"אני מייעץ לממשלה כבר 17-16 שנה ומספק להם מחקרים ואסטרטגיות כלכליות והערכות שווי, אז אני חושב שצברתי ניסיון רלוונטי". כך טען היום (א') בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio ד"ר אמציה סמקאי, מרצה לכלכלה באוניברסיטת בר אילן, מנכ"ל חברת הייעוץ "סמקאי אסטרטגיה" בהתייחס לכך ששמו עלה כמחליף האפשרי של שירה גרינברג בתור הכלכלן הראשי במשרד האוצר.
סמקאי הכחיש שקיבל הצעה לכהן בתפקיד וטען כי "אני חושב שהיום אני עושה שירות לישראל טוב יותר בחברת הייעוץ שלי". לדבריו, "אולי לכם יש אינפורמציה שלי אין. לא שמעתי על זה שום דבר, לא קיבלתי שום הצעה מאף גורם, אז זה נורא מחמיא לי שאתם חושבים שאני עומד להיות הכלכלן הראשי אבל פה זה נגמר כנראה".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' וד"ר אמציה סמקאי
הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' וד"ר אמציה סמקאי
הכלכלנית הראשית באוצר, שירה גרינברג, שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' וד"ר אמציה סמקאי
(צילום: דוברות משרד האוצר, שלו שלום)
סמקאי, המועמד כאמור להחליף את גרינברג שהביעה בשבועות האחרונים באופן פומבי את חששותיה מהשלכות המהפכה המשפטית על הכלכלה הישראלית, נחשב למקורבו של השר סמוטריץ' מזה מספר שנים ואף ניסח את המצע הכלכלי של האיחוד הלאומי שלדבריו "מבוסס על ערכי הכלכלה ביהדות".
סמקאי היה גם אחד הכלכלנים הבודדים באקדמיה הישראלית ובחו"ל שהתבטא בעד המהפכה המשפטית, כאשר מנגד עמדו מאות כלכלנים בכירים, זוכי פרס נובל, מנכ"לי משרדים כלכליים לשעבר ואפילו ד"ר מיכאל שראל, הכלכלן הראשי של פורום קהלת. לדבריו, "יש פה ויכוח מאוד לא ענייני סביב הרפורמה. בחודשיים האחרונים אני סובל מלא מעט התנכלויות".
2 צפייה בגלריה
ציוץ כלכלנית ראשית
ציוץ כלכלנית ראשית
(צילום מסך מתוך טוויטר)
בשבוע שעבר ד"ר סמקאי צייץ בחשבון הטוויטר שלו וטען כי "מכתב הכלכלנית הראשית מנוי כמו מגדל קלפים רעוע ומלא בהנחות מוזרות", וזכה לציוץ מחדש על ידי שר האוצר. על כך הוא הוסיף היום: "הפעם היחידה שציטטו מחקר זה היה הכלכלנית הראשית בנייר שעליו היה את האש שחטפתי בסיבוב האחרון, ואני התמודדתי עם המכתב ופירקתי גם את המחקר וגם את הטענות שמסתמכות עליו. לא ראיתי עד היום מישהו שמנסה להתמודד עם הטענות העניינות שלי עד שראיתי היום פוסט בפייסבוק בעניין".
יש לציין כי הפוסט שסמקאי מתכוון אליו הוא זה של ד"ר יניי שפיצר - מומחה לכלכלה מהאוניברסיטה העברית - שהתייחס באריכות בחשבונות הטוויטר והפייסבוק שלו לדברי סמקאי, וטען כי מדובר ב"ביקורת לא רצינית, טעות אחד גדולה וגסה, 'קטיף דובדבנים' והנחת המבוקש. מגדל הקלפים הקרוס הוא זה שבנה בעצמו".
בריאיון טען סמקאי כי "ברגע שאני ואחרים טוענים שלא תיהיה פגיעה בדמוקרטיה, אלא להפך - הרפורמה תשפר את הדמוקרטיה הישראלית, אז כל האזהרות האלה נעלמות. לכן, המסקנה כאן היא שזה בכלל לא ויכוח כלכלי, אלא ויכוח דמוקרטי - האם לתת לעם להכריע ולנציגי העם להתוות את המדיניות שהעם הכריע זה דמוקרטיה, או לתת לכל מיני שומרי סף מטעם עצמם להכריע על מדיניות זה דמוקרטיה".

"ההתנהגות הממשלה בחודשים האחרונים היא נזק הסברתי קטסטרופלי ומהותי לרפורמה"

סמקאי הבהיר: "אני לא חושב שזו בושה להיות מקורב של סמוטריץ', אבל אני מקורב להרבה אנשים. אני יושב עם חברי כנסת ועם שרים ומייעץ להם ואני לא תמיד אומר מה שנעים להם לשמוע. רק לאחרונה תקפתי את התוכנית של סמוטריץ' ושל ברקת לפרק את יוניליבר ואת שסטוביץ', ככה שאני ממש לא כלכלן 'מטעם'. תקפתי לא מעט את כל הממשלות, כולל אלה שייעצתי להן וכולל אלה שהצבעתי להן. ככה שלהגיד שאני כלכלן 'מטעם' בגלל שאני תומך ברפורמה שאני תומך בה כבר עשור וכתבתי לא מעט על הצורך ברפורמה הזו בעשור האחרון, זה ניסיון הכפשה ולא באמת ניסיון להתמודד עם הטענות שאני מעלה".
באשר לנזקים אשר נגרמים כבר היום בצל קידום החקיקה, בראשם היחלשות השקל והירידות החדות בבורסה הישראלית, טען סמקאי כי "הנזקים לכלכלה נגרמים מהרעש, מההפחדות ומהמחאה. אז השאלה היא האם הממשלה הייתה יכולה לעשות את זה אחרת, בלי שתהיה מחאה - אני לא יודע.
"אני מסכים לגמרי שהחקיקה האחרת וכל מיני פליטות פה והתנהגויות של הממשלה בחודשים האחרונים היו נזק הסברתי קטסטרופלי ומהותי לרפורמה, ואני בהחלט מתנגד לדרך הזו. האם זה היה מונע את הפגנות הזעם ש'הנה לוקחים לשמאל את השלטון'? אני לא בטוח".
באשר להזהרות שהגיעו מפי כלכלנים בכירים המזוהים עם הימין הפוליטי - כדוגמת ד"ר שראל, טען סמקאי כי "אני לא יודע למה הכוונה ב'מזוהים עם נתניהו'. אם נתניהו מינה כלכלן, זה לא אומר שהכלכלן הצביע לנתניהו ושותף לעמדותיו האידיאולוגיות והפוליטיות. כל עוד לא עשינו סקר שבודק את עמדות הכלכלנים שחותמים על המכתבים האלה, אי-אפשר להגיד שהם תומכים בנתניהו או בעמדותיו".