המשכורות של מעל ל-550 עובדים ועובדות בסכנה: החברות י.ה.ב. בעמק, מנוף ניקיון ושמירה ו-ר.א. חברה להובלות, העוסקות בין השאר במתן שירותי כוח אדם ללקוחות גדולים במשק, פנו היום (ה') לבית המשפט המחוזי בנצרת בבקשה לסעד זמני של עיכוב הליכים ומינוי נאמנים לצורך שיקום פעילות הקבוצה. זאת, לאחר שצברו חוב כולל של כ-110 מיליון שקל.
מהבקשה עולה כי החברות עוסקות באספקת כוח אדם ושירותי ניקיון, ייצור משטחי עץ, הובלות פנים ארציות ושירותי לוגיסטיקה. הן פועלות מכתובתן הרשומה בכפר-נין, מועצה אזורית בוסתן אל מרג', שבצפון. א.ראפת זועבי ייסד את הפעילות העסקית של שלושת החברות והוא המנכ"ל ובעל השליטה היחיד בכל החברות. כמו כן, בבקשה נטען כי בין לקוחות החברה ניתן למצוא את כתר מוצרים לגינה ולבית, סודה סטרים וסנפרוסט מקבוצת תנובה.
1 צפייה בגלריה
פטיש בית משפט
פטיש בית משפט
בית משפט
(צילום: shutterstock)
במסגרת הבקשה שהחברות הגישו באמצעות עו"ד תחסין עוואד ועו"ד נארימאן חאיק ממשרד תחסין עוואד המתמחה בחדלות פירעון, נטען כי "במידה ולא יינתן סעד זמני באופן מידי העובדים של החברות (552 במספר) לא יקבלו את משכורת חודש 5/2024 אשר אמורה להיות משולמת בתאריך 09.06.2024 (ביום ראשון הקרוב). מצב זה, עלול להשבית את פעילות החברות לחלוטין ואף ימנע כל ניסיון שיקומי בעתיד הקרוב. זאת ועוד, כפי שידוע לבית המשפט, אנו עומדים לקראת 'חג הקורבן' בשבוע הבא ותשלום משכורות העובדים נחוץ ביותר למען כלכלת ופרנסת משפחות העובדים בהתאם", נטען.
עוד נטען כי החברות נקלעו למצוקה תזרימית חריפה וקיים חשש כבד לפעולות ביזה והשתלטות נושים על נכסיהן. הבקשה הוגשה לבית המשפט המחוזי בנצרת כבקשה לסעד זמני בטרם הגשת הליך עיקרי לאור הדחיפות. החברות מבקשות למעשה כי בית המשפט יפעיל בעניינן הליך של שיקום הפעילות העסקית של החברות.
עו"ד תחסין עוואדעו"ד תחסין עוואדצילום: חאתם רמאל
נטען כי המצוקה התזרמית של החברות נובעת מסיבות רבות ומגוונות ובין השאר בתשלום הוצאות מימון ועלויות ריבית גבוהות, שכר עבודה ועלויות נלוות אחרות בסכום של כ-14 מיליון שקל (בחודש) ועוד. "החברות סבלו ממצוקה תזרימית קשה, ובין היתר וכידוע מצב המשק במדינה חטף טלטלה קשה עקב 'משבר הקורונה' ואף החריף בעקבות מלחמת 'חרבות ברזל' שהחלה בחודש אוקטובר 2023. המצב הזה העיק על פעילות החברות בצורה משמעותית. לצד זאת, דירוג האשראי של החברות הורד כתוצאה מביטול שיקים בחשבונות הבנק שלה שהשפיע על היקף העבודה של החברות ברמה מאוד גבוה. הורדת האשראי הביאה למעשה לשינוי תנאי האשראי מול ספקי החברות אשר צמצמו את האובלגו של החברות בהתאם".
עו"ד ליזה חדש מייצגת עובדים בקבוצה, עו"ד גיל הירשמן מייצג את הבנק הנושה בנק הפועלים ועו"ד קרן רייכבך סגל ועו"ד גיא אידו ממשרד גורניצקי מייצגים את הלקוח כתר מוצרים לבית ולגינה. מהבקשה עולה כי בין הנושים של החברות ניתן למצוא ספקים, מס הכנסה, ביטוח לאומי, עובדים ועוד.
בשלב זה בית המשפט המחוזי בנצרת לא נעתר לבקשה במעמד צד אחד. בהחלטה נקבע כי "מקום שהמבקשים חייבים לבנק הפועלים עשרות מיליוני שקלים אין זה ראוי לתת החלטה בטרם תישמע עמדת הבנק". עוד נקבע כי הליכי חדלות פירעון בסדר גודל כזה ראוי כי יידונו במעמד הנושים.
(צילום: ירון ברנר)