פרקליטות המדינה הודיעה לאחרונה על סגירה ללא כתב אישום של תיק נגד בעלי חברה להמרת מטבע מצפון הארץ, שנחשדו בהלבנת הון עבור גורמים עברייניים.
בנובמבר 2021, במסגרת חקירה נרחבת של יחידת להב 433 בחשד להלבנת הון, מרמה וזיוף, בוצעה פשיטה על בית העסק להחלפת כספים (צ'יינג'). נטען שהחברה שמפעילה את המקום ובעליה לא דיווחו על פעולות כספיות בהיקף של יותר מ-100 מיליון שקל, והמשיכו לפעול גם לאחר שבוטל רישיון החברה לתת שירותי מטבע.
1 צפייה בגלריה
שקלים
שקלים
אילוסטרציה
(צילום: שאטרסטוק)
במסגרת החקירה עוקלו ונתפסו נכסי נדל"ן וכספים של החברה ובעליה בהיקף של מיליוני שקלים, ומאז פעלו החשודים להשיבם. באמצעות עוה"ד אלי סרור, ורד בן שטרית וגיל עשת הם טענו שהתפיסה אינה מידתית ואינה סבירה, והבהירו שהחברה לא ביצעה עסקאות חדשות לאחר ביטול הרישיון, אלא רק פעולות הכרחיות שהייתה מחויבת לעשות.
לאורך כל הדיונים, שהתגלגלו עד בית המשפט העליון, התקבלה עמדתה העקרונית של הפרקליטות שלפיה יש צורך בהחזקת "התפוסים" עבור המשך חקירה, בשל חשד סביר ומוצק לביצוע העבירות, שצפוי להוביל לכתבי אישום בתיק.
בית המשפט השלום בנוף הגליל החליט להמשיך בהחזקת הנכסים הללו לצורך מיצוי החקירה, והמחוזי בנצרת אישר החלטה זו לאחר שהתרשם כי החקירה טרם הסתיימה. עם זאת, בשלב מסוים הפחית המחוזי את היקף התפיסה ואיפשר לחברה לבצע פעולות מסוימות בחשבון הבנק שנתפס. בקשת ערעור שהגישה על כך המדינה נדחתה בעליון.
נימוקי השופטים לאורך הדרך היו בין היתר שמדובר בחקירה מורכבת הכרוכה במשאבים רבים, ושבעקבות פעולות שנעשו לאחר החזקת הנכסים גבר משמעותית החשד שהמעורבים ביצעו עבירות בניגוד לחוק איסור הלבנת הון.
בפברואר השנה ביקשה המדינה להאריך את החזקת התפוסים לחצי שנה נוספת – ובקשתה התקבלה. היא ציינה כי חומרי החקירה כוללים 77 קלסרים ו-70 ארגזי מסמכים, וכי עקב המלחמה פרקליטים רבים גויסו בצו 8 ולא היו פנויים להכנת כתבי אישום.
לפני כחודשיים פנו הסנגורים לפרקליטות בדרישה שתשקול מחדש את עמדתה בתיק. לאחרונה, אחרי שנים של דיונים אינטנסיביים והתעקשותה על החזקת התפוסים לצורכי חקירה, היא הודיעה על סגירת התיק נגד החשודים ללא הגשת כתב אישום, והחזרת כל התפוסים.
"לאחר מעבר על חומרי החקירה הנוגעים למרשיך ולאחר בחינת הראיות בכובד ראש, מצאנו להודיעך כי לא ינקטו הליכים פליליים כנגד מרשך בתיק זה", לשון הודעת הפרקליטות.
• הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ החשודים: עו"ד אלי סרור, עו"ד ורד בן שטרית, עו"ד גיל עשת • ב"כ המדינה: פרקליטות מחוז חיפה – פלילי, החוליה לאכיפה כלכלית • ynet הוא שותף באתר פסקדין