הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית מפרסמת מכרזים לסבסוד מתחמי פינוי בינוי בערים שנפגעו בדרום ובצפון בהיקף של 190 מיליון שקל, כך נודע ל-ynet. מדובר במענקים ממשלתיים, שיסבסדו מיזמי התחדשות עירונית מתוך מטרה לשקם את האזורים שנפגעו במלחמת חרבות ברזל.
המהלך יחל השבוע, והשלב הראשון במסגרתו יכלול, כאמור, מענקים בהיקף של 190 מיליון שקל, אשר ישמשו לסבסוד מתחמי התחדשות עירונית שאין בהם כדאיות כלכלית, ועל כן לא יבוצעו בכוחות שוק בלבד. מתוך סכום זה, 90 מיליון שקל יוקצו למתחמים בעיר אשקלון ו-100 מיליון שקל יוקצו לטובת מתחמים בצפון, זאת בהתאם להחלטת הממשלה שאושרה בשבוע שעבר לשיקום ולפיתוח הצפון.
1 צפייה בגלריה
פינוי בינוי
פינוי בינוי
פינוי בינוי
(צילום: איציק חנוכה)
נזכיר כי במסגרת החלטת הממשלה, הוקצה סכום כולל של 1.4 מיליארד שקל למיגון הצפון. המכרז שיפורסם כעת יאפשר שימוש בתקציב גם לטובת יחידות דיור שיעברו הליך פינוי בינוי ויוחלפו ביחידות דיור חדשות וממוגנות. המכרזים מיועדים ליזמים המקדמים מיזמי פינוי בינוי באשקלון וביישובים העירוניים סמוכי הגבול בצפון, ומכוחם יזכו היזמים במענקים ממשלתיים לסבסוד פרויקטים שאינם כלכליים בכוחות שוק בלבד.
יצוין כי זהו מכרז שני עבור מתחמים בעיר אשקלון, כאשר במכרז הראשון, אשר פורסם באוקטובר 2023, זכתה חברת אפריקה התחדשות עירונית במענק בהיקף של כ-20 מיליון שקל לטובת קידום ומימוש מתחם הסנה - הקיקיון - אלי כהן. המכרזים מתבצעים במסגרת מהלך שמפעילה הרשות להתחדשות עירונית בעיר הדרומית, אשר תוקצב בהיקף כולל של 600 מיליון שקל. ברשות מציינים כי המהלך "יאפשר פרסום מכרזי מענקים באופן עקבי, מדי שנה, עד למיצוי הסכום כולו. המהלך הכולל צפוי לאפשר את חידושן של אלפי יחידות דיור בעיר".
שר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקנופף, מסר כי "התחדשות עירונית היא חלק חשוב בתוכנית השיקום של האזורים שנפגעו במלחמת חרבות ברזל, מכיוון שהיא מאפשרת לחדש מבנים ישנים שזקוקים לחידוש תשתיות ופתרונות מיגון באזורים אלה. המכרז שפורסם היום לעיר אשקלון, כחלק מתוכנית המענקים של הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מאפשר להביא את בשורת ההתחדשות העירונית גם לאזורים שבהם הרווחיות היא גבולית".
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירוניתאלעזר במברגרצילום: רז רוגובסקי
אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, הוסיף: "המאמץ הממשלתי להרחבת פעילות ההתחדשות העירונית אל מחוץ לאזורי הביקוש הביא למציאות חדשה, במסגרתה מקודמים בשנה האחרונה במוסדות התכנון עשרות רבות של מתחמי פינוי בינוי רחבים בערי פריפריה מובהקות. פעילות זו יצרה בסיס אפשרי לשיקום וחידוש ערי הדרום הצפון, משימה שהיא כיום בראש סדר העדיפויות הלאומי. המכרזים שאנו מפרסמים כעת לערי הצפון ולעיר אשקלון, בתקציב כולל של 190 מיליון שקל בשלב הראשון, יאפשרו את חידושן של דירות רבות ויהוו מנוף ליצירת מציאות טובה יותר בערים אלה, ביום שאחרי המלחמה".