בפעם השלישית תוך חצי שנה הורידה חברת דירוג אשראי בינלאומית את דירוגה של ישראל. הפעם הייתה זאת חברת פיץ', שהורידה את הדירוג בליל תשעה באב, תוך כדי המתנה בישראל לתגובות איראן והחיזבאלה. מהו בכלל דירוג אשראי, למה הוא חשוב ומדוע דירוגה של ישראל, שלא ירד מעולם עד תחילת שנת 2024, מאבד לפתע גובה? ynet עושה סדר.
מהו דירוג אשראי? באופן כללי מדובר בדירוג הניתן למדינות, חברות וגם לאנשים, והוא מגדיר למעשה את היכולת שלהם לפרוע הלוואות בעתיד. סוכנויות דירוג האשראי ביחס למדינות, כמו גם בנקים ביחס לאנשים פרטיים, בוחנות את ההיסטוריה הפיננסית, ההון העצמי, מצב הנכסים ונתונים כלכליים נוספים של המדינות, וכן את היקף ההתחייבויות הקיים שלהן.
2 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
ראש הממשלה ושר האוצר
(צילום: חיים צח / לע״מ)
למי זה בעצם חשוב? בראש ובראשונה למי שמתכוונים להלוות לאותן מדינות או להשקיע אצלן. חברות הדירוג מעריכות למעשה את הסיכונים הגלומים ואת יכולתן של המדינות לפרוע הלוואות למלווים.
ומה זה אומר למשקיעים? ככל שהדירוג של הגוף או המדינה המבוקרת גבוה יותר, כך התשואה שעליו להעניק למשקיעים נמוכה יותר, כיוון שהיא מצביעה על סיכון נמוך יותר. מי שמלווים לארה"ב או לגרמניה ינקבו בריבית נמוכה בהרבה מאשר מי שמלווים לפרו למשל. למדינה בצרות גדולות כמו סוריה או צפון/דרום סודן ספק אם יימצאו בכלל מלווים.
מהו מצב דירוג האשראי של ישראל? מאז 1998 קובעות חברות דירוג האשראי את דירוגה של ישראל. הדירוג עלה במשך השנים עוד ועוד, עד שהגיע לשיאים בשנים שקדמו ל-2024. לראשונה אי פעם הורד דירוגה של ישראל על ידי חברת מודי'ס בחודש פברואר השנה ודירוגה נקבע על 2A, דירוג מקביל ל-A בחברות האחרות. בחודש אפריל הורידה גם חברת S&P, החברה הגדולה בעולם, את הדירוג של ישראל לרמה A+ אחרי התקיפה האיראנית הראשונה אי פעם ישירות על שטח מדינת ישראל. בלילה האחרון הורידה חברת הדירוג השלישית פיץ' את הדירוג ל-A מדירוג של A+.
ויש גם תחזית שלילית. מה זה אומר? אכן שלוש החברות הוסיפו לדירוג החדש של ישראל גם תחזית שלילית, שמשמעותה אחת: אם לא יהיה כבר בקרוב שיפור בנתוניה הכלכליים של ישראל או לפחות ייראו איזשהם סימנים מצד הממשלה לטיפול משמעותי במצב, וכן תימשך חוסר הוודאות הנגרמת מהמלחמה - הדירוג יופחת שוב.
המיסים לוחצים? הם צפויים רק לעלות
(קרדיט: רלוונט)

מדוע הופחת הפעם הדירוג? כלכלני פיץ' הבהירו כי ישראל מצויה במלחמה מתמשכת, כאשר קיימת עלייה בסיכונים להתרחבות המלחמה ואי היציבות באזור. החברה מעריכה שהמלחמה תימשך לפחות עד סוף 2024 ואולי גם מעבר לכך, לתוך שנת 2025, ולכן צפויות עוד הוצאות גבוהות לצרכים צבאיים מיידיים ופגיעה במשק.
האם החברה מתחה גם ביקורת על הממשלה? בהחלט. כלכלני החברה, שעוקבים מקרוב אחר הנעשה בישראל ומשוחחים תדיר עם בכירי המשק, קובעים כי "הקיטוב הפוליטי ושיקולים הנובעים מצרכים פוליטיים וקואליציוניים עלולים להוות סיכון לתחזיות החברה". זהו רמז ברור להורדת דירוג אפשרית נוספת כבר בעתיד הקרוב, אם הממשלה לא תיטיב את דרכיה.
ומה יקרה עכשיו במשק, נוכח הורדת הדירוג? למעשה ההורדות שכבר היו ואלה שצפויות, כמו זאת שהתרחשה הלילה, כבר תומחרו על ידי משקיעים ומלווים. מומחים טוענים שישראל מתומחרת כבר עכשיו לפי דירוג שאיננו עוד A כי אם BBB ואף נמוך מזה.
2 צפייה בגלריה
משרדי סוכנות דירוג האשראי פיץ'
משרדי סוכנות דירוג האשראי פיץ'
משרדי סוכנות דירוג האשראי פיץ'
(צילום: רויטרס)
אז מה המשמעות בשטח? מדינת ישראל כבר משלמת ריביות גבוהות במחצית האחוז עד אחוז מהלוואותיה רק לפני חודשים ספורים והריבית הזאת צפויה עוד לעלות. אותן ריביות גבוהות צפויות להתגלגל גם לכיס של כולנו - ראשית ההלוואות צפויות להתייקר גם לחברות בארץ, שצפויות לגלגל את העלויות ללקוחות, ובנוסף ממשלה שמסתבכת בהלוואות יקרות יותר תיאלץ לצמצם את הוצאותיה במתן שירותים לאזרחים - ולכן פחות תמיכה בתחומי הרווחה הבריאות וקיצוץ בתקציבי חינוך ובענפים נוספים, יפגעו באזרחים כבר בשנת התקציב הבאה.
ומה עוד צפוי? הורדת דירוג עלולה להוביל, זמנית לפחות, לירידה בשערי מניות בבורסה ולהחליש עוד את השקל מול המטבעות הזרים, מצב שייקר את היבוא והנסיעות לחו"ל. בין השאר ההחלטה עשויה גם לעכב את הורדת הריבית הבסיסית במשק על ידי בנק ישראל.
מה הסיכויים להורדות דירוג נוספות ומתי? שתי חברות הדירוג הנוספות צפויות לפרסם דוחות חצי שנתיים על ישראל באוקטובר ובנובמבר. עד אז, מקווים באגפי החשב הכללי והכלכלן הראשי באוצר, לא יבוצעו עוד הפחתות דירוג, אך הרעה במצב הביטחוני והמשך הדשדוש של הממשלה בביצוע צעדים כלכליים הכרחיים, עלולים יהיו להקדים הורדות דירוג נוספות.