מעריצי סלין דיון זועמים: לא ניתן שיגנבו לנו את הכסף
(צילום: משה מזרחי)

"רכשנו כרטיסים ב-100% ולא קיבלנו מוצר. אז למה ההחזר של 75%? איפה הצדק?": לקוחות שרכשו כרטיסים למופעי איוונטים שבוטלו בשל הקורונה וגילו על הסדר הפשרה המסתמן הגיבו הבוקר (יום ראשון) בזעם בראיון לאולפן ynet. שגית שרגאני, שרכשה כרטיסים למופע של סלין דיון: "איזה גישור יש פה? יש עובדות - רכשנו כרטיסים. עד 2023 מי יודע מה יהיה. בעיניי זה בכלל לא ראוי, למה שהכסף יישב אצל שוקי וייס ואיוונטים?".
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ביום שישי האחרון קיבלו רוכשי הכרטיסים הודעה מחברת איוונטים על בקשה לאישור פשרה שהוגשה בשבוע שעבר במסגרת תובענה ייצוגית נגד החברה. בהודעה נכתב כי על פי הסדר הפשרה, הלקוחות יוכלו לבחור בין שלוש אפשרויות: להשתמש בכרטיס כשהמופע אכן יתקיים, לקבל שובר בשווי 110% מהמחיר הנקוב של הכרטיס או לקבל החזר כספי בשיעור של 75% מהמחיר המקורי. אם ירצו לקבל החזר מלא יאלצו להמתין שנתיים.
2 צפייה בגלריה
סלין דיון
סלין דיון
סלין דיון. דחתה את המופע למאי 2023
(צילום: AP)
מדובר בכל מי שרכש כרטיס לאחד או יותר מבין המופעים הבאים שלא התקיימו במועדם המקורי בשל משבר הקורונה: סלין דיון, ניק קייב, פיקסיז, מוריסי, רובין שארמה, דניס לויד, כנס מדע ותודעה, תערוכת אוטומוטור ולא רק בלונדיניות. כחלק מהפשרה, שכאמור לא אושרה עדיין על ידי בית המשפט, הזוג שהגיש את התביעה יקבל 50 אלף שקל ו-25 כרטיסים חינם כפיצוי, והעו"ד יקבל שכר טרחה של 450 אלף שקל. מי שקנה כרטיסים ורוצה להתנגד הסדר, צריך לפנות לבית המשפט תוך 45 יום.

"שהכסף יישב אצלי בבנק ולא אצל מישהו אחר"

"באוקטובר 2019 רכשתי שלושה כרטיסים למופע ב-2,370 שקל. כבר ביוני 2020, כשהקורונה הייתה פה והבנתי שההופעה לא תתקיים, פניתי לאיוונטים במיילים כי בטלפון הם אף פעם לא עונים", סיפרה שרגאני. "ביקשתי החזר כספי וענו לי תשובות אוטומטיות - יש גורמים רגולטורים ונראה מה עושים. דחו את ההופעה ל-2021, וגם היא לא התקיימה. זו בושה. לא קיבלתי את המוצר שרכשתי, למה שאני אזדכה על 75% או אחכה שנתיים ל-100%? תראי לי עוד מדינה שבה זה ככה. זה לא הגיוני".
גם מורן לוי רכשה כרטיסים למופע של סלין דיון. "רכשתי שני כרטיסים, שכל אחד מהם עולה קרוב לאלפיים שקל", סיפרה. "לא נשמע לי מקובל שהכסף שלי יישב בקופה של איוונטים וימתין שלוש שנים. הכסף שלי נמצא אצלם כבר כמעט שנתיים כי קניתי את הכרטיסים במכירה המוקדמת. לא נעים להגיד, יצא כבר החשק להגיע למופע. מי יודע מה יהיה מחר, שהכסף יישב אצלי בבנק ולא אצל מישהו אחר, וכשיגיע המועד אני אחליט מה לעשות איתו".
מירב קריסטל, כתבת הצרכנות של ynet, הסבירה באולפן: "זה מאוד מעצבן, אבל היה משבר בעקבות הקורונה ומופעים בוטלו. הצרכנים מאוד טורטרו. היו כאלה ששילמו אלפי שקלים עבור כרטיסים ולא קיבלו את הכסף בחזרה. בצד השני, המפיקים גם הפסידו כסף - לא פשוט לארגן מופע כזה והם מסתמכים על הכסף של הצרכנים. יש סיכוי שכבר שילמו אותו.
"צריך להבין שעסקה צרכנית אינה עסקה של גופים עסקיים. יש פה גוף עסקי חזק ויש צרכנים. נכון שזה כח עליון ולא היה כוונת זדון, אבל לא הגיוני שגוף עסקי יחזיק בכסף של הצרכנים כמו בנק. חברות התעופה החזירו כספים לצרכנים. כאן היה מקום ללכת לקראת הצרכנים, לתת להם את האופציה להישאר עם הכרטיס או לקבל את הכסף חזרה, אני בטוחה שהרבה היו נשארים עם הכרטיס".
במועצה לצרכנות הודיעו כי יתנגדו להסדר: "הסכם פשרה אשר אינו מחזיר את כל התמורה ששילם הצרכן עבור הכרטיס מהווה קיפוח ציבור לקוחות החברה. לא ניתן לעשות שימוש בציבור הצרכנים כגורם מימון לחברות הנקלעות לקשיים.
"ב-7 ביולי 2020 פרסם משרד המשפטים המלצות בנוגע לשוק המופעים, ובהם המליץ לשקול הסדר משפטי, לפיו צרכן שרכש כרטיס למופע שבוטל, יקבל שובר זיכוי הניתן למימוש למשך 12 חודשים, החל מהיום בו נודע לצרכן שההופעה לא תתקיים. בתום התקופה, אם הצרכן לא מימש את הכרטיס, הוא יהיה זכאי להחזר כספי מלא.
"הסדר הפשרה, לפיו הצרכנים אינם זכאים להשבה מלאה בגין הכספים ששולמו, מהווה פגיעה בלתי מידתית בציבור הצרכנים".

שוקי וייס: "אנחנו לא יושבים על הכסף, הממשלה לא מסייעת"

מטעמו של שוקי וייס נמסר: "מגפת הקורונה גרמה לתאונת שרשרת עולמית בכל תחומי הבידור וההופעות בפרט. יחד עם זאת קיים הבדל מהותי בין ביטול מופע בהשתתפות אמנים מקומיים שנידחה עקב איסור התקהלות, סגר, איסורי תנועה - לבין קיום מופע בינלאומי שאמור להתבצע כחלק מסיבוב הופעות עולמי המשלב טיסות, שיגורי ומעבר מטענים בין עשרות מדינות מה שלצערנו גרם פגיעה אנושה בענף המופעים הבינלאומיים, פגיעה שעדיין נמשכת שכן האפשרות לקיומם עדיין נמצאת בשלבים ראשונים של הבנה והתארגנות לקיומם המחודש וזאת ברחבי העולם כולו. חשוב להבין שהמדובר בתאונת שרשרת שאין בה אשמים – האמן מעוניין לקיים את המופע, האמרגן חפץ בקיום ההופעה והציבור שרכש כרטיסים למופע בוודאי מעוניין לצפות במופע האמן.
"כדאי לציבור לדעת ולהבין שהמדובר בחוזים בינלאומיים בין הנהלות האמנים והאמרגנים בכל המדינות ומגפת הקורונה אינה מהווה הפרת חוזה מצד כלשהו כך שבמידה ויוחלט על ביטול חד צדדי מצד האמרגן המקומי הרי שכל הנזקים הכוללים מקדמות , תשלומים שהוצאו לקיום המופעים הכוללים השכרת אתרים, פרסום, רכישת כרטיסי טיסה, הזמנת מטענים ועוד ירדו לטמיון שכן כל האמנים מצהירים על נכונותם ורצונם לקיים את המופעים לכשיינתן האישור. לידיעה חברות התעופה והמטענים לא החזירו כספים רבים הנמצאים ברשותם שכן החזר כספים שכזה כששערי השמיים עדיין לא ניפתחו בכל העולם היה גורם לפשיטות רגל המוניות ולהרס התעשייה כולה. 
"ברוב המדינות התגייסו משרדי הממשלות השונות לסיוע לאמרגנים בעת קשה זו עד שיימצא פתרון והמגיפה תודבר, מענקים ממשלתיים למפיקים, הסטת תקציבי תרבות מוסדיים לטובת המפיקים, אישורי וואוצרים למופעים עתידיים המעוגנים בחוק, הקטנת מס ערך מוסף לתמיכה בתעשיית המופעים. ועוד ועוד בארצות השונות… מה שמאפשר למדינות רבות להציע פתרונות יצירתיים נוספים מול לקוחותיהם.
"לצערי בארץ עד לרגע זה הממשלה איננה מסייעת בהענקת רשת בטחון כלשהי לאמרגנים ולמפיקים וההפסד העצום של כספי המקדמות לשירותי ההפקה בחו"ל, פרסום שכבר בוצע, הזמנות טיסות ומטענים מונח על כתפי האמרגן המקומי בלבד.
"אין המדובר בביטול/דחיית מופע מקומי ולראייה כל המופעים המקומיים שנידחו לפני שנה התקיימו ובהצלחה מרובה ולשביעות רצון הלקוחות מיד עם קבלת ההיתר לקיום אירועים בישראל בהם פורטיסחרוף, החברים של נטשה, דניס לויד ועוד רבים וטובים.
"אנו עמלים יומם וליל על אישור מחודש של מופעי האמנים הבינלאומיים וחשוב לדעת שכמונו מתדפקים על דלתותיהם עוד עשרות רבות של אמרגנים מאירופה ומהעולם כולו.
ֿ"אני שמח לבשר ש 90% מהמופעי האמנים הבינלאומיים כבר נקבעו מחדש והתאריכים פורסמו ויפורסמו ממש בקרוב, אמנים בינלאומיים נוספים יצטרפו אל מפת האירועים המתוכננת לישראל ב 2022 כך שההסדר אליו הגענו במסגרת הצעת הפשרה בתביעה הייצוגית הוא באמת בתום לב ובמסגרת המגבלות. כל הצדדים נפגעו החל מהאמנים, הקהל והאמרגנים. במסגרת ההסדר המוצע לקחנו בחשבון את עליית המחירים העולמית הצפויה לאחר הקורונה , רק בתחום הטיסות ושיגור המטענים צפויה ממש עכשיו עלייה דרמטית שלא תחול על הרוכשים שיבחרו בפתרון המוצע של וואוצר או כרטיס חילופי.
"אין כאן מצב שהאמרגנים 'יושבים' על הכסף שכן הכסף ברובו יצא אל האמנים כמקדמות על הוצאות הפקה בחו"ל, על פרסומים למופעים בארץ, על השכרת אתרים, יבוא ושריון ציודים ועוד הוצאות רבות אחרות. איננו עושים עושר על חשבון ציבור רוכשי הכרטיסים וההפסד שלנו גדול ורב גם עם ההסדר המוצע, הפסד שאנו מתכוונים לעמול קשה ולאורך שנים על מנת לכסותו.
"ולא, לשאלות הרבות שהופנו אלינו בעניין ביטוח: אין לנו ביטוח לביטול אירועים כתוצאה ממגפת הקורונה, כפי שאין לאף אחד בעולם פוליסת ביטוח שכזו.
"אנו מבקשים מהקהל לתת את אמונו בנו, איננו מתחמקים, ואיננו מתכוונים להיעלם, אנו מייחלים ליום של החזרה לפעילות ולהמשיך לעשות את מה שאנו יודעים לעשות וזה לגרום הנאה לציבור בישראל בכך שנביא את מיטב ההצגות המופעים ואת האמנים מהשורה הראשונה בעולם להופעות בישראל".