"הם נרדמים בעמידה": צפו בריאיון עם פרופ' אבי שמחון באולפן ynet
(צילום: סטס קופולו)
"תקוות זה לא תחליף למדיניות, בממשלה נרדמו בעמידה. אם לא נעשה מגבלות עכשיו זה יגדל ויתפוצץ ואז נהיה חייבים לעשות את הדבר הכי גרוע - סגר". כך אמר הבוקר (א') בריאיון לאולפן ynet פרופ' אבי שמחון, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה והיועץ הכלכלי הבכיר של ראש הממשלה הקודם, בנימין נתניהו.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
שמחון המשיך לתקוף את מדיניות הממשלה הנוכחית בכל הנוגע להתמודדות עם משבר הקורונה ואמר: "הם מקווים שילכו להתחסן אבל אנחנו רואים שכל יום מגיעים רק 4,000, אז תפסיקו עם המנטרה הזו. אין פה שום סוג של קבלת החלטות נכונה - הכול קורה הרבה יותר מאוחר".
1 צפייה בגלריה
בנט, שמחון וליברמן
בנט, שמחון וליברמן
בנט, שמחון וליברמן
(צילום: אוהד צויגנברג, עמית שאבי וקובי קואנקס)
לדברי שמחון, "כבר מחר בבוקר צריך לסגור את שדה התעופה. גם אני רוצה לטוס, אני מבין את האנשים, אבל היום אנחנו נותנים להם לצאת החוצה ומחר נסגור אותם בבתים. איפה שאנחנו היום לבין סגר יש הרבה דרגות, אבל ככל שמתעכבים - ככה מקבלים סגר שיהיה הרבה יותר הרסני גם לכלכלה.
"סגר עולה בן 10 ל-20 מיליארד שקל. אומרים נעשה שבוע-שבועיים, אבל מהניסיון שלנו לצערי זה לא יספיק. זה יהיה לפחות חודש". יחד עם זאת, שמחון הוסיף כי "סגר בחגים בפירוש יותר זול".

שמחון על אגרת הגודש: "לא מבין למה עושים את זה"

לאחר מכן פרופ' שמחון תקף בחריפות חלקים מהתקציב שעבר בשבוע שעבר בממשלה וצפוי להגיע בחודשים הקרובים לאישור בכנסת. "יש כמה דברים בתקציב הזה שאני לא מבין למה עשו אותם, זה גול עצמי. להטיל מיסים סתם. לא מטריד אותי שמטילים מיסים על משקאות ממותקים, אין לי בעיה עם זה, מה שמטריד אותי זה שמטילים מיסים שאפילו לא מדברים עליהם, כמו ביטוחי הבריאות. לרוב האנשים יש ביטוח בריאות משלים והם אפילו לא זוכרים את זה. יורדת להם הוראת קבע של ביטוח משלים והיא הולכת להתייקר כי מטילים על זה מס. למה? אין בזה שום היגיון כלכלי, חוץ מזה שרוצים לגבות מיליארד שקל כי צריכים כסף.
"אני בטוח ששר האוצר, אביגדור ליברמן, בכלל לא מכיר את העלאת המיסים הזאת. אין בזה שום היגיון. דבר אחר שהוא כן מכיר ואני לא מבין למה עושים זה אגרת גודש. אני מבין את ההיגיון, אבל ברגע שאתה מטיל מס ואומר למי שנכנס לתל אביב שהוא משלם 35 שקל בשביל ההלוך-חזור, אתה בעצם מונע כניסה לעיר מאנשים שמרוויחים פחות. אתה מפריע להם למצות את היכולת שלהם, ממי שאתה בדיוק רוצה שייכנס לתל אביב - מעמד הביניים", טען שמחון.
יחד עם זאת, פרופ' שמחון סירב לטעון כי מדובר בתקציב רע מיסודו, כפי שטען ראש הממשלה לשעבר נתניהו. "ברגע שמתעלמים מהעניין הזה של המיסים, האמת היא שהתקציב הזה לא שונה מהותית מתקציבים קודמים. עושים מהתקציב איזה עניין גדול. זה לא נהדר וזה לא נורא. ההשפעה היא קטנה. שוב, מלבד אותם מיסים מטופשים שנכנסו אליו".