המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בראשות הרב נתן אלנתן, המליצה היום (שלישי) לשר הפנים להאריך את הוראת השעה לפטור מהיתר לשם הקמת מרחב מוגן דירתי (ממ"ד) ליחידת דיור בבנייה נמוכה או ליחידת דיור צמודת קרקע.
במהלך הדיון, הציג פיקוד העורף נתונים שהראו כי מאז אושרו התקנות לפטור מהיתר לתוספת ממ"ד בצמודי קרקע ובמבנים של עד 2 קומות, הוגשו 4,470 בקשות לתוספת ממ"ד במבנה מגורים – מתוכן אושרו 3,732. כמו כן, הוגשו 441 בקשות לתוספת ממ"ד במוסדות חינוך.
התקנות אושרו על ידי המועצה הארצית לתכנון ובנייה אחרי פרוץ המלחמה, ב-17.10.23, כחלק משורה של החלטות לטיפול בנושאים הקשורים בהיערכות העורף. הפטור מהיתר ניתן בתנאי שקווי הבניין של השטח מאפשרים את הקמת הממ"ד, בהתאם לבדיקה של עורך התוכנית.
בנוסף, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet וב"ממון", אישרה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה צו להקמת שכונת מגורים חדשה בקיבוץ בארי. מדובר בצו הראשון שיאושר כחלק משיקום יישובי העוטף שנפגעו ב-7 באוקטובר.

תמ"א 38 תסתיים כמתוכנן ב-29.8.24

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה קיימה היום גם דיון בהארכת המועד לפקיעת תמ"א 38 בערים בהן טרם הוגשה תוכנית מחליפה, וקבעה כי הוראות התמ"א יפקעו בהתאם להוראות החוק ולהחלטות המועצה הקודמות, כמתוכנן בתאריך 29.8.24.
כמו כן, לנוכח העובדה כי מצויים פרויקטים רבים להתחדשות עירונית בערים תל אביב, בני ברק ובת ים, ובהם התמ"א עתידה לפקוע בתאריך 29.8.24, המועצה הארצית קבעה הוראות שעה שיאפשרו את השלמת פרויקטים אלה המצויים בתהליך הוצאת היתר בלבד (ולא בתוכנית). המועצה סברה כי נכון לאפשר לפרויקטים אלה המצויים רגע לפני בקשת ההיתר להסתיים, וזאת כדי לשמור על האינטרסים של התושבים בפרויקטים אלה שחיכו זמן רב לסיום הפרויקט.
עמית גוטליב יו"ר ארגון הקבלנים והבונים מחוז ת"א והמרכז ציין: "התקופה האחרונה מלאה באי וודאות במשק הישראלי ובענף הנדל"ן בפרט. פנינו לכל מקבלי ההחלטות ברשויות הרלוונטיות ובוועדות התכנון בכדי להמשיך את תמ"א 38 באותם המקומות שטרם הציגו תוכנית חלופית וזאת בכדי למנוע ריק תיכנוני של שנים רבות בהתחדשות הבניינית ולגרום לעוול משמעותי לתושבים השונים שלא יוכלו לקדם פרוייקטי תמ"א. כל גורמי המקצוע הבינו את הצורך במיוחד לאור האיומים החדשים על כל ערי המרכז ותל אביב בפרט. ההחלטה הנוכחית תעזור לכמה עשרות פרויקטים במקרה הטוב ולא מעבר, במצב הנוכחי שבו הציבור זקוק לממ״דים ולחיזוק הבניינים היה מצופה להחלטה אחרת לחלוטין".

המדינה תחייב התקנת פאנלים סולאריים על חלק מהמבנים החדשים

בתוך כך, המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה בנוסף היום תקנה שתחייב כל בניין שאינו למגורים, וכל בית מגורים צמוד קרקע חדש, להתקין מערכת סולארית לייצור אנרגיה מתחדשת על הגג. ההצעה צפויה להיפתח כעת להערות הציבור לתקופה של כשלושה שבועות ולאחריה תעבור לאישור שר הפנים, ואינה דורשת חקיקה.
למעשה, המהלך שהגיע כעת לשלביו האחרונים, הוצע לראשונה כבר לפני כשלוש שנים, ורק כעת קרם עור וגידים. אם אכן יאושר, על אף התנגדויות רבות שצפויות, מדובר יהיה בתהליך משמעותי בקידום תחום האנרגיה המתחדשת בישראל ככלל, ושוק הפאנלים הסולאריים בפרט, שעדיין מדשדש מאוד, על אף שנים רבות של תמריצים כלכליים למתקינים. יחד עם זאת, יצוין כי בתי מגורים משותפים מהווים את מרבית הבניינים שצפויים לקום בארץ בשנים הקרובות - והם לא כלולים כיום בתקנה.
2 צפייה בגלריה
פאנלים סולאריים. גם בתים צמודי קרקע יחוייבו בהתקנה
פאנלים סולאריים. גם בתים צמודי קרקע יחוייבו בהתקנה
פאנלים סולאריים. גם בתים צמודי קרקע יחוייבו בהתקנה
(צילום: גיל יוחנן)
התקנות קובעות כי כל בניין חדש שאינו למגורים וששטח הגג שלו עולה על 250 מ"ר, יחויב בהקמת מתקן לייצור אנרגיה מתחדשת. בנוסף, התקנות מחייבות הקמת מתקן פוטו וולטאי גם בבנייה חדשה צמודת קרקע למגורים, אשר שטח הגג שלה 100 מ"ר, בהיקף מינימלי של 5 קילו-וואט.
התקנות קודמו במשך השנתיים האחרונות על ידי אגף תקנות בחטיבת הרגולציה במינהל התכנון, בשיתוף פעולה עם משרד האנרגיה והתשתיות, המשרד להגנת הסביבה ורשות החשמל, ולאחר התייעצות עם איגוד חברות אנרגיה ירוקה.
ממינהל התכנון נמסר כי "במטרה לייצר ודאות תכנונית וכלכלית, נקבע בתקנות כי ההספק לפיו תחול החובה יהיה על פי אמות המידה של רשות החשמל, בהן נקבע מסלול להספק ייצור שניתן לחבר לרשת החשמל ואופן ההליך במסלול זה מהיר וכמעט נטול ביורוקרטיה. רק לאחרונה התאפשר קידומן של התקנות לאור כך שרשות החשמל, לבקשת מינהל התכנון, הסדירה את אמות המידה שאפשרו להקים מתקן פוטו וולטאי עד כה רק בבניינים קיימים, ומעתה מאפשרות הקמתן גם עבור בנייה חדשה".
כמו כן, התקנות מחריגות מקרים בהם התקנות לא יחולו, בהן למשל סככות או תוספות למבנים לשימור, וכן מעניקות למהנדס העיר סמכות להפעיל את שיקול דעתו ולקבוע פטור מהקמת המיתקן למשל במקרים בהם הבניין בעל ערכיות אדריכלית ייחודית או שהגג, כולו או חלקו, מיועד לבינוי בעתיד והקמת המיתקן תפגע באפשרות מימוש הבנייה.
2 צפייה בגלריה
פאנליים סולאריים על מבנה שלא למגורים
פאנליים סולאריים על מבנה שלא למגורים
פאנליים סולאריים על מבנה שלא למגורים
המהלך נועד לקדם את מיצוי הפוטנציאל של ייצור אנרגיה מתחדשת על גגות מבנים, תוך חיסכון במשאב הקרקע; הפחתת פליטות וזיהום אוויר ועמידה ביעדים הלאומיים בתחום; מקור הכנסה אטרקטיבי ובטוח לאזרחים; ביזור משק האנרגיה והגדלת חוסנו; ושיפור ההיערכות למעבר של משקי הבית לתחבורה חשמלית. לפי הערכות, התקנה החדשה צפויה להוביל לתוספת של כ-700 מגה וואט ביום ב-2030 וכ-3,500 מגה וואט ביום עד 2040.
יו"ר מטה התכנון הלאומי ויו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "מדובר בבשורה למשק האנרגיה והחשמל, בוודאי בעת הזאת, שקיימת חשיבות רבה לשמירת הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. המהלך יתרום הן לתושב, שיוכל לייצר בעצמו חשמל, והן למדינה, באמצעות אלפי מגה-וואט באנרגיה מתחדשת שיוזרמו לרשת החשמל".
מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "מדובר בצעד נוסף לצורך עמידה ביעד הממשלתי של ב-30% באנרגיות מתחדשות וייצור חשמל נקי. כמו כן, מדובר במהלך התואם את התפיסה התכנונית המתעדף את הקמת המתקנים הפוטו וולטאיים בדו שימוש על גגות מבנים, תוך שמירה על השטחים הפתוחים. מינהל התכנון קבע מתווה שיאפשר את החובה בהקמת פאנלים סולאריים מבלי לעכב את הבנייה".

התעשיינים מתנגדים, ארגוני הסביבה תומכים

התאחדות התעשיינים הודיעה כי היא מתנגדת להחלטה. נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, אמר כי "התעשייה רואה עצמה שותפה משמעותית למאמץ, הן הבינלאומי והן הלאומי, להפחתת הפליטות. אולם, אנו מתנגדים להחלטת המועצה לכפות התקנת פאנלים סולאריים על כל מבנה עסקי ותעשייתי ורואים בכך התערבות גסה של הממשלה בשיקולי המגזר העסקי. ההחלטה האם להתקין פאנלים סולאריים, או באיזו טכנולוגיה להשתמש, צריכה להיות החלטה וולונטרית בלבד ולא להתבצע בכפייה מצד המדינה.
"יש לציין כי גם כך ישנה מגמה ירוקה שרק הולכת ומתחזקת בקרב התעשייה הישראלית ובמקרים רבים ומתוך שיקולים סביבתיים וכלכליים, החלו מפעלי תעשייה רבים, גם קיימים וגם חדשים, בהקמת מתקנים סולאריים על גגות המפעלים, וכן בפרויקטים אחרים של אנרגיה מתחדשת ואגירה. לאור זאת, אנו קוראים למועצה שלא לקדם את התקנות, ולהעניק במקום למפעלים, תמריצים רגולטוריים להצבת פאנלים סולאריים, כגון היתרי בנייה מהירים, כך שיבחרו להציב פאנלים אלו מרצונם החופשי ולא באמצעות כפייה רגולטורית שרק עלולה לפגוע בהם".
מנגד, דרור בוימל, סמנכ"ל שמירת טבע בחברה להגנת הטבע, מסר בתגובה: "החברה להגנת הטבע מברכת את המועצה הארצית, מנהל התכנון, משרד האנרגיה והמשרד להגנת הסביבה על קידום התקנות לחיוב התקנת פאנלים פוטו-וולטאים בבניה חדשה בישראל. זהו צעד חשוב קדימה, להגדלת היקף ייצור החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות, וזאת ללא המחיר הגבוה של שימוש בשטחים פתוחים ערכיים שמצריכים מתקנים קרקעיים. התקנות יובילו גם לצמצום הקמת קווי מתח חדשים בישראל. אנו קוראים לשר הפנים לאשר את התקנות בהקדם".
פורסם לראשונה: 14:29, 06.08.24