אילת מתאוששת, אבל הנמל שומם בגלל האיום החות'י: לפני יותר משנה, בחודש נובמבר 2023, נחטפה אוניה של חברת NYK על ידי ארגון הטרור החות'י, ומאז קיים איום במיצרי באב אל מנדב - שמונע מאוניות לפקוד את נמל אילת. מחודש דצמבר באותה שנה אוניות גלנוע (המובילות מטענים מתגלגלים) פסקו לפקוד את נמל אילת לחלוטין. כמות אוניות התפזורת (ובהם חומרים כמו אשלג) ירדה בתחילה מכשש אוניות בחודש לאוניה אחת או שתיים בלבד, כשבחלק מהחודשים לא היו אוניות בכלל.
בנמל אילת 120 עובדים, כולל ההנהלה. לאחר שלא נמצא פתרון להעסקת העובדים וללא תמיכת המדינה, כשבין השאר הוצע להעביר את העובדים לנמלים באשדוד ובחיפה - בסוף הקיץ הוציאה הנהלת הנמל כ-30 עובדים לחל"ת, ול-20 עובדים נוספים היא הודיעה על הפחתת היקף המשרה שלהם לשני שליש.
משה אזולאי, יו"ר מרחב אילת בהסתדרות, סיפר כי "מעת לעת מגיעות אוניות תפזורת, אחת לחודשיים-שלושה חודשים. פורקים את האוניה והיא יוצאת חזרה. הנמל למעשה סגור. היבואנים לא רוצים לשלם הרבה כסף. הם יכולים לעבור גם דרך תעלת סואץ. זה עניין כלכלי. ברור שאין פעילות. במשך שנה וחודשיים אנחנו הצלחנו להחזיק את העובדים בעבודה. בסופו של יום ההנהלה החלה להפעיל שרירים ולטעון שאין להם כסף לשלם משכורות. בסופו של דבר הוחלט שהעובדים יהיו בחל"ת, שכן האלטרנטיבה היא פיטורים. משרד האוצר מעורב בנושא יחד עם איגוד התחבורה בהסתדרות. אנחנו מקווים להגיע להסכם בקרוב וכל העובדים יחזרו לעבודה ויקבלו עזרה ממשרד האוצר כמענק לתשלום שכר העובדים. אבל גם העובדים יתרמו את חלקם".
אזולאי, אילתי בעצמו, סיפר כי העיר עובדת 24/7 והתפוסה בבתי המלון היא בשיאה. "העיר עובדת אבל הנמל שומם", אמר בעצב. "זה לא נעים לראות את הנמל לא עובד, כשבעבר הוא היה מקום תעסוקה אסטרטגי. כולם מכירים את כולם באילת, ויודעים שיש משבר. אנחנו עושים הכל מהכל אבל יש בעיה רצינית, כי אין עבודה. הנמל אמנם נותן שירותים לכוחות הביטחון ולא מושבת לגמרי, אבל בתחומים רבים אין פעילות".
"נמל אילת מהווה נכס חשוב, משמעותי ומרכזי, שמעסיק מאות עובדים באופן ישיר ועקיף ומהווה את שערה הדרומי של מדינת ישראל לאסיה, לאפריקה ולמדינות המפרץ ומהווה גשר יבשתי לאירופה ומכאן חשיבותו", אמר ראש עיריית אילת אלי לנקרי, והוסיף שהפגיעה בנמל אילת מהווה פגיעה בכלכלת העיר, שספגה בשנים האחרונות משברים לא מעטים החל מסגירת שדה דב דרך מגפת הקורונה ועד למלחמת "חרבות ברזל", בעקבותיה שילמה העיר מחיר כבד בחודשים הראשונים והחלה להתאושש רק בחודשים האחרונים.
"מזה למעלה משנה אני שב ומתריע על המשמעות של סגירת נתיב שיט בינלאומי ועל ההשלכות הביטחוניות והכלכליות של שיגורי החות'ים והמליציות הפרו איראניות מעיראק ומסוריה, ודורש להסיר את האיום מהעיר ומהמדינה", אמר לנקרי. הוא ציין גם את חשיבות הנמל לשלום הכלכלי באזור, בעיקר מול מדינות המפרץ מולן נחתמו הסכמי שלום. "ממשלות ישראל לדורותיהן מגדירות את אילת כנכס אסטרטגי חשוב ואני מוסיף שאילת חזקה זה לא רק איטרנס עירוני אלא אינטרס לאומי. אילת היא השער הדרומי של מדינת ישראל וככזה צריך להשאיר אותו, פתוח ובטוח".
ראש העיר לנקרי הוסיף שהוא מברך את ראש הממשלה, את הקבינט ואת צה״ל על ניהול המלחמה ועל ההישגים, ״כל אלה מבססים מציאות חדשה ומעוררת תקווה במזרח התיכון. ניצחון מוחלט יהיה כמובן עם החזרת החטופים אבל הוא לא יהיה מוחלט לגמרי אם לא יסירו את האיום החות'י על העיר אילת שמסכן אותה ביטחונית וכלכלית, ויביאו לפתיחת מיצרי באב אל מנדב, ובנוסף יסירו את האיום הנוסף שנשקף מהגבול הירדני הפרוץ".