לצד הסאגה סביב מינוי שר האוצר בממשלה הבאה, נראה שמינוי שאר התפקידים הכלכליים המשמעותיים יותר ופחות, בממשלה ובכנסת, לא עלה עד כה לסדר היום. "זה עצוב מאוד שלאף אחד מהקואליציה הבאה אין את הרצון לעמוד בראש ועדת הכלכלה. לצערי, הוועדה לא תישאר של האופוזיציה, אבל אם הייתי יכול להמשיך את התפקיד שלי שם מבחינתי זה היה חלום שמתגשם, אני מרגיש שרק התחלנו לעבוד שם". כך אומר מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה היוצא וחבר כנסת מטעם המחנה הממלכתי, בריאיון ל"כסף חדש" ב-ynet radio.
"חלק מהבחירות נסוב על יוקר המחייה ועל מצבם של החלשים ביותר ומעמד הביניים הקורס - ואתה רואה על מה מתווכחים במשא ומתן הקואליציוני", ממשיך ביטון. "דת ומדינה, פסקת התגברות איך לעלות על בג"צ. אתה אומר איפה ההבנה שהכאב היום-יומי של האזרחים, במיוחד גם במפלגות שמייצגות אנשים שקשה להם. בסופו של דבר חלק מהמצביעים של ש"ס ויהדות התורה, וחלק גדול ממצביעי הליכוד, הם אנשים שנאבקים על הקיום באופן יום-יומי".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון בועדת הכלכלה
מיכאל ביטון בועדת הכלכלה
מיכאל ביטון בועדת הכלכלה
(צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איך יכול להיות שאף אחד לא נאבק על תפקיד יו"ר ועדת הכלכלה שכיהנת בו בשנה האחרונה? "אני חושב שהם טועים ולא מבינים עד הסוף. אני אגיד את האמת על עצמי, הייתי שר בשלושה משרדי ממשלה, וכשהציעו לי את ועדת כלכלה ראיתי בזה ירידה מתפקיד שר. אבל אחרי שהייתי שנה בוועדת כלכלה ויכולתי להעביר רפורמות ולעסוק בייבוא, בבנקאות, לטפל בטייקונים, להילחם בכפל עמלות, להעביר חוקים שמקטינים את האגרה על פתיחת תיק משכנתא ועוד ועוד, גיליתי שהתפקיד בוועדת כלכלה יותר משמעותי מכל המשרדים הקטנים והלא משמעותיים.
"אז אנשים תוהים, רגע, בטח אם יציעו לי להיות שר הכלכלה או שר החינוך, או לא משנה מה, בוודאי שארצה את זה - אבל לכהן כיו"ר ועדת כלכלה או כיו"ר ועדת כספים, טוב שם זה ברור, אלה תפקידים שמשפיעים על המדינה ועל המדיניות הכלכלית והחברתית יותר מעשרות שרים עם תקציבים קטנים ולא משפיעים".
באופן היסטורי, תפקיד יו"ר ועדת הכלכלה היה של האופוזיציה, וזה נראה נכון יותר ודמוקרטי יותר. אתה כיהנת בתפקיד מהקואליציה. "קודם כל, לגבי שיוכה של ועדת כלכלה, אז באמת אנחנו חרגנו מהכלל שהיא שייכת לאופוזיציה והפכנו אותה לוועדה של קואליציה - ואם הקואליציה החדשה תתעקש שזה יהיה של הקואליציה יש לזה לגיטימציה. לגבי העבודה מול השרים מתוך ועדת הכלכלה, אני יכול להגיד שיש שרים שלא סופרים את הכנסת, שלא מקשיבים לאזרחים, שמתעסקים בתפל ולא בעיקר".
מי למשל? "לא רוצה לתת שמות, אבל משרד ממשלתי למשל שמכפיל עלויות של תחבורה ציבורית בנגב ובגליל וחושב שזה יעבור בשתיקה - זה לא יעבור בשתיקה. וכל משרד שלא היה קשוב לוועדה לא ויתרנו לו. אגב, אלקין הוא במפלגה שלי, ובראשית הדרך עשו פינויים של עמידר של האנשים החלשים ביותר, ואני התעקשתי עד כדי הצבעה ועד כדי אמירה שלא יהיו פינויים בעמידר ללא משרד הרווחה, ללא עובד סוציאלי, ללא אלטרנטיבה - ועצרנו את הפינויים האלה. זאת אומרת שתפקיד ועדת כנסת, לא משנה אם אתה בקואליציה או באופוזיציה, היא לבקר את עבודת השרים. שרים שלא קשובים לכנסת טועים, הם ישלמו על זה מחיר, גם ציבורי וגם תפקודי, אבל מעבר לזה הם פשוט לא קשובים לעם".
הרגשת שהיית צריך לחנך מחדש את שר החקלאות או את שרת התחבורה היוצאים, פורר ומיכאלי? "אני לא חושב שהמילה לחנך היא רלוונטית, אבל השרים הבינו בסופו של דבר שהוועדה נחושה. אגב, היא גם מתואמת. 97% הסכמה בין האופוזיציה לקואליציה, ראשי האופוזיציה החליפו אותי בוועדה וקיימו את המדיניות שלי. עבדנו בלי פוליטיקה, כמעט אפס דיבורים פוליטיים. שרים שהיו קשובים גם קיבלו מילה טובה, שרים שלא ספרו את הכנסת קיבלו ביקורת.
"הזכרת למשל את החקלאות, נאלצנו לאשר תקנה פוגענית לחקלאים בגלל תרגיל שהביאו לנו את התקנה ביום האחרון, בסוף השר נדרש לתקן את התקנה והסברנו לו שזה יקרה רק בהסכמה, בכבוד ובקשב לחקלאים, והבאנו תקנה ראויה יותר. התהליך הוא דיאלוג וטנגו אבל חייבים נחישות, החלום שלי להמשיך בוועדה הזאת".
אתה יכול להצטרף לקואליציית נתניהו ואז החלום יתממש. "זה לא יקרה, אני במחנה הממלכתי, אני עם בני גנץ".
כשאתה מסתכל על חברי הכנסת שהושבעו מהקואליציה, מי לדעתך, יכול להיות יו"ר טוב, מקצועי וערכי לוועדת הכלכלה? "מקלב החליף אותי והיה מעולה, מרגי היה יו"ר ועדת כלכלה ועשה את זה מעולה, יש עוד רבים אחרים. גם בליכוד יש אנשים טובים ומקצועיים שמבינים כלכלה ומבינים חברה, יכול להיות שמציעים להם להיות שרים. אני אומר - אם לא מציעים לך שר משמעותי לך על ועדת כלכלה, שם בסופו של דבר תגלה שההשפעה על החיים של האזרחים לא פחותה ממשרד קטן ללא תקציב".