בשיתוף אתר "המקצוענים"
לפני שאתם מזמינים תריס גלילה, קחו בחשבון שבהיעדר מפרט טכני, אתם קונים חתול בשק. על מה חשוב להקפיד, מדוע יש לציין זאת בכתב ומה קובע התקן הישראלי בעניין? לפניכם המדריך.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פרופיל התריס: מה קובע התקן הישראלי?

פרופיל PVC: סוג זה אמנם זול יותר, אך פחות עמיד.
פרופיל אלומיניום: זהו הסוג היקר יותר, אך עמיד יותר לאורך זמן. סביר להניח שלא תצטרכו להחליף אותו למשך שנים ארוכות, שכן הוא לא צפוי להישבר, ואף לא להיסדק.
שימו לב, שפרופיל אלומיניום יכול להיות חלול לגמרי או מלא בפוליאוריתן קשיח בתוכו. אם הוא חלול, על פי תקן הישראלי, עליו להיות עבה יותר (לפחות 0.8 מ"מ).
לעומת זאת, אם הוא מלא בפוליאוריתן, תוכלו להסתפק בפרופיל דק יותר (כ-0.3 מ"מ). כמובן שכדאי שהוא יהיה גם במילוי פוליאוריתן וגם עבה יחסית, שכן כך תבטיחו שהוא יהיה פחות עדין ולא יתעוות בקלות.

סוג המסילה: חיצונית או סמויה?

כשמדובר בתריסי גלילה לחלונות קטנים, הרי שזה יכול לעשות הבדל גדול מבחינת כמות התאורה שתהיה בחדר ואיכות זרימת האוויר. במקרים קיצוניים, מסילות חיצוניות יכולות לתפוס לכם עד כשליש מרוחב פתח החלון המקורי.
בכדי למנוע זאת, כדאי מאוד לדאוג שכבר בשלב התוכניות של השלד (בין אם מדובר בשיפוץ או בבנייה), תדאגו לציין זאת במפורש. זאת, מפני שקבלן השלד לא אמור לדעת מהן ההעדפות שלכם בעצמו.
תזכרו את הקבלן המבצע, כבר בשלב ביצוע עבודות השלד, ודאגו שהוא יחצוב בקירות וידאג להכנה של מקום להתקנת מסילות סמויות מראש.
קבלן האלומיניום, שיגיע בשלב הסופי לצורך התקנת הפרופילים והתריסים, לא יבצע את החציבות האלו, ולא כדאי לגלות זאת כשכבר מאוחר מדי.
כמו כן, חשוב שבמפרט הטכני יהיה מצוין סוג המסילות הדרוש, כולל מידות מדויקות, בכדי שלא תגלו זאת בשלב ההתקנה, אחרי שכבר ביצעתם את ההזמנה.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

גלאי בטיחות: מה שימנע אסון ותקלות

האימה של כולנו היא שהתריס החשמלי יקרוס בהפתעה, כשיש מישהו על המסילה. התקנה רשלנית, שימוש לא נכון והתעלמות מסימנים מקדימים, יכולים לעלות לכם ביוקר בטווח רחוק. כדי למנוע פציעות מיותרות, בכדי לא להחליש את רצועות התריס עד לכדי קריסתן, לא כדאי לחסוך ברכיב קטן שיכול להגן עליכם. גלאי בטיחות הוא חיישן אשר מזהה אם יש חפץ זר במסלול התריס. במצב כזה, קרן הגלאי מנתקת את אספקת החשמל למנוע של התריס, והוא נעצר.
בשונה מתוספות אחרות במפרט הטכני, יש צורך בהכנת תשתית מתאימה כבר בשלב עבודות החשמל. יש לדאוג שחשמלאי מוסמך יכין תשתית נפרדת לגלאי הזה (בנפרד מהתשתית למנוע התריס ולמתג החשמלי המפעיל אותו).
גם אם אינכם מעוניינים בתוסף זה בכלל התריסים של הבית, הרי שלא כדאי לוותר עליו בחלונות ענק עם יציאה למרפסת או לחצר. שם, יש תנועת אנשים גדולה ביומיום, והסיכון גדל.
הסיכוי לשכוח כדור, צעצוע פרוותי או כיסא ליד המסילה, גדול. לחיצה אחת מספיקה בשביל להוריד את התריס מטה, ולהיעצר על גבי החפץ. אם זהו חפץ רך, הוא יכול להימעך. אם זהו חפץ קשה, התריס יתעוות, ואז כשתגללו אותו מעלה, הוא יהרוס את כל המנגנון.

סוג התריס: רגיל או עם מצב פתיחה חלקי?

בשנים האחרונות, ישנו מעבר בולט לכיוון תריסי אור. הרצון לפרטיות בבית לצד הרצון ליהנות מתאורה טבעית, הוא שהוליד את פתרון הביניים הזה. תריסים שמאפשרים לסגור אותם חלקית (כלומר להגיף אותם עד למטה), אך להרוויח אור החודר מבעד למרווחים שבין הרפפות.
תחשבו שזה הדבר הכי קרוב לגירסה העתיקה של "המשרביה", רק בביצוע מודרני יותר.
זה מאפשר לכם לשמור על קשר עם הסביבה החיצונית, מבלי להצטרך להתקרב יותר מדי בכדי להציץ במתרחש מעבר לחלון.
כדאי לראות דוגמאות שונות, לפני ביצוע ההזמנה, ולא להסתפק בבדיקה של התריס בסביבה מוארת, אלא לבחון אותו כשאתם בחלל חשוך, משקיפים לעבר חלל מואר יותר.
רק כך תדעו, מה היתרון שלהם. בשעות הצהריים, כשאתם מעוניינים 'לשבור' את קרני האור הישירות ולמנוע סנוור, זה יכול להיות משמעותי ביותר ולהשפיע על אורח החיים שלכם לטובה.