שבתי החולים באחריותה לא התרשלו בטיפול. בסוגיית היידוע על חיסון השעלת גלגלו "מאוחדת" (מעסיקת רופא הנשים) ו"ברזילי" (שבו נמצאת המרפאה להיריון בסיכון גבוה) אחריות אחת כלפי השני.
השופטת רייך דחתה את טענת ההורים לרשלנות בעת ביקורם בחדרי המיון "ברזילי" ו"שיבא". היא הדגישה שהחובה לפי דיני הרשלנות הינה למאמץ ולא לתוצאה הסופית, וכי להתרשמותה רופאי בתי החולים עשו בזמן אמת מאמץ והשתדלות ראויה על מנת להציל את חיי התינוקת.
עו"ד אייל בן ישיעו"ד אייל בן ישיצילום: ליאור גולדנברג
ואולם בסוגיית היידוע על חיסון השעלת היא הגיעה לתוצאה שונה. מסקנתה הייתה שהן רופא הנשים מ"מאוחדת" והן רופאי מרפאת ההיריון לסיכון גבוה ב"ברזילי" התרשלו כלפי ההורים כשלא סיפרו לתובעת במהלך הריונה על האפשרות להתחסן נגד המחלה.
השופטת הדגישה שאין למעשה מחלוקת כי התינוקת נפטרה מסיבוכי השעלת. לדבריה, אילו האם הייתה יודעת על האפשרות להתחסן נגד המחלה סביר להניח שהיא הייתה עושה זאת, ובכך מורידה דרסטית את הסיכוי של בתה להידבק בשעלת ולמות מסיבוכי המחלה.
בשפה המשפטית, מתקיים קשר סיבתי בין חוסר היידוע על החיסון לבין מות התינוקת. מכאן שהתנהלות "מאוחדת" ו"ברזילי" לקתה ברשלנות רפואית, והשופטת קבעה שהאחריות על המחדל תחולק בין שני הנתבעים, שווה בשווה.
בהתאם לכך חויבו "מאוחדת" ו"ברזילי" לפצות את הורי המנוחה ב-1,302,476 שקל עבור נזקיהם השונים, ובהם כאב וסבל, קיצור תוחלת חיי בתם והוצאות קבורתה. עוד חויבו הנתבעות לשלם להורים שכר טרחת עו"ד בסך 304,779 שקל והוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעים: עו"ד גלית קרנר ועו"ד רות אדיב • ב"כ המדינה: עו"ד אבי בנבנישתי • ב"כ "מאוחדת": עו"ד אנינה דינר • עו"ד אייל בן ישי עוסק ברשלנות רפואית • הכותב לא ייצג בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין