שופט השלום בתל אביב ארז שני, שדן במקרה של בת 14.5 שברחה מאמה לבית אביה, פסק לאחרונה כי מוקדם עדיין לקבוע שמדובר בניכור הורי, וביקש להיפגש ביחידות עם הנערה. במקביל הוא מתח ביקורת על האב, שלא דיווח על מעשי בתו לבית המשפט ולרשויות הרווחה.
הנערה אובחנה עם דיכאון וחרדות ובעבר השמיעה איומי התאבדות. לפני כמה חודשים היא עזבה את בית אמה ועברה לגור אצל סבתה (אם האם). במרץ האחרון, עם פרוץ משבר הקורונה, ברחה לאביה. למרות זאת, האב לא דיווח לבית המשפט או לרשויות הרווחה על המצב תוך הפרת הסדר המשמורת.
בבקשה שהגישה האם היא טענה שמזה כחודשיים שורר בינה לבין הילדה נתק והאשימה את האב בכך שהוא גורם לניכור הורי קשה.
האב טען מנגד שבתו הופיעה בביתו והודיעה שלא תחזור לאמה, והוא לא ידע מה לעשות. בנוסף העלה האב טענות קשות כלפי האם שלדבריו נקטה כלפי בתו אלימות.
השופט ארז שני קבע כי בשלב הזה עוד מוקדם מדי לקבוע שמדובר בניכור הורי אך אין ספק שהמצב מחייב התערבות, בפרט לנוכח המצוקה הרגשית הקשה של הילדה. בעניין הזה ציין כי מוטב היה לו האם פנתה לעזרה מוקדם בהרבה כשהילדה עברה לגור אצל הסבתא.
הוא מתח ביקורת על התנהלות האב והבהיר כי היה עליו "לרוץ" לבית המשפט ולשירותי הרווחה מיד כשהילדה הגיעה אליו. "הורה לא יכול "לשמש 'עיר מקלט' לקטין בלא היתר מבית המשפט ושלא אגב זמני השהות שנועדו לו", הבהיר.

1 צפייה בגלריה
נערה
נערה
(צילום: shutterstock)

באשר לטענות האלימות קבע השופט כי כרגע אין בפניו ראיה אובייקטיבית שתומכת בטענות האב, ונראה כי הוא דן את האם לכף חובה. השופט הבהיר כי הילדה זקוקה לשני הוריה והיעדר הקשר בינה לבין האם מדאיג מאוד עשוי לגרור החמרה במצבה הנפשי.
עוד סירב השופט להיענות לדרישת האב להמתין עם ההחלטה עד לקבלת חוות דעת מגורמי ברווחה תוך שהזכיר כי שבמדינת ישראל לוקח זמן רב עד שמתקבל תסקיר מה גם ששירותי הרווחה כבר הצהירו על עומס ומחסור בכוח אדם.


עם זאת, השופט דחה את בקשת האם להורות על החזרת הילדה לביתה בכפייה, תוך התעלמות מהרצונות שלה.
בשלב הזה לפיכך הוא ביקש לפגוש בה בעצמו והורה על מינוי אפוטרופוס לדין שייצג את רצונותיה בבית המשפט. בנוסף, הוא חייב את האב לפנות עם הילדה לאלתר לטיפול פסיכיאטרי ולגרום לה להיפגש עם אמה פעמיים-שלוש עד לדיון הבא.
"צריך האב, אולי גם הקטינה, להבין כי הורה המחזיק בקטין אינו יכול לתמוך בשום צורה ודרך בנתק בין קטין לבין הורהו וכי מסר שאין עמו תוצאה בבחינת 'אחד בפה ואחד בלב' לא יתקבל", כתב לקראת סיום. לבסוף ביקש השופט מהאם להיות קשובה לבתה שזקוקה כעת להכלה וחיבוק.